Test: BMW X6 xDrive 30d - Keď už základ bohato stačí

BMW X6 sme vyskúšali so základným motorom. Nafta mu vyložene svedčí, výkonu má prebytok a zostáva aj relatívne úsporné. Nepáči sa nám iba hra s doplnkovou výbavou, ktorá môže zdvihnúť cenu auta o desiatky tisíc eur.

01.08.2021 07:00
debata
Auto váži vyše 2,2 tony, no ani so základným... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X6 xDrive 30d (2021) Auto váži vyše 2,2 tony, no ani so základným motorom sa na nedostatok dynamiky nemožno sťažovať.

Mnohé testy prakticky akejkoľvek verzie BMW X6 začínajú tým, že je to dizajnová ikona, auto, ktoré ako prvé dokázalo funkčným spôsobom prepojiť robustnosť SUV so športovosťou kupé. Nie je to celkom tak. Prvý, kto sa o to globálnym spôsobom pokúsil, bola automobilka SsangYong so svojim Actyonom niekedy na prelome rokov 2005 a 2006.

Pamätáme si to veľmi dobre, pretože sme v tom čase boli na jeho prezentácii, jazdili sme s ním a zo všetkých strán sme počúvali zdesenie kolegov novinárov nad tým, ako mohli s „takto ohavným autom“ vôbec prísť na trh a že to nemá žiadnu perspektívu. Mnohí z nich, keď o nejaké dva-tri roky nato prišla s rovnakým konceptom auta nemecká automobilka BMW, sa už rozplývali nad jeho „avantgardným a ikonickým dizajnom“. To je len malá odbočka k objektivite nás novinárov, ďalej sa už budeme venovať testovanej X6-ke.

Základný motor, luxusná výbava

Na test sme dostali zaujímavý hybrid. Nielen po technickej stránke, keď auto využívalo trojlitrový naftový šesťvalec s výkonom 195 kW, respektíve 265 koní, vylepšený 48-voltovou mildhybridnou technológiou. BMW X6 s ním vyvinulo maximálku 235 km/h a hlavne malo výborné zrýchlenie na stovku.

BMW X6 xDrive 30d (2021)
BMW X6 xDrive 30d (2021)
+11BMW X6 xDrive 30d (2021)

S váhou cez 2,2 tony zvládlo tento šprint za 6,1 sekundy, pri krútiacom momente 650 Nm a dobre spolupracujúcom 8-stupňovom automate to zas až tak neprekvapilo. Hybrid to bol aj z hľadiska konfigurácie – auto sme dostali so základným motorom, avšak „nadupané“ prakticky najvyššou výbavou, aká sa do neho vošla. To samozrejme hneď evokuje otázku, či nie je lepšie investovať do silnejšieho motoru a nižšej výbavy.

Rozmeňme to na drobné – BMW X6 s naftovým trojlitrom s výkonom 195 kW a pohonom 4×4 (xDrive) stojí v základe 77 700 eur – a to je najnižšia cenníková cena, za ktorú ho v čase písania tohto článku kúpite.

V interiéri sa nám naozaj páčila... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X6 xDrive 30d (2021) V interiéri sa nám naozaj páčila "diamantová" radiaca páka.

Cena testovaného auta sa však vďaka nadštandardnej výbave s rôznymi „balíkmi“ vyšplhala cez 115 000 eur. (Len pre zaujímavosť, vo výbave auta bol Inovatívny balík, balík Business Class, Ambietný balík, balík vyhrievaných sedadiel, balík Travel & Comfort, balík pre batožinový priestor… – chápeme, že automobilky chcú predať čo najviac doplnkovej výbavy, ale takéto jej „balíkovanie“, keď sa preženie do extrému, pôsobí skôr ako pokus za každú cenu „vytrieskať“ z klienta čo najviac peňazí, čo môže byť napokon kontraproduktívne.)

Hra s extrémami

Ale aby sme nezabudli na to najpodstatnejšie – voliť radšej tento motor a silnejšiu výbavu, alebo silnejší motor a ušetriť na výbave? Z nášho pohľadu je BMW X6 svojim spôsobom extrémne auto, takže aj pri odpovedi nám dáva zmysel extrém – buď základ a slušnú výbavu pre komfortné jazdenie, ktorá vôbec nemusí stáť vyše 30-tisíc eur alebo výkonový extrém, čo je úplne iné auto pre iný typ šoféra.

Tí, čo majú chuť – a aj možnosti a schopnosti – vyskúšať toto auto „na hrane“ majú možnosť voliť verziu M s výkonom 401 kW, resp. 600 koní. Tá je od „nášho“ testovaného auta (vrátane nadštandardnej výbavy) drahšia len o 15 tisíc eur. Pravdou je, že táto verzia má pridanú hodnotu vo výnimočnom jazdnom zážitku, ktorý poskytuje, ale treba to auto naozaj technicky zvládať, aby ste to vedeli oceniť. Tie zvyšné motory v ponuke sú samozrejme zaujímavé tiež, my by sme však možno náš výber predsa len vyhrotili do vyššie uvedenej podoby – buď dostatočne výkonný, ale aj úsporný diesel, alebo skutočný extrém.

BMW X6 xDrive 30d (2021)
BMW X6 xDrive 30d (2021)
+7BMW X6 xDrive 30d (2021)

Na to, aby ste mali pocit výkonového prebytku a užili si dynamickejšiu jazdu na okreskách, rýchlosť na diaľnici aj bezproblémové predbiehanie, naozaj stačí aj verzia 30d s pohonom oboch náprav. V komfortnom režime ani neviete, že máte nejakú prevodovku, radenie 8-stupňového automatu je tak prirodzené, hladké a intuitívne. Má však aj svoju druhú, ostrejšiu, tvár. Aby ste ju spoznali, prepnite si auto do športového režimu.

V základe má kufor objem 580 litrov, nakladacia... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X6 xDrive 30d (2021) V základe má kufor objem 580 litrov, nakladacia hrana je trochu vysoko.

Zvuk šesťvalca je zvonku príjemný, zvnútra je auto odhlučnené tak, že motor prakticky nepoučujete, pravda, ak ho nevytočíte do vyšších otáčok. A to je celkom fajn, pretože príplatkové audio Bowers & Wilkins Diamond Surround System hrá skvele. Audio môžete ovládať gestami, keď si zvyknete na správnu polohu ruky, je to intuitívne, ale pripadá nám to aj tak vcelku zbytočné.

Samostanou kapitolou je spotreba – na okreskách a v rámci dodržiavania rýchlostných limitov sme dokázali podliezť aj 6-litrovú hranicu, v meste sme sa dostali k deviatim litrom, jazdiť dlhodobo so spotrebou okolo 7 – 7,5 litra, by s týmto 2,2-tonovým autom nemal byť problém.

Jazdný komfort je výborný aj napriek o niečo tvrdšiemu podvozku – a pripomíname , že sme jazdili na 22-palcových kolesách. V noci sme ocenili laserové svetlá s pomerne širokým kužeľom a dosvitom na úrovni pol kilometra a celkovo aj veľký a veľmi dobre čitateľný head-up displej, pri ktorom si môžete nakonfigurovať, čo na ňom chcete vidieť a čo nie.

Na imidži záleží

BMW X6 vyzerá – už od prvej generácie – expresívne. Tento pocit pri testovanom aute ešte podčiarkla výrazná modrá „Riverside Blue“ metalíza, ktorá sa mu naozaj hodila spolu so športovým M Balíkom. Ich kombinácia, aj s 22-palcovými dvojfarebnými diskami, napríklad navýšili cenu auta približne o 7 500 eur. Súčasťou balíku M Sport je, okrem rôznych dizajnových doplnkov, aj aerodynamický paket – a ten autu, popri funkčnosti – aj vážne svedčí a umocňuje jeho dynamický až mierne agresívny vzhľad. Najmä s podsvietenou prednou maskou, ktorá zvýrazňuje obrovské „ľadvinky“.

V interiéri je to bežná architektúra, priehľadná hlavica radiacej páky v tvare diamantu vyzerá skvele, kvalita materiálov a aj ich spracovanie je na špičkovej úrovni. Vyložene nám sedel športový volant s hrubším vencom, miesta vpredu je dosť a v podstate aj vzadu, a to aj napriek zvažujúcej sa streche. Pri nastupovaní skôr budete mať problém s veľkým prahom, ktorý dvere neprekrývajú a treba si dávať pozor, aby ste si nezašpinili nohavice.

Pravdou však je, že už by sa hodil aj nejaký radikálnejší prístup, keď by sa dizajnéri odvážnejšie pohrali s displejmi a celkovo s vnútornou architektúrou auta. Ale to je len náš subjektívny dojem, je nám jasné, že aktuálny dizajnový „upgrade“ mnohým vyhovuje a aj z ergonomického hľadiska je vyladený temer k dokonalosti. Samozrejme, až na výhľad vzad, ale to je daň za efektný vzhľad a každý, kto si toto auto kúpi, s tým jednoducho počíta, vyčítať to tomuto modelu by bolo nefér. Kto sa sťažuje, mal si kúpiť BMW X5.

Expresívny dizajn X6-ky asi bude asi ľudí vždy... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X6 xDrive 30d (2021) Expresívny dizajn X6-ky asi bude asi ľudí vždy polarizovať.

Z nášho pohľadu už BMW X6 stratilo imidž auta pre alfa samcov. Viete si ho – a presne také bolo aj to „naše“ – nakonfigurovať ako príjemné, bezpečné a komfortné, aj keď dizajnovo trochu excentrické auto. Kto chce extrém, môže ísť do verzií M, alebo M Competition, čo je už úplne iné auto s neuveriteľnými jazdnými vlastnosťami, ktoré oceníte aj na okruhu.

Dieslový šesťvalec testovnej verzii sadne dokonale, pre bežné jazdenie má auto prebytok dynamiky aj výkonu a pritom zostáva úsporné. A nafty sa netreba báť, tieto autá tu budú jazdiť ešte veľmi dlho. Ak vo vás predsa len antidieslová kampaň nechala nejaké pochybnosti, tak najbližšou benzínovou alternatívou k testovanému modelu je X6 xDrive 40i s výkonom 245 kW, respektíve 333 koní. Cenovo je medzi ním a testovaným autom v základe rozdiel necelých tisíc eur, benzín však bude výrazne „smädnejší“.

Rozmery, objemy, hmotnosti BMW X6 xDrive 30d
Dĺžka (mm) 4 935
Šírka (mm) 2 004 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 696
Rázvor (mm) 2 975
Objem batožinového priestoru(l) 580
Objem palivovej nádrže (l) 80
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 260
Technické údaje BMW X6 xDrive 30d
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 993
Počet valcov 6
Výkon (kW/k) 195/265
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 650/1 500 – 2 500
Prevodovka automatická Steptronic 8 st.
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,1
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,7 – 6,2
Spotreba (test) (l/100km) 6,8
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena BMW X6 xDrive 30d 77 700 eur
Cena test. auta 115 172 eur

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW X6 #xDrive #test auta #BMW X6 30d
Články podľa značiek