Test: Mazda CX-30 Skyactiv-X - motor v tieni vysokých očakávaní

Nový japonský crossover s revolučným motorom. Aké je spojenie dvoch noviniek od Mazdy? Spĺňa motor spaľujúci benzín v režime pripomínajúcom naftový agregát náročné očakávania? Vyskúšali sme model CX-30 Skyactiv-X s výkonom 180 koní a s automatickou prevodovkou.

16.02.2020 07:00
debata (5)
Mazde sa dizajn nového crossoveru podaril. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Mazde sa dizajn nového crossoveru podaril.

Automobil je pomerne čerstvou novinkou. Na trh prišiel v roku 2019. Ide o crossover, ktorý japonská automobilka postavila na základoch štvrtej generácie hatchbacku Mazda 3. Mazda vyrába model CX-30 v Japonsku, v Mexiku a v Thajsku.

Crossover spĺňa najmodernejšie bezpečnostné štandardy a požiadavky. Proti stene sa CX-30 rozbehla v rámci testov EuroNCAP v roku 2019. Výsledkom je zisk plného počtu piatich hviezdičiek. Testy vyhodnotili úroveň ochrany dospelej posádky na úrovni 99 percent.

Automobil je kratší ako Mazda 3. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Automobil je kratší ako Mazda 3.

Špeciálny motor s obyčajnou spotrebou

Mazda niekoľko rokov pracovala na vývoji pohonnej jednotky, ktorá bude spaľovať benzín, no nepôjde o klasický zážihový motor. Skyactiv-X využíva vznetové zapaľovanie. Chudobná zmes vzduchu a benzínu (pomer 40:1 v prospech vzduchu) sa vo valci zapáli tým, že ju piest stlačí. Takto fungujú naftové motory. V tomto prípade motor spaľuje benzín.

Bez sviečok, ktoré štandardne benzínové motory používajú, to úplne nejde. V každom valci je sviečka, ktorá zapaľuje malé množstvo paliva. To prispieva k prudkému nárastu tlaku vo valci, čo vedie k zapáleniu chudobnej zmesy. Do systému navyše vstupuje kompresor, ktorý má taktiež za úlohu zvýšiť vo valcoch tlak.

Pri jazde sa revolučný motor správa ako bežný... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Pri jazde sa revolučný motor správa ako bežný benzínový agregát.

Technológia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) má priniesť o 20 až 30 percent vyššiu účinnosť motora. To znamená, že agregát vyprodukuje menej emisií a dosiahne nižšiu spotrebu. Jeho príchod sprevádzali vysoké očakávania v podobe nízkej spotreby paliva.

Spotreba v realite nedosahuje špeciálne nízke hodnoty. S modelom CX-30 s automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav sme dosiahli priemernú spotrebu 7,8 litra. Najvyššiu spotrebu dosahuje CX-30 v meste, kde sa odber pohybuje okolo hranice 8,6 l/100 km. Mimo mesta spotreba klesá na 6,2 litra. Odber benzínu je približne o liter vyšší, ako v prípade testovanej Mazdy 3 s rovnakým motorom.

Vodič môže stav spaľovania sledovať na displeji. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mazda 3 Skyactiv-X Vodič môže stav spaľovania sledovať na displeji.

Treba pripomenúť, že automobil má pohon oboch náprav, automatickú prevodovku a pomerne vysoký výkon.

Výkon a kultivovanosť

Agregát dosahuje výkon 180 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 224 Nm. S pohonom oboch náprav a automatom zrýchľuje CX-30 na 100 km/h 9,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 204 km/h.

Pohonná jednotka sa však vyznačuje vysokou kultivovanosťou. Na voľnobehu do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie spolu s takmer nulovým hlukom. Zvukovo sa motor prejaví až vo vyšších otáčkach. Soundtrack je navyše veľmi príjemný.

Výkon 180 koní prichádza postupne s... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Výkon 180 koní prichádza postupne s pribúdajúcimi otáčkami.

Počas jazdy sa agregát správa takmer ako bežný benzínový motor bez turba. Výkon prichádza postupne spolu so zvyšujúcimi sa otáčkami. Nad hranicou 4-tisíc otáčok agregát výrazne ožíva. Vďaka automatickej prevodovke si vodič nemusí strážiť otáčky.

Automatická prevodovka má 6 prevodových stupňov a nevyužíva dvojspojkovú technológiu. Automat s hydrodynamickým meničom radí hladko a bezproblémovo. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h motor má 2 800 otáčok.

Plný výkon sa ukrýva vo vyšších otáčkach. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Plný výkon sa ukrýva vo vyšších otáčkach.

Vodič môže na hlavnom monitore vidieť, či jeho motor pracuje v režime SPCCI. V bežných jazdných podmienkach využíva motor chudobnú zmes. Dokonca aj na diaľnici systém pracuje v novom režime. Výnimkou je stlačenie plného plynu, kedy pohonná jednotka začne benzín spaľovať ako tradičný zážihový motor.

Crossover nie je špecialistom na priestor

Mazda pre svoj nový model použila lákavý rodinný dizajn. Automobil vyzerá z vonkajšej strany skutočne robustne. S dĺžkou takmer 4,4 metra budí dojem, že ide o pomerne veľké auto. Rozmerový pocit sa však rozplýva po nastúpení dovnútra.

Dôvodom sú paradoxne práve jeho rozmery. CX-30 je kratšia a má menší rázvor ako hatchback Mazda 3, ktorý je dlhá 4 460 mm. Na šírku oba modely merajú rovnako. Rázvor “trojky” má hodnotu 2 725 mm, pričom novinka stojí na rázvore dlhom 2 655 mm. CX-30 vyhráva v oblasti batožinového priestoru. Zmestí sa do nej 430 litrov, čo je približne o 100 litrov viac ako do Mazdy 3.

Pozitívne hodnotíme dizajn interiéru, ktorý je veľmi jednoduchý a vzdušný. Posádka má väčší priestor najmä nad hlavou. Vo vnútri sme sa necítili stiesnene, no nemali sme ani miesta na rozdávanie. Obmedzený priestor je však pred zadnými sedadlami. Dvaja dospelí ľudia s priemernou výškou si za seba sadnú len s kompromismi.

Informačno-zábavný systém vozidla je veľmi jednoduchý a prehľadný. Obrazovka našťastie nie je dotyková. Jej ovládanie prebieha prostredníctvom ovládača pri radiacej páke.

Interiér má jednoduchý dizajn. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Interiér má jednoduchý dizajn.

Najlepšie jazdné vlastnosti v triede?

Mazda CX-30 sa môže pochváliť vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. V porovnaní s konkurenčnými crossovermi prináša šoférovanie tohto modelu asi najlepší zážitok. Riadenie je presné a správanie podvozku čitateľné. Automobil je navyše dobre vyvážený.

Adaptívne LED svetlá sú bez príplatku. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Adaptívne LED svetlá sú bez príplatku.

K vyššej stabilite v zákrutách prispieva aj pohon oboch náprav. CX-30 má jazdné režimy. V ponuke sú dva. Športový a normálny. Športový jazdný režim zmení len správanie automatickej prevodovky a odozvu plynového pedálu.

Zhodnotenie a ceny

Mazda CX-30 je crossover pre fajnšmekrov. Nie je to auto pre tých, ktorí chcú len auto s vyšším podvozkom. V tomto aute si na svoje prídu aj ľudia, ktorí radi šoférujú a majú z tejto činnosti radosť.

Na druhej strane, v oblasti priestoru CX-30 zaostáva. Štvorčlenná rodina s deťmi staršími ako 10 rokov sa bude vo vnútri tlačiť. Nový motor sa k tomuto modelu hodí. Nespĺňa vysoké očakávania o nízkej spotrebe, ktoré jeho príchod sprevádzali.

Základná cena auta je 21 390 eur. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mazda CX-30 Skyactiv-X Základná cena auta je 21 390 eur.

Agregát jazdí veľmi dobre, má dostatočný výkon a je kultivovaný. Len jeho spotreba je úplne obyčajná, bežná. Tradičný benzínový dvojlitrový motor je ešte o niekoľko decilitrov úspornejší. Ten má však nižší výkon a pohon len prednej nápravy.

Základná cena Mazdy CX-30 s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom s výkonom 122 koní je v akčnom cenníku 21 390 eur. Najlacnejšia verzia SkyActiv-X stojí 24 590 eur. Mazda ponúka svoje modely s bohatou výbavou už v základe.

Skyactiv-X 180 má už v základnej výbave napríklad adaptívne LED svetlá alebo 18-palcové zliatinové disky. Na palube rovnako nechýba head-up displej a 8,8-palcový stredový displej. Samozrejmosťou sú napríklad aj zadné parkovacie senzory, Bluetooth, klimatizácia a 8 reproduktorov.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 395
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 540
Rázvor (mm) 2 655
Rozmery pneumatík 215/55 R18
Objem batožinového priestoru (l) 430/1 406
Objem palivovej nádrže (l) 51
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 335
Technické údaje  
Typ motora vznetový/zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 998
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 132/180 pri 6 000
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 224 pri 3 000
Prevodovka automatická 6-stupňová
Poháňaná náprava obe
Max. rýchlosť (km/h) 204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,2
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 5,6
Spotreba (test) (l/100km) 7,8
Ceny a záruka  
Základná cena modelu CX-30 21 390 eur
Základná cena testovaného auta 24 590 eur
Záruka 3 roky/100 000 km
Mazda CX-30 Skyactiv-X
Mazda CX-30 Skyactiv-X
+23Mazda CX-30 Skyactiv-X

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #test #crossover #Mazda #SkyActiv-X #Mazda CX-30
Články podľa značiek