Test: Cupra Ateca – 'Golf R' v šatách SUV fakt prekvapí

Je trieda klasických hothatchov mŕtva? Nie je to vylúčené. Aj SUV vie byť dnes totiž poriadne divoké, a pritom toho odvezie viac. Dôkaz? Cupra Ateca – prvý samostatný model oddelenej divízie Seatu. Jazdí skoro ako Golf R. Napokon, technikou od neho nemá ďaleko.

23.03.2019 07:00
debata (2)
Ateca získala po zmene identity poriadne ostrý... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Ateca získala po zmene identity poriadne ostrý imidž. Zväčšené sacie otvory a plástový výplet dopĺňa bronzové logo a nápis Cupra. Svetlá dostali tmavé pozadie.

Seat sa vlani rozhodol vytvoriť z divízie Cupra samostatnú značku. Toto označenie má až 20-ročnú tradíciu, najprv na rely verziách Ibizy a potom na „vytunených“ sériových modeloch Ibiza či Leon. Seatu sa podarilo zaujať. Taký Leon Cupra bol dokonca svojho času najrýchlejšou predokolkou v „zelenom pekle“, teda na referenčnom nemeckom okruhu Nurburgring. Jednoducho, Cupra si vybudovala natoľko silné meno, že dnes chce figurovať autonómne. A do novej epochy vstúpila nielen bronzovým logom, ale aj s veľmi netradičným autom. Namiesto roduverného hothatchu dostalo prednosť SUV Seat Ateca, teda pardon, teraz už Cupra Ateca.

Nechce byť Seatom

Na prvý pohľad kontroverzné rozhodnutie má však svoju logiku. Športovo-úžitkové áutá doslova pobláznili planétu. Dnes tvoria esúvečka viac ako tretinu registrácií. Tak prečo nie? Navyše, Ateca nie je až taká veľká a ťažká, aby sa nedokázala priblížiť správaním na ceste ostrým hatchbackom. A keďže ide o prvý samostatný model Cupry, venovali mu v Martorelli náležitú pozornosť. Omyly sa na štarte neodpúšťaju. Na svet tak prišlo fakt dobre, či skôr namosúrene, vyzerajúce kompaktné SUV. Netreba byť expert, aby ste si všimli jeho výnimočnosť. A nielen preto, že z čiernej prednej masky zmizlo logo Seatu, ktoré nahradil bronzový emblém Cupra. Na Cupre Ateca Španieli naozaj nešetrili.

Dva páry výfukov zasadených v difúzore jasne... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Dva páry výfukov zasadených v difúzore jasne naznačujú potenciál tohto auta. A nie sú len na parádu, tak ako je dnes bežné. Sú funkčné a vďaka klapkám v potrubí vedia vykúzliť emotívnu zvukovú kulisu.

Fabrický „tuning“ išiel nad rámec toho, na čo sme boli zvyknutí v časoch, keď boli Cupry len obyčajné deriváty Seatu. Cupra Ateca dostala športové nárazníky, efektný plástový výplet masky a zväčšeného sacieho otvoru v nárazníku, čierne pozadie LED reflektorov a množstvo lesklých dekorácií. Klavírnu čerň nájdete na lemoch okien, strešných nosičoch či spätných zrkadlách. Z čierneho difúzora „vykúkajú“ štyri chrómové koncovky výfukov. V našom prípade zvyšovali emócie 4 360 mm dlhého SUV príplatkové 19-palcové bronzové disky aj zlovestne pôsobiace čierne príplatkové brzdové strmene Brembo, ktoré sa zahrýzajú do kotúčov s priemerom 340, respektíve 310 mm. Celé to zvŕšil efektný lak karosérie Rodium Grey.

Iná aj za volantom

Ďalšiu adrenalínovú kúru podstúpil interiér. No nie až takú dramatickú ako exteriér. Aj preto sa tu cítite skoro ako v bežnej Atece. Pribudol sploštený volant potiahnutý perforovanou kožou s logom Cupra, opäť množstvo klavírnej černe, hliníkové pedále, Alcantarou čalúnené výplne dverí, antracitový strop či výrazne anatomické sedadlá, využívajúce po stranách kožu s karbónovým vzorom. Práve k nim máme však výhradu. V zákrutách síce podržia, ale Cupra Ateca by si zaslúžila nastaviteľnú dĺžku sedadla a jeho kolískový sklon. Najmä ak sedíte v SUV, ktoré sa hrá na hothatch. Ďalšie rozdiely si všimnete v infotainmente. Ostrá Ateca dostala v sérii 10,25-palcový virtuálny kokpit s upravenou grafikou.

Interiér si zachoval štedrý priestor, ale... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Interiér si zachoval štedrý priestor, ale športovú povahu jasne deklaruje splošteným volantom, anatomickými sedadlami, Alcantarou, hliníkom či dekoráciami z klavírnej černe.

Na autonómiu upozorňuje už uvítacie logo. Je fajn, že v jednom z troch nastavení, ktoré meníte priamo z volantu tlačidlom View, nechýba klasické usporiadanie so samostatným analógovým zobrazením otáčkomeru a rýchlomeru. Pri športovom zaobchádzaní zas príde vhod centrálny otáčkomer s digitálnym zobrazením rýchlosti. Multimediálne rozhranie s 8-palcovou obrazovkou síce použitím mchanických tlačidiel po stranách pripomína, že základ novej Cupry má už niekoľko rôčkov za sebou, ale pri športovo orientovanom modeli tento „hardvér“ jednoznačne oceníte. A tešiť sa môžete aj z toho, že ani v ostrom balení nestratila Ateca nič zo svojich praktických vlastností. Uvedomíte si to už pri komfortnom nastupovaní.

Praktická bez kompromisov

Kabína ponúka stále veľkorysý priestor vpredu aj vzadu. Miesta dosť je na nohy aj nad hlavou. Oceníte dobrý výhľad, typický pre SUV, skvelú ergonómiu (veľký rozsah nastavenia volantu, sedadiel a lakťovej opierky), na ktorú sme si pri produktoch VW už akosi zvykli, aj veľký kufor s objemom 485 litrov. Ten je súmerný, dôsledne čalúnený a zväčšiť sa dá sklopením operadiel delených v pomere 2 : 3 (aj s otvorom na lyže) priamo z batožinového priestoru tiahlami po stranách. Po ich zložení však ostáva v kufri malý schod, dvojitá podlaha chýba. Plató je z pevného materiálu a má priehlbiny na drobné predmety. Rezervu nehľadajte. Stačiť musí lepiaca súprava.

Kompromisy nerobí Cupra Ateca ani v kufri. Je... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Kompromisy nerobí Cupra Ateca ani v kufri. Je tu veľkorysých 485 litrov, a po sklopení operadiel delených v pomere 2 : 3 až 1 597.

Rovnako praktické sú odkladacie priestory v kabíne. Napríklad vo dverách, držiaky nápojov v stredovom tuneli či hlboký box pre nabíjanie telefónu v stredovej konzole. To všetko zvyšuje príťažlivosť modelu, ktorý sa nebráni ani divokej jazde na okruhu. Cupra posilnila aj sériovú výbavu, Jednoducho, zákazníci dostávajú viac. Napríklad bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojzónovú klimatizáciu, kamery na sledovanie okolia, automatický parkovací systém, výkonné audio, ako aj spomínaný virtuálny kokpit či množstvo asistenčných systémov, vrátane dôležitých full-LED svetiel s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

Silné srdce počuť

Po techniku nemusela ísť Cupra ďaleko. Jednoducho si zo skladu koncernu VW vybrala to najlepšie, presnejšie to najsilnejšie, čo má pripravené pre platformu MQB, s výnimkou 5-valca v Audi TT RS. Preplňovaný 4-valec 2,0 TSI pochádza priamo z Golfu R či Leonu Cupra R. To znamená rovných 300 koní, teda 221 kW, a k tomu 400 Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný v extrémne širokom pásme od 2 000 do 5 200 otáčok. Pokrýva prakticky celé pole, a tak sa Cupra aj správa. Záťah je mimoriadne harmonický, turbodiera takmer nebadateľná, takže je vždy pripravená vyraziť vpred. Ostrý štart z miesta? Nie je problém.

Výkonný a mimoriadne pružný 4-valec 2,0 TSI je... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Výkonný a mimoriadne pružný 4-valec 2,0 TSI je vyladený až na 221 kW. Tie dokážu tomuto kompaktnému SUV poriadne rozprúdiť krv. A to aj s miernou nadváhou.

Zapnete režim Cupra, ktorý nahrádza pôvodný Sport, deaktivujete stabilizáciu, stlačíte súčasne plyn aj brzdu a po uvoľnení brzdového pedála začne vzrušujúce divadlo – ostrá Ateca vás vtlačí do sedadla a po 5,2 sekundy máte na rýchlomere rovnú stovku. O to autentickejšie, že Cupra zaplaví interiér okúzľujúcou zvukovou kulisou, o ktorú sa starajú klapky vo výfuku. Nie však takou agresívnou, aby vám trhala uši. No ochota zrýchliť je prítomná prakticky kedykoľvek. Aj vysoko nad povoleným diaľničným tempom. Samozrejme, svoje zhráva 7-stupňová „skriňa“ DSG a najmä pohon oboch náprav 4Drive, ktorému je celkom jedno, či ste na suchom, či mokrom asfalte. Výkon prenesie na cestu s bravúrnou istotou.

V zákrutách takmer ako hothatch

Ak vám reakcie prevodovky pripadajú aj v režime Cupra stále príliš „mäkké“, môžete vziať Atecu do vlastných rúk a zvoliť manuálny režim. Po zmiernení tempa nezabúda španielske SUV ani na praskot vo výfuku, jednoducho nirvána pre uši tých, čo si radi užijú zábavu za volantom. Pritom nesklame ani v zákrutách. Je tu síce malý hmotnostný hendikep, keďže na rozdiel od Golfu R má Cupra Ateca 110-kilogramovú nadváhu a pre vyššiu stavbu aj vyššie ťažisko, ale to, čo dokáže na 19-palcových diskoch obutých pneumatikami s profilom 245/40 R19, je naozaj obdivuhodné. Aj s pomocou zásahov pribrzďovania vnútorných kolies systémom XDS, doslova „vymetá“ zákruty a zdatne tají pretáčavosť.

Za svoje „expresné“ služby si Cupra Ateca pýta... Foto: Ľuboš Pilc
Cupra Ateca - test 2019 Za svoje „expresné“ služby si Cupra Ateca pýta aj 11 litrov benzínu. S ľahkou nohou zajazdíte pod desať.

Náklony karosérie sú na uzde. Tie však závisia od nastavenia podvozka. V špecifickom režime Cupra tlmiče DCC výrazne stvrdnú a vy už len točíte volantom s ostrým prevodom. Ateca poslušne drží zvolenú trajektóriu, akoby ste sedeli v nadupanom hatchbacku. Čo je však sympatické, vie sa zmeniť na nevinného baránka. Preladením do cestného režimu ponúkne prekvapujúco komfortnú jazdu. Obdivuhodne požiera nerovnosti a posádku neobťažuje hlukom. Filtrácia a odhlučnenie sú nad očakávanie. Dlhé cesty, rodinný výlet s plným kufrom? Žiaden problém. A cez víkend rovno na okruh. Daňou za dynamiku je však vyššia spotreba. Lenže, čo iné by ste čakali od SUV, ktoré šprintuje na stovku len o päť desatiniek sekundy pomalšie ako Golf R a dosiahne maximálku 247 km/h.

S týmto faktom nič neurobíte. My sme dosiahli priemer pri veľmi slušnom správaní 9,3 litra benzínu na 100 km. Ten dlhodobý, vrátane ostrých úsekov, sa vyšplhal na 11,1 litra, ktoré môžete brať záväzne v prípade, že si Cupru Ateca chcete vychutnať so všetkým, čo dokáže. Mimo mesta na okreskách je však možné zraziť konzumáciu paliva aj pod osem litrov. Pri diaľničnom tempe rátajte s desiatimi. A koľko táto dvojtvárnosť Atecy stojí? Za základ, ktorý je však v tomto prípade bohatý na vizuálne aj komfortné prvky, zaplatíte 42 990 eur. No a ak sa rozhodnete investovať ďalej, napríklad do parádnych kolies, bŕzd Brembo, skvelej aparatúry Beats či do adaptívneho tempomatu alebo udržiavania v jazdnom prúde, teda aj do prvkov, ktoré autu pre športových nadšencov príliš nesvedčia, dostanete sa na odvážnu sumu 50 391 eur. Tak ako v našom prípade.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 376
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 613
Rázvor náprav (mm) 2 631
Objem kufra (l) 485 – 1 579
Objem nádrže (l) 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 615

Technické údaje

Model Cupra Ateca
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 984
Max. výkon (kw/ot.) 221/5 300 – 6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/2 000 – 5 200
Prevodovka/pohon 7DS/4×4
0 – 100 km/h (s) 5,2
Max. rýchlosť (km/h) 247
Spotreba na 100 km (l) 7,4
Spotreba počas testu (l) 9,4 – 11,1
Cena 42 990 €
Cena testovaného modelu 50 391 €
Cupra Ateca - test 2019
Cupra Ateca - test 2019
+33Cupra Ateca - test 2019

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Seat #Cupra #Cupra Ateca
Články podľa značiek