Test: Renault Scénic 1.6 dCi – úsporný nielen na papieri

Renault je opäť o niečo zelenší. S motorom 1.6 dCi však nielen na papieri, ale aj v reálnom živote. Francúzi to s naftovými motormi skrátka vedia.

06.06.2012 15:51
Renault Scénic Foto:
Okolo Renaultu Scénic sa opäť zelená. Jeho motor 1.6 dCi je aj v reálnej premávke úspornejší, než čokoľvek pred ním.
debata (10)

Niežeby modernizovaný Scénic nestál za pozornosť, no v tomto teste sa viac ako na jeho vynovené tvary, či bohatšiu výbavu sústredíme na štvorvalcový turbodiesel 1.6 dCi, ktorý ukrýva pod kapotou. Má totiž schopnosti, ktoré môžu konkurenciu veľmi ľahko doháňať až k slzám. Potvrdil nám to aj test Renaultu Scénic 1.6 dCi.

Nedávny facelift Renaultu Scénic prospel. Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Nedávny facelift Renaultu Scénic prospel.

Žiadna modernizácia, ale nový motor

Pri návrhu motora 1.6 dCi použili konštruktéri niekoľko technických riešení, ktoré rozhodne stoja za pozornosť. Svoju prácu pritom evidentne brali vážne, počas vývoja si totiž dali zaregistrovať 15 patentov použitých práve na tomto agregáte. Začína to teda dobre.

Motor 1.6 dCi je náhradou za rovnako výkonný... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Motor 1.6 dCi je náhradou za rovnako výkonný štvorvalec 1.9 dCi.

Motor 1.6 dCi (R9M) disponuje rovnakým vŕtaním (80 mm) ako väčší a o niečo starší agregát 2.0 dCi (M9R), zdvih však netypicky klesol z 93 na 79,5 mm. Zdvih menší ako vŕtanie charakterizuje skôr vysokootáčkové benzínové motory, so stúpajúcim dôrazom na ekológiu však pomaly preniká aj medzi naftové agregáty. Vysoký zdvih je predpokladom dobrej pružnosti, no z dôvodu vyššej strednej piestovej rýchlosti (piest musí počas jednej otáčky, teda za rovnaký čas, prekonať väčšiu vzdialenosť) sa vysokozdvihovým motorom nechce do otáčok. Vyššia rýchlosť piestov zároveň znamená väčšie straty dané trením a zotrvačnosťou pri prudkých zmenách smeru rýchlo sa pohybujúcich piestov. Skrátka, ak konštruktéri použijú trik s menším zdvihom, klesne stredná piestová rýchlosť a tým sa výrazne zvýšia predpoklady motora k ekonomickejšej prevádzke (zmenšia sa straty a motor potrebuje menej energie na vlastný chod). Pružnosť následne doženú presne regulovaným prepĺňaním (to v minulosti dosť dobre nešlo).

Rozvody sú poháňané kombináciou reťaze a... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Rozvody sú poháňané kombináciou reťaze a ozubeného prevodu Seasers (rovnako ako na motore 2.0 dCi).

Ešte dôležitejší ako pomer vŕtania a zdvihu je úplne nový systém spätného vedenia výfukových plynov (cez EGR ventil). Kým EGR vedenie obyčajne spája výfukové potrubie ústiace do turbodúchadla s nasávacím potrubím pred sacími ventilmi (teda už v oblasti s vysokým tlakom čerstvého vzduchu od turbodúchadla), v prípade tohto motora prejdú výfukové plyny najskôr cez turbodúchadlo a časticový filter a následnej cez EGR vedenie do sania pred turbodúchadlo. Účelom tohto riešenia je skutočnosť, že pri klasickom riešení EGR vedenia so stúpajúcimi otáčkami rastie tlak v sacom potrubí a výfukovým plynom sa späť do natlakovaného sania veľmi nechce. Pri motore 1.6 dCi sú však spaliny tlačené ešte do oblasti pred turbodúchadlo (s nízkym tlakom), teda účinnosť spätného vedenia výfukových plynov nie je závislá na otáčkach motora a stúpajúcom prepĺňacom tlaku. Každá minca má však dve strany. V tomto prípade sú mastné výfukové plyny vedúce do sania opäť vedené cez turbodúchadlo, ak teda jedného dňa klesne účinnosť časticového filtra, ľahko to môže nenávratne poškodiť turbodúchadlo. A hoci to má Renault údajne premyslené, až čas ukáže, ako veľmi si dali konštruktéri na ochrane drahého turba záležať.

Šesťstupňová prevodovka (typ ND4009) má skôr... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Šesťstupňová prevodovka (typ ND4009) má skôr dlhšie sprevodovanie, pri rýchlosti 130 km/h a zaradenej šestke motor točí 2400 otáčok, spomalenie na 90 km/h ich zníži na hranicu 1600 (VI.) Po meste dokážete jazdiť rýchlosťou 50 km/h pri zaradenej štvorke (1300-1400 ot./min.).

Ekonomiku prevádzky ďalej zlepšuje olejové čerpadlo s variabilným výtlačným výkonom (v nízkych otáčkach nemaže naplno) a chladiaca sústava, ktorá pomocou elektricky ovládanej klapky spúšťa cirkuláciu chladiacej kvapaliny v bloku až po jej zohriatí v hlave valcov a pri dosiahnutí teploty 85 °C ju následne pustí z bloku aj do chladiča.

Otáčkomer mení svoje sfarbenie podľa... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Otáčkomer mení svoje sfarbenie podľa stúpajúcich otáčok a názorne vodiča upozorní, kedy je motor vo svojom optime. Páčila sa nám intuitívnosť a jednoduchosť zobrazenia. Aj technicky menej zdatný vodič tak dostane v čo možno najjednoduchšej forme presne cielenú informáciu.

Teória v praxi funguje

Zaujímalo nás, nakoľko v reálnej premávke Renault naplní svoje sľuby o rozprávkovej kombinovanej spotrebe 4,4 l/100 km. Triezvy rozum a znalosť metodiky merania kombinovanej spotreby dávajú tušiť, že realita bude o niečo vyššia, dôležité však je, o koľko. So Scénicom 1.6 dCi sme sa preto vydali na tradičnú testovaciu trasu dlhú 620 km. Dodávame, že v aute sedeli tri dospelé osoby s príručnou batožinou. Kufor bol teda skoro prázdny.

Kvalita interiérov Renaultu prudko stúpa.... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Kvalita interiérov Renaultu prudko stúpa. Materiály patria k tomu najlepšiemu v segmente, zlú povesť predchádzajúcich generácií však aktuálny Scénic napravuje len pomaly.

Všetko začalo bratislavským diaľničným obchvatom a tradičným posúvaním sa v kolóne. Rýchlosť pohybujúca sa na hranici 60 km/h a relatívne rovnomerný pohyb sa na prvých deviatich kilometroch postarali o priemer 4,7 l/100 km, ten však prakticky nemá žiadnu výpovednú hodnotu. Zaujímavé to začalo byť až na diaľnici. V Trnave, teda po prvých päťdesiatich km absolvovaných rýchlosťou 110 km/h (podľa rýchlomera), nám na palubnom počítači svietil údaj rovných 5 l/100 km. Ten sa však na naše prekvapenie veľmi nezodvihol ani po ďalších 150 km absolvovaných tempom 130 km/h. V Banskej Bystrici na nás z displeja palubného počítača totiž svietila dosiahnutá priemerná spotreba 5,2 l/100 km.

Samostatné zadné sedadlá majú pozdĺžny posuv a... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Samostatné zadné sedadlá majú pozdĺžny posuv a sedí sa na nich vyššie. Nad nimi je však stále dosť miesta, takže sa tu usadia aj vyšší pasažieri.
Absencia stredového tunela je praktickým... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Absencia stredového tunela je praktickým detailom. Prostredný pasažier tak nemá problém s miestom na nohy.

Pravdupovediac, čakali sme viac, do konca prvej polovice trasy nás však ešte čakalo posledných 100 km smerom na Brezno a Revúcu. Tu sa tempo výrazne znížilo a do cesty sa Scénicu postavili horské priechody, pomalé kamióny a predbiehacie manévre s plynovým pedálom zarazeným do podlahy. Tu sa zároveň ukázala najväčšia necnosť nového motora – pod hranicou 1400 otáčok mu náhle dochádza dych. Turbodúchadlo stratí otáčky a spadnete do turbodiery, z ktorej sa bez rýchleho podradenia nevyhrabete. Rovnako výkonný motor 1.9 dCi si s podobnými situáciami poradil lepšie, má to však svoju logiku. Mal vyšší zdvih a mohol sa oprieť o väčší zdvihový objem. V stredných a vyšších otáčkach sa však situácia obracia a nový motor 1.6 dCi ho poráža vo všetkých ukazovateľoch. Odhodlane ťahá až po hranicu 4700–4800 otáčok (s vypätím všetkých síl ho dotlačíte až na 5200 otáčok), pričom po následnom preradení na vyšší prevodový stupeň mu opätovné nadýchnutie trvá naozaj len chvíľku. Ak tempo zvoľníte, vďaka nižšej kompresii a ľahším rotujúcim hmotám neduní ani pri nízkych otáčkach (rozhodne je tichší ako 1.9 dCi). Vráťme sa však k spotrebe, na konci 310 km dlhého úseku (z toho 200 km diaľnice) sa mohol Scénic nakoniec pochváliť spotrebou rovných 5 l/100 km.

Základný objem kufra Scénicu je 470 l. Jeho... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Základný objem kufra Scénicu je 470 l. Jeho objem je za každých okolností dostačujúci, dá sa však ešte zväčšiť úplným vybraním všetkých troch zadných sedadiel.

Pre cestu späť sme zvolili tú istú trasu, na diaľničnom úseku medzi Banskou Bystricou a Trnavou sme však rýchlosť zvýšili na 150 km/h. Celkovo sme tým ušetrili približne 20 minút času, pričom spotreba stúpla len na 5,6 l/100 km (na úseku dlhom 310 km). Na prvom úseku Revúca-Brezno si vďaka nízkej priemernej rýchlosti Scénic vypýtal len 4,7 l/100 km.

Pod podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu na... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Pod podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu na plechovom disku.
Časy odkrytých rezervných kolies francúzskych... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Časy odkrytých rezervných kolies francúzskych áut sú nenávratne preč. Síce kvôli tomu musíte pri výmene kolesa vyložiť celý kufor, no nemusíte sa zohýnať pod auto a neušpiníte sa.

Na druhý deň sme auto preháňali po meste, no ani pri vyslovene dynamickej jazde medzi semaformi sme priemernú spotrebu nedostali cez sedemlitrovú hranicu.

Výrobcom udávaný údaj kombinovanej spotreby 4,4 l/100 km sme pri bežnom jazdení nakoniec nedosiahli, no za päť, možno necelých šesť litrov sa s týmto autom jazdiť skutočne dá. A to je na rodinný van ťažký 1,5 t skutočne impozantný údaj.

Vzhľadom na to, že testovací Scénic mal... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Vzhľadom na to, že testovací Scénic mal najazdených len 7580 km, nás rozsah korózie posledného dielu výfuku trochu zarazil.

Motor 1.6 dCi sa teda ukázal v tom najlepšom svetle, polená pod nohy mu pritom hádzali aj zimné pneumatiky, ktoré citeľne zvyšovali valivý odpor. Cítiť to bolo najmä pri vyradení rýchlosti a plachtení na neutrál, kedy auto strácalo rýchlosť rýchlejšie, než býva zvykom.

Nebyť zimných pneumatík Michelin Primacy Alpin... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Nebyť zimných pneumatík Michelin Primacy Alpin 205/55 R 17, spotreba by bola ešte nižšia. Laboratórne meranie kombinovanej spotreby sa totiž nerobí na zimných pneumatikách.

Zásah do čierneho

V porovnaní s doterajším motorom 1.9 dCi predstavuje nový 1.6 dCi posun správnym smerom. Je skutočne úspornejší a to nielen pri defenzívnej jazde, ale aj pri rýchlych diaľničných presunoch. Úspornejší agregát v Scénicu v podstate nenájdete. Menší turbodiesel 1.5 dCi je síce úsporný tiež, no len do chvíle, kým po ňom nevyžadujete veľkú dynamiku. Potom mu vo vysokom a ťažkom aute jednoducho dôjdu sily a naplno odhalí svoje slabiny. A nepomôže mu ani pohotovostná hmotnosť nižšia o 58 kg (1.6 dCi – 1490 kg, 1.5 dCi – 1432 kg).

Vysoká karoséria s takmer kolmou zadnou časťou... Foto: Václav Lipavský
Renault Scénic Vysoká karoséria s takmer kolmou zadnou časťou kladie vo vyšších rýchlostiach veľký aerodynamický odpor. Rovnako motorizovaný Mégane bude preto v otázke spotreby menej náchylný na rýchlosť.
Výhody Nevýhody
úsporný motor odskakovanie zadnej nápravy
tichý motor ťah pod 1400 ot./min.
výbava citlivá spojka
Technické údaje
Model: Renault Scénic 1.6 dCi Bose
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4366/1845/1640
Rázvor náprav (mm): 2702
Objem bat. priestoru (l): 470–1870
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,3
Komb. spotreba (l/100 km): 4,4
Cena: 20 940 € (akciová cena)
Sériové vybavenie Bose (vybrané prvky):
ABS, ESP, 6 airbagov, asistent rozjazdu do kopca, hand-free karta Renault, palubný počítač, poloautomatická ručná brzda, rezerva, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, predné hmlové svetlomety, bi-xenónové samonatáčacie svetlomety s ostrekovačmi, elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá, stierač zadného okna, dvojzónová automatická klimatizácia, dažďový a svetelný senzor, parkovací senzor vzadu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca.
Autozor: Renault Scénic – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
10 debata chyba
Články podľa značiek