Test: Peugeot Rifter BlueHDI 100 – pre trpezlivých vodičov

Priestor a pohodlie. To zvládali francúzske automobilky vždy veľmi dobre. Peugeot Rifter patrí do trojičky veľkopriestorových modelov francúzskeho koncernu PSA, ktorý združuje značky Peugeot, Citroën a po novom aj Opel. Vyskúšali sme ho so 102 koňovým naftovým motorom, ktorý postačí trpezlivým vodičom.

17.02.2019 07:00
debata (10)
Peugeot Rifter patrí do trojičky s Citroënom... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot Rifter Peugeot Rifter patrí do trojičky s Citroënom Berlingo a Oplom Combo Life.

Rifter patrí do trojičky modelov, ktorú okrem neho tvoria Citroën Berlingo a Opel Combo Life. Peugeot pôsobí z danej trojice najdynamickejšie. Všetky tri modely však zdieľajú mnoho spoločných dielov. Od platformy, cez motory až po techniku.

Ak vám označenie Rifter nie je známe ani povedomé, bude to pravdepodobne kvôli tomu, že predchodcovia tohto modelu sa volali inak. Peugeot v minulosti používal pre tento model označenie Partner. Rifter nie je novým modelom. Ide o pokračovanie modelu Partner, preto ho môžeme označiť ako jeho tretiu generáciu. Predstavený bol na autosalóne v Ženeve v roku 2018 spolu po boku jeho avantgardnejšieho súrodenca Citroënu Berlingo. Automobilky začali prvú generáciu oboch modelov vyrábať v roku 1996.

Plasty v spodnej časti karosériu pripomínajú... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot Rifter Plasty v spodnej časti karosériu pripomínajú trend "oplastovaných" crossoverov.

Francúzske trojičky spolu stoja na platforme EMP2. Rifter v minulom roku získal v nárazových testoch EuroNCAP štyri hviezdičky z piatich. Rovnakým skóre sa môžu pochváliť aj Citroën Berlingo a Opel Combo Life.

Bez avantgardy

Kým v minulosti sa Berlingo a Partner podobali ako vajce vajcu, teraz majú dizajn odlišný. Dovolíme si však tvrdiť, že najvýraznejším modelom z trojice je Citroën Berlingo. Tento model dostal najviac avantgardný dizajn. Rifter sa vydal inou cestou.

Nastupovanie do zadnej časti auta je pohodlné... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot Rifter Nastupovanie do zadnej časti auta je pohodlné vďaka dvojici posuvných dverí.

Peugeot sa vyznačuje typickou maskou chladiča, v ktorej sa nachádza znak leva. V hlavných svetlometoch je integrované denné svietenie a samotný svetlomet je mierne zapustený za masku. Zo zadnej časti sú autá rovnaké.

Podľa nás má Rifter najdynamickejší vzhľad z celej trojice. Najviac rozdielov vidieť vo vnútri. Kým v Berlingu absentuje stredový tunel, takže vodič môže bezproblémovo prestúpiť na sedadlo spolujazdca, v Peugeote je priestor rozdelený.

V interiéri je pre Peugeot typický malý volant. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Peugeot Rifter V interiéri je pre Peugeot typický malý volant.

V modeli Rifter predné sedadlá oddeľuje veľký stredový tunel, ktorý takmer celý plní funkciu odkladacieho priestoru. Zmestí sa do neho skutočne mnoho. Pred vodičom sa nachádza pre Peugeot typický malý volant. Pre vodičov zvyknutých na iné značky je volant netypicky malý. Na jeho priemer si treba zvyknúť. Najmä v prípade tak veľkého auta akým je Rifter pôsobí minimálne neštandardne.

Prístrojový štít sa nachádza nad horným okrajom volantu. Peugeot si v tomto prípade odpustil naopak ciachovaný otáčkomer, aký poznáme napríklad z modelu 308. Rifter inak po vzore svojich súrodencov prináša veľký počet odkladacích priestorov.

Druhý rad sedadiel nie je možné vybrať. Po... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Peugeot Rifter Druhý rad sedadiel nie je možné vybrať. Po sklopení vzniká rovná podlaha.

Do batožinového priestoru sa dá pristúpiť cez veľké piate dvere alebo len prostredníctvom okna, ktoré je samostatne otvárateľné. Druhý rad sedadiel v testovanom modeli mal samostatne sklápateľné všetky tri sedadlá. Ich vybratie však nie je možné.

Za príplatok je možné, aby Rifter do interiéru prijal až sedem pasažierov. Dve samostatné sedadlá v treťom rade sú tak vyberateľné. Batožinový priestor má v kratšej testovanej verzii objem 775 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel narastá na 3-tisíc litrov.

Interiér rozdeľuje stredový tunel s veľkým... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Peugeot Rifter Interiér rozdeľuje stredový tunel s veľkým úložným priestorom.

Flegmatický motor

Testovaný automobil je vybavený 1,5 litrovým naftový motorom, ktorý dosahuje výkon 102 koní a krútiaci moment 250 Nm. Ten je výhradne spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho dynamické vlastnosti môžeme označiť za podpriemerné.

Takto vybavený Rifter zrýchľuje na 100 km/h za 12,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 175 km/h. Motor je pomerne tichý a na danú kategóriu dobre odhlučnený. Užitočná hmotnosť 1 576 kilogramov vážiaceho auta je 554 kíl. V plnom obsadení tak Rifter môže vážiť viac ako 2,1 tony. V takom prípade bude mať testovaný motor s autom problémy.

Štvorvalcový naftový motor BlueHDI s objemom... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot Rifter Štvorvalcový naftový motor BlueHDI s objemom 1,5 litra naladený 102 koní nemá výkon na rozdávanie.

Výhodou tohto motora je rozhodne jeho spotreba. Oficiálne údaje sľubujú spotrebu 4,3 litra nafty na 100 kilometrov. V reálnej premávke môže vodič počítať s odberom na úrovni piatich litrov. Mimo mesta sa dostane aj pod túto úroveň. Spotreba výrazne stúpa na diaľnici.

Na vysokej spotrebe sa pravdepodobne najviac podpisuje samotné nastavenie pohonnej jednotky a aerodynamika auta. Prevodové stupne 5-stupňovej manuálnej prevodovky sú dlhé. Na diaľnici táto prevodovka vytáča motor len o málo viac ako 6-stupňový manuál, ktorý sa dodáva k silnejšej verzii tohto motora. Radiace dráhy 5-stupňovej prevodovky sú pomerne dlhé. Ich zapadanie nie je sprevádzané žiadnym výrazným vnemom pre vodiča.

Slabý motor dosahuje dobrú spotrebu. V priemere... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Peugeot Rifter Slabý motor dosahuje dobrú spotrebu. V priemere s ním vie Rifter jazdiť s odberom 5 litrov na 100 km.

Aj GT-Line

Rifter je na trhu v troch stupňoch výbavy. Testovaný automobil je vo výbave Allure, ktorá je v hierarchii Peugeotu na druhom mieste. Na palube sme tak mali svetelný a dažďový senzor, denné LED svietenie a 8-palcový dotykový farebný displej.

V porovnaní so súrodencami má Peugeot aj športovejšiu výbavu označovanú ako GT-Line. Ten spoznáte podľa toho, že spätné zrkadlá a predná maska majú čiernu lesklú farbu. Výbava navyše pridáva bezkľúčové odomykanie a štartovanie spolu s automatickou klimatizáciou a volant s perforovanou­ kožou.

Počas testu nám chýbalo vyhrievanie predných sedadiel, ktoré je v každej výbave za príplatok minimálne 250 eur. Rovnakú cenu si Peugeot účtuje aj za cúvaciu kameru. Francúzska automobilka za príplatok 500 eur ponúka aj funkciu Grip Control, ktorá má zlepšovať záberové vlastnosti auta prostredníctvom jazdných režimov.

Záver

Rozhodovanie sa medzi kúpou Peugeotu Rifter, Citroënu Berlingo a Oplu Combo Life je mimoriadne komplikované. Pri finálnom závere pravdepodobne prevážia osobné preferencie k značke, konkrétnemu dizajnu alebo cenová ponuka jednotlivých automobiliek.

Základná cena Riftera je 15 990 eur. Verzia... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Peugeot Rifter Základná cena Riftera je 15 990 eur. Verzia "Long" so 7 miestnym interiérom je drahšia o tisíc eur.

Peugeot má z tejto trojice najdynamickejší dizajn. Ide o veľmi dobré auto pre rodinu, prípadne pre podnikateľov. Nemôžeme odporučiť 102 koňovú verziu naftového motora, pretože nám pripadá až príliš lenivá. Najlepšou voľbou pre tento model je 130 koňová verzia 1,5 litrového naftového štvorvalca BlueHDi.

Cenový rozdiel medzi týmito dvoma verziami je 1 400 eur. Základná cena testovaného automobilu s výkonom 102 koní je 17 490 eur. Vo výbave Allure cena stúpa na 18 490 eur bez príplatkov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 403
Šírka (mm) 1 848
Výška (mm) 1 796
Rázvor (mm) 2 785
Objem batožinového priestoru (l) 775/3 000
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 424

Technické údaje

Typ Motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 499
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 75/102 pri 3 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1 750
Prevodovka 5 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,5
Spotreba (kombi) (l/100km) 4,3
Spotreba (test) (l/100km) 5,0

Cena a záruka

Základná cena 15 990 EUR
Základná cena testovaného modelu vo výbave Allure 18 490 EUR
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov
Peugeot Rifter
Peugeot Rifter
+25Peugeot Rifter

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Peugeot #MPV #BlueHDi #Peugeot Rifter #1.5 BlueHDI
Články podľa značiek