Test: Renault Wind 1.6 16V - štýlová hračka

Wind je postavený na platforme maličkého Twinga, to je však asi tak všetko, čo ho s ním spája. Testovali sme najvýkonnejšiu verziu s motorom 1.6 16V.

Renault Wind
Wind je najmenším a najlacnejším kabrioletom na trhu.
Autor: Václav Lipavský

Renault mal vždy chuť experimentovať. Spomeňme si na jeho odvážny Avantime, Renault Sport Spider alebo prevratné sériové modely Espace, Scénic či Twingo. Dnes k nim pribudol aj malý kabriolet Renault Wind. Auto, ktoré, ak by neexistovalo, by asi nikomu nechýbalo, ale napriek tomu je veľkým osviežením.

Renault je zasa v niečom originálny, z Twinga vyčaroval
zábavný a dostupný kabriolet.
Renault je zasa v niečom originálny, z Twinga vyčaroval zábavný a dostupný kabriolet.
Autor: Václav Lipavský

Na tomto miniatúrnom formáte sa totiž dizajnérom Renaultu podarilo postaviť čarovne hravý roadster. Bacuľatými proporciami s vysokým pontónom a nízkou kabínou či prešibaným pohľadom predných svetiel vyvoláva tak trochu úsmev na tvári, no na druhej strane pyšne prezentuje dizajnérske motívy pochádzajúce z absolútnej športovej high society.

Karoséria Windu a Twinga nemajú nič spoločné.
Karoséria Windu a Twinga nemajú nič spoločné.
Autor: Václav Lipavský

Tak napríklad otočná skladacia strecha, ktorá zmizne v priebehu dvanástich sekúnd, nezaprie inšpiráciu vo Ferrari 575 Maranello Superamerica, podobne ako plutvové zadné stĺpiky a úzke kolmé zadné okno. Nechýbajú ani bezrámové bočné okná, akoby vystrihnuté z legendárneho Enza, dva prelisy na zadnej kapote v štýle Porsche Boxter Spyder či nápadný zadný spojler a funkčný difúzor. Dosiahnuť viac pri dĺžke len 3,8 metra sa azda ani nedalo.

Zadný difúzor je pravdepodobne viac okrasou ako užitočnou
pomôckou.
Zadný difúzor je pravdepodobne viac okrasou ako užitočnou pomôckou.
Autor: Václav Lipavský

Interiér len pre dvoch

Wind má, ako sa na roadster patrí, iba dve sedadlá. Prístup k nim je cez relatívne široké dvere, takže väčším obmedzením pri nastupovaní je rám čelného okna a nízko situovaná strecha. To však malému športiaku iste odpustíte. Najmä ak vás privíta vynikajúco tvarovanými anatomickými sedadlami s výraznou bočnou oporou. Dvere zatvárate koženým uškom ako na tej najšportovejšej klasike.

Športovému interiéru dominujú vynikajúco tvarované
sedadlá.
Športovému interiéru dominujú vynikajúco tvarované sedadlá.
Autor: Václav Lipavský

Športovo ladený je aj prístrojový panel s trojicou tubusov a veniec volantu. Ten však, bohužiaľ, možno nastavovať len výškovo. Trochu vás zamrzí aj celkové spracovanie interiéru. Vládnu mu totiž zúfalo nudné sivé plasty. Windu by iste prospela palubná doska čiastočne čalúnená umelou kožou alebo aspoň dvojfarebné vyhotovenie. Boj o náklady napokon cítiť na viacerých miestach. Asi najväčším šokom je stredový prieduch ventilácie bez akejkoľvek možnosti regulácie. Tvorí ho len úzky perforovaný plast s centrálne umiestneným spínačom výstražných svetiel.

Výduchy v strede palubnej dosky nie sú nijak
regulovateľné.
Výduchy v strede palubnej dosky nie sú nijak regulovateľné.
Autor: Václav Lipavský

Miesta je tu tak akurát. S nohami nebudete mať určite problém, keďže pozdĺžny rozsah posunu sedadla je excelentný. Nerátajte však s priestorovou rezervou na hlavou. Má to na svedomí nielen nižšie situovaná strecha, ale najmä vysoká poloha sedadla aj v tej najnižšej možnej polohe. Tento nedostatok môže narobiť problémy vodičom s výškou nad 180 centimetrov aj pri otvorenej streche. Rýchlo totiž zistia, že Wind má vietor naozaj rád a že výhľad vpred je podobný ako pri Lamborghini Murciélago. To samozrejme platí aj o zadnom úzkom priezore.

Za operadlami je malý úložný priestor.
Za operadlami je malý úložný priestor.
Autor: Václav Lipavský

Super rýchla strecha

Samotná strecha je vyriešená veľmi rafinovane. Uvoľníte rukou centrálnu poistku, zatiahnete ručnú brzdu, stlačíte tlačidlo a po dvanástich sekundách sa jednoduchým preklopením vzad skryje do puzdra tvoreného priestorom priamo v zadnej kapote. Ozve sa signál ukončenia procesu a z malého kupé je razom roadster. Zvládnete to tak rýchlo, že na križovatke nestihne naskočiť zelená. To, čo vás však zdrží viac, je namáhavé vytiahnutie neskutočne pomalých bočných okien bez automatického dorazu. Ten funguje len pri spúšťaní. Navyše sú tlačidlá ovládania umiestnené v zákryte radiacej páky a majú veľmi nepraktický tvar.

Strecha má maximálne jednoduchý mechanizmus sklápania.
Strecha má maximálne jednoduchý mechanizmus sklápania.
Autor: Václav Lipavský

Cestujúci sú pred turbulenciami vzduchu chránení aj zadným ochranným rámom s oknom, ktorý tvorí prirodzený deflektor. Tak či tak nerátajte s neporušeným účesom práve pre nízky štít okna. Užívať si vietor je najlepšie do maximálne 100 km/h. So zavretou strechou Wind prekvapí dobrou aerodynamikou a tesnosťou.

Horný diel sa preklopí do tohto priestoru nad kufrom.
Horný diel sa preklopí do tohto priestoru nad kufrom.
Autor: Václav Lipavský

Šarmantné riešenie strechy má okrem neuveriteľnej rýchlosti ešte jednu veľkú výhodu. Wind je totiž s výnimkou Ferrari Superamerica asi jediným roadsterom s pevnou strechou, ktorý má pri otvorenej a zatvorenej karosérii rovnaký objem batožinového priestoru. Pod zadnou kapotou je veľmi slušných 270 litrov, a to aj s plnohodnotnou rezervou. Nevýhodou je len jeho plytkosť a dve výstuhy karosérie, ktoré obmedzujú možnosti nakladania. Veľkému a ťažkému veku Windu tiež chýba poriadna vnútorná rukoväť na zatváranie. Takto si v zlom počasí určite zašpiníte ruky.

Výstuhy síce zavadzajú, ale spevňujú karosériu.
Výstuhy síce zavadzajú, ale spevňujú karosériu.
Autor: Václav Lipavský

S výbavou Windu si nemusíte lámať hlavu. Na vyber je pre každú z motorizácií iba jedna úroveň a priplácať možno len za pomerne zbytočné kožené sedadlá či metalízu. Nami testovaná silnejšia jednašestka je na tom celkom dobre. Ak vychádzame z toho, že Wind je vlastne Twingo, tak potom úroveň Exception je podobná Twingu RS. V sérii sú štyri airbagy, stabilizačný systém, dažďový a svetelný senzor, automatická klimatizácia aj tempomat či audio so štyrmi reproduktormi. Zvonka ho spoznáte podľa špecifických 17-palcových diskov.

Vystužená je aj podlaha.
Vystužená je aj podlaha.
Autor: Václav Lipavský

Veľa výkonu za veľa benzínu

Motor zdedil Wind z Twinga RS. Nadštandardný výkon 96 kW vyžmýkaný z atmosférickej jednašestky sľubuje pri aute s hmotnosťou necelých 1200 kg zábavu za volantom. Tej sa aj dočkáte, pretože obmedzovač otáčok zasiahne až pri údaji 7000 za minútu, a to je už v aute poriadny hluk. Motor však netočí príliš spontánne a z otáčok nemá takú radosť, akoby ste očakávali. Športovo krátka päťstupňová prevodová „skriňa“ má navyše nepriaznivý vplyv na spotrebu. Už pri 90 km/h máte na päťke takmer 3000 otáčok za minútu. Môžete s ňou teda jazdiť od päťdesiatky až po maximum 201 km/h.

Tento agregát nájdete aj v Twingu RS.
Tento agregát nájdete aj v Twingu RS.
Autor: Václav Lipavský

Za takýchto okolností je síce Wind veľmi dynamickým spoločníkom, veď na stovku akceleruje za 9,2 sekundy, no z nádrže si pýta viac, ako sa patrí. Dosiahnuť výrobcom udávaný údaj siedmich litrov sa síce dá, ale potom zabudnite na akékoľvek pôžitky. A v meste sa ľahko vyšplháte k deviatim, čo nie je pre toto malé „čudo“ nijaký úspech. Windu skrátka chýba šiesty prevodový stupeň, ktorý by dokázal redukovať spotrebu aspoň na diaľnici. Preto považujeme za lepšiu voľbu menší a slabší preplňovaný motor 1.2 TCe s porovnateľným krútiacim momentom, ale pri podstatne nižších otáčkach.

S rastúcimi otáčkami začína byť zvuk výfuku príjemne
naliehavý.
S rastúcimi otáčkami začína byť zvuk výfuku príjemne naliehavý.
Autor: Václav Lipavský

Zákruty mu chutia

Podvozok Windu má tiež korene v malom Twingu RS. Konštruktéri si však dali záležať na jeho športovom naladení. To cítiť hneď po prvých metroch. Pruženie je citeľne tvrdšie a veľa z nerovností nezachytia ani nízkoprofilové sedemnástky. Odhliadnuc od komfortu je výsledok prekvapujúco dobrý. Zdá sa, že Wind je dobre vyvážený, pretože v zákrutách netrpí pretáčavosťou typickou pre väčší Mégane Cabriolet s ťažkým „zadkom". Aj riadenie má dobrú spätnú väzbu a nie je zbytočne preposilované. Takže v serpentínach môžete ukázať, čo vo vás je.

Originálny tvar dverí si vyžaduje opatrnosť pri
otváraní. Ich roh je pomerne ostrý.
Originálny tvar dverí si vyžaduje opatrnosť pri otváraní. Ich roh je pomerne ostrý.
Autor: Václav Lipavský

Pomáha vám tiež tuhosť karosérie, ktorá sa krúti len minimálne a neovplyvňuje negatívne jazdné vlastnosti. Odtrhnúť sa z reťaze vám však Wind celkom neumožní. Po vypnutí stabilizačného systému sa totiž ESP aktivuje automaticky po prekročení rýchlosti 50 km/h. Radosť z jazdy vám trošku pokazia aj nie príliš presné dráhy radenia a brzdy, ktoré sú síce účinné, ale mohli by mať predsa len prudší nástup. Ak však uvážime, že sedíme v aute nižšej triedy, je Wind jedným z mála modelov, ktoré doprajú skutočnú zábavu za volantom. Tomu zodpovedá aj sebavedomá cena 17 990 eur (základ od 15 990 eur), ktorá je jasným dôkazom, že Wind si uvedomuje svoju výnimočnosť. Tak či tak je stále najlacnejším kabrioletom na trhu.

Čelné sklo siaha hlboko nad hlavy pasažierov. Pozor pri
nastupovaní.
Čelné sklo siaha hlboko nad hlavy pasažierov. Pozor pri nastupovaní.
Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
jedinečnosť koncepcie cena
výkonný motor spotreba
rýchla strecha zlý výhľad
Wind je roztomilý, ale nie je najlacnejší.
Wind je roztomilý, ale nie je najlacnejší.
Autor: Václav Lipavský
Technické údaje
Model: Renault Wind 1.6 16V
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 98/6750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4400
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3833/1700/1381
Rázvor náprav (mm): 2368
Objem bat. priestoru (l): 270
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,2
Komb. spotreba (l/100 km): 6,9
Cena: 17 990 €
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
ESP, 4× airbag, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, výšková regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, elektricky ovládaná strecha, okná a vyhrievané spätné zrkadlá, športové sedadlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická klimatizácia, audio s CD + 4× repro, 17-palcové disky, chrómová koncovka výfuku.
Autozor: Renault Wind – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi

Súvisiace články:

Renault Espace 2016 - prvá jazda

Prvá jazda: Renault Espace – zatiaľ veľká hádanka

03.05.2015 09:00

Nový Renault Espace patrí rozhodne k najodvážnejším automobilovým počinom posledných rokov. Je jednoducho iný. Ako to však už býva, veľké zmeny prinášajú aj riziká.

Suzuki Vitara - Euro NCAP

Euro NCAP: Hviezdami sú Vitara a Renault Espace

27.04.2015 12:00

Aprílová séria crashtestov Euro NCAP vystrelila Suzuki Vitara a Renault Espace medzi najbezpečnejšie autá. Päť hviezdičiek zvládli aj napriek prísnejším pravidlám.

Renault

Renault pripravuje vlastnú luxusnú divíziu

24.04.2015 08:08

Citroën má luxusnú líniu DS, Ford zasa Viganale a Mercedes-Benz začína s Maybachom. Luxusné verzie svojich modelov však chystá aj Renault. Pod značkou Initiale Paris.

orlica, Anička, orol

Pridá sa k vtáčiemu kinu aj orlica Anička?

03.05.2015 15:35

Orlica Anička už lieta na Slovensku, domov z afrického zimoviska, z Mozambiku, sa vrátila po siedmich mesiacoch 27. apríla.

Tibor Gašpar, polícia, policajný prezident

Horúco bolo aj v parlamente

03.05.2015 15:22

Pre kauzu Váhostav sa polícia stala terčom kritiky aj poslancov parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť, ktorý sa konal vo štvrtok.

Ukrajina, proruskí separatisti, zbrane, vojaci

Pri útokoch povstalcov na Ukrajine zomrel vojak, šesť bolo zranených

03.05.2015 15:12

Jeden ukrajinský vojak prišiel cez víkend o život a šesť bolo zranených pri útokoch proruských povstalcov na východe Ukrajiny.

Ján Richter,  Zákonník práce, minister práce

Z 2. piliera vystúpilo 30-tisíc ľudí, sporiteľom pošlú ešte jeden list

03.05.2015 15:05

Z druhého piliera vystúpilo od polovice marca kolo 30-tisíc ľudí a necelých päť tisíc sporiteľov do neho vstúpilo. Povedal to minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter.