Test: Škoda Superb 2.0 TDI L&K - Audi v českom vydaní

Superbom sa Škoda pevne udomácnila v strednej triede. Rozmermi však siaha oveľa vyššie. Možno aj preto sa jej podarilo ukrojiť si kúsok z prémiového koláča.

14.06.2012 14:54
Škoda Superb Foto:
Vrcholová verzia L&K prišla na trh len v roku 2011, teda až s trojročným časovým odstupom od predstavenia druhej generácie Superbu.
debata (62)

Napriek ambíciám cítiť, že koncern VW drží Škodu pevne na uzde a s nevôľou sa prizerá, ak si získava zákazníkov Passatov či dokonca Audi A6. Možno aj preto sa do Superbu nedostali niektoré prvky, bežné u vyššie situovaných koncernových značiek. Bohužiaľ, platí to aj pre vlajkovú loď Superb Laurin&Klement, ktorú sme si vyskúšali vo verzii 2.0 TDI Combi. Kvality tohoto vozidla to však nijako neznižuje.

Od doteraz najvyššej úrovne  Elegance ju na... Foto: Jozef Pospíšil
Škoda Superb Od doteraz najvyššej úrovne Elegance ju na ulici spoznáte v podstate len vďaka špeciálnemu dizajn 18-palcových kolies Sirius v dvojfarebnom vyhotovení a lôg L&K.

Vrcholová verzia L&K prišla na trh len vlani, teda až s trojročným časovým odstupom od predstavenia druhej generácie Superbu. Vychádza z najvyššej úrovne Elegance, ku ktoréj Škoda pridáva niektoré špecifické exteriérové a interiérové prvky. Rozdiely však nie sú tak zásadné ako v minulosti. Od doteraz najvyššej úrovne Elegance ju na ulici spoznáte v podstate len vďaka špeciálnemu dizajn 18-palcových kolies Sirius v dvojfarebnom vyhotovení a lôg L&K. Za elegantný hnedý lak Magnetic Brown si už musíte priplatiť. Inak dostanete štandardné metalízy. Moderné diódové denné svetlá ani zadné LED svetlá sa do Superbu Combi nedostali. Zadné LED svetlá môže mať výlučne limuzína. Bi-xenónové adaptívne svetlá si Laurin&Klement požičal z úrovne Elegance.

Vlajkovú loď prezrádzajú aj nápisy na koženom... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Vlajkovú loď prezrádzajú aj nápisy na koženom čalúnení sedadiel.

Luxus, ale s limitmi

V interiéri je avíz na luxusný charakter predsa len o niečo viac. V prvom rade je to kožené, v našom prípade aj perforované čalúnenie, prahové lišty s logom L&K, vynikajúci 10-reproduktorový audiosystém, navigácia Colombus, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, špeciálne tkané koberce či okenné roletky pre zadných cestujúcich. Nechýba ani povestný dáždnik v zadných dverách. Ventilované sedadlá alebo panoramatické strešné okno však už zostali na zozname príplatkov. To je škoda, pretože filozofia vrcholového modelu by mala byť postavená práve na špičkovej výbave. Rozdiel v cene by bol už vzhľadom na jej i tak vysokú úroveň minimálny, ale imidžu Superbu by to nepochybne prospelo.

Bohato vybavený interiér ponúka enormný... Foto: Jozef Pospíšil
Škoda Superb Bohato vybavený interiér ponúka enormný priestor. V šírke však zaostáva za vozidlami obdobnej dĺžky.

Nahnevá tiež, že Škoda využíva takpovediac nižšie úrovne niektorých luxusných prvkov. Ventilované sedadlá sa napríklad ovládajú priamo na sedadle a nie zo stredovej konzoly ako pri VW a Audi. Tempomat sa v ničom nelíši od toho v Pole. Nezobrazuje zvolenú rýchlosť a nie je ju možné ani prednastaviť. Takže ak chcete zvýšiť alebo znížiť rýchlosť jazdy, tlačidlo musíte držať až do jej dosiahnutia. Podobné je to so štartovaním. Nestačí jeden impulz. Štartovacie tlačidlo je nevyhnutné držať až po úplné naštartovanie. Elektrické otváranie veka batožinového priestoru síce funguje na diaľkové ovládanie či z interiéru, zatváranie však už nie. Veko zatvoríte ručne alebo tlačidlom na spodnej strane otvoreného veka. Nižšie postavy tam však nemusia dosiahnuť a problémom môže byť aj nízky strop garáže. A tak je Superb Combi vyzbrojený systémom prednastavenia maximálnej výšky otvárania veka. Superbu sa tiež neušla samočinná elektrická brzda.

Za príplatok si môžete dopriať vyslovené... Foto: Jozef Pospíšil
Škoda Superb Za príplatok si môžete dopriať vyslovené „business“ prvky, ako entertainment paket s dvojicou monitorov a DVD prehrávačom.

Asi najväčší šok zažijete, ak si budete chcieť pustiť obľúbenú hudbu z vášho iPodu alebo MP3 prehrávača. Superb Laurin&Klement nemá totiž napriek veľmi kvalitnej aparatúre vstup USB dokonca ani AUX. Za toto pripojenie si pýta Škoda140 eur, čo je v časoch, keď majú takúto kompatibilitu bežne základné verzie kórejských modelov, nevynímajúc miniatúrnu Kiu Picanto, neospravedlniteľné.

V tomto Superbe nájdete aj odvetrávané predné... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb V tomto Superbe nájdete aj odvetrávané predné sedadlá.

Priestorový rekordér

Ak sa chce hrať Škoda na vyššiu triedu, a to dokonca aj cenou, tak potom by nemal chýbať ani balík nových asistenčných systémov. Lenže v Superbe nenájdete dnes už bežný asistent na udržiavanie v jazdnom pruhu, kontrolu slepého uhla v zrkadlách, nehovoriac o adaptívnom radarovom tempomate či kontrole únavy vodiča, teda prvky bežne dostupné v Passatoch.

Ventilované sedadlá sa ovládajú priamo na... Foto: Jozef Pospíšil
Škoda Superb Ventilované sedadlá sa ovládajú priamo na sedadle a nie zo stredovej konzoly ako pri VW a Audi.

Je to škoda, pretože Superb ponúka nesporné kvality. V ponuke priestoru na zadných sedadlách sfúkne s prehľadom aj prémiové limuzíny vyššej strednej triedy. Samozrejme, odstup od nich dáva najavo užšou karosériou. Vpredu je miesta tiež na rozdávanie, niekomu však môže prekážať široká stredová konzola prekážajúca pravému kolenu vodiča. Sedadlá koncernu VW nesklamú, zvlášť tie elektricky nastaviteľné. Škoda len kratšej časti na sedenie bez možnosti nastavenia stehennej podpory, ktorú nájdete pri Volkswagenoch. Inak je ergonómia bezchybná. Vďaka veľkému rozsahu nastavenia sedadiel, stĺpiku riadenia či lakťovej opierky si za volantom tohto takmer päťmetrového kolosu nájdete rýchlo ideálnu polohu.

Škoda Superb láka predovšetkým miestom na... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Škoda Superb láka predovšetkým miestom na zadných sedadlách.

Spracovanie interiéru sa v ničom neodlišuje od úrovne prémiových vozidiel. Interiér je prešpikovaný kvalitnými materiálmi. V prípade L&K podporuje luxusnú atmosféru hnedo-čierne farebné ladenie, kombinované s chrómom a obkladmi z klavírovej černe. Za príplatok si môžete dopriať vyslovené „business“ prvky, ako entertainment paket s dvojicou monitorov a DVD prehrávačom.

Základný objem kufra je 633 l. Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Základný objem kufra je 633 l.

Kufor je ďalším obrovským bonusom Superbu Combi. A to doslova. Súmerný batožinový priestor má už v základe gigantických 633 litrov, nízku nakladaciu hranu, rovnú podlahu a pod ňou plnohodnotnú rezervu. Príjemný prvkom je sériová automaticky sťahovateľná roletka s aretáciou pre dve polohy či záchytný systém. A je tu ešte systém sklápania zadných sedadiel a operadiel, takže Superb „prerobíte“ za pár sekúnd na dodávku schopnú previezť neuveriteľných 1¤865 litrov nákladu. K tomu musíme pripočítať množstvo odkladacích priestorov.

Veko batožinového priestoru ovládajú servomotory. Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Veko batožinového priestoru ovládajú servomotory.

Tichý a úsporný

Pod kapotou našej verzie pracoval vynikajúci 4-valcový diesel 2,0 TDI v najvyššom výkonovom vyhotovení 125 kW. Po škrtnutí naftových 6-valcov je v súčasnosti najsilnejšou dieselovou alternatívou. Veľkému Superbu s priaznivou pohotovostnou hmotnosťou 1500 kg dokáže zabezpečiť slušnú dynamiku, a to aj pri predbiehacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Klobúk dole pred jeho kultivovaným akustickým prejavom, ktorý nemá ďaleko od benzínových súrodencov. Šesťstupňový dvojspojkový automat DSG luxusnému charakteru auta veľmi svedčí. Reaguje pohotovo a hladko. Ponúka tiež možnosť manuálneho výberu stupňov, nie však krídelkami na volante. Superb prekvapí aj úspornosťou. Priemer testu sa skončil výsledkom 6,9 litra nafty, pričom približne 70 % prevádzky pripadalo na mestskú premávku. To nie je ďaleko od oficiálneho priemeru 6,1 litra na 100 km.

Z riadenia a vôbec celého ovládania však cítiť... Foto: Jozef Pospíšil
Škoda Superb Z riadenia a vôbec celého ovládania však cítiť vysoké koncernové kvality.

Napriek kvalitám výkonného dieselu by sme však dali radšej prednosť slabšej verzii (103 W). Jednoducho pretože, že táto ponúka za takmer rovnakú cenu pohon 4×4. Tých 350 Nm najsilnejšieho dieselu bolo na prednú nápravu predsa len priveľa. Prudká akcelerácia z miesta sa tak nezaobíde bez zásahov protipreklzového systému.

Motor 2.0 TDI CR s výkonom 125 kW/170 k je... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Motor 2.0 TDI CR s výkonom 125 kW/170 k je príjemne úsporný.

Jazdnými vlastnosťami inklinuje Superb k luxusnému charakteru. Napokon od dlhého kombi ani nemôžte očakávať športové jazdné zážitky. V zákrutách sa prejavuje veľký rázvor (2¤760 mm) a ťažší predok typickou nedotáčavosťou, nič extra nečakané sa však nedeje. V meste zas musíte počítať pri parkovaní s jeho rozmermi. Cúvacie senzory prídu naozaj vhod. Zato na dlhých cestách oceníte priam relaxačnú jazdu mäkšie odpruženého podvozku. Problémy mu robia len malé priečne nerovnosti, zvlášť v kombinácii s 18-palcovými diskami. Zadná náprava ich nedokáže absorbovať v štýle prémiovej triedy a do interiéru prepustí rázy o čosi intenzívnejšie. Z riadenia a vôbec celého ovládania však cítiť vysoké koncernové kvality.

Najluxusnejší Superb má bezkľúčové štartovanie... Foto: Václav Lipavský
Škoda Superb Najluxusnejší Superb má bezkľúčové štartovanie pomocou tlačidla.

Superb Combi L&K je teda veľkým lákadlom. Pohľad do cenníka však môže vaše chúťky trochu pribrzdiť, najmä ak sa dozviete, že za mnohé prvky tejto vrcholovej verzie treba ešte priplácať. Cena nášho modelu sa tak vyšplhala nad 43¤000 eur a to je na okrídlený šíp predsa len odvážne číslo. Zmestí sa sem napríklad nový Passat Alltrack 2.0 TDI (125 kW) s pohonom 4Motion aj celým balíkom asistenčných systémov, koženým čalúnením či prevodovkou DSG…

Fotografie vznikli v spolupráci s magazínom AUTOtest.

. Foto: AUTOtest magazín
Logo .
Výhody Nevýhody
priestor na zadných sedadlách užšia stavba interiéru
bohaté vybavenie USB port za príplatok
obrovský kufor cena
Technické údaje
Model: Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG L&K
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1968
Výkon (kW/ot.): 125/4200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750
Prevodovka: 6-DSG
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4838/1817/1510
Rázvor náprav (mm): 2761
Objem kufra/nádrže (l): 633–1865/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,9
Komb. spotreba (l/100 km): 6,1
Cena: 41 367 €
Sériové vybavenie L&K (vybrané prvky):
ESP, 7× airbag, bi-xenónové adaptívne svetlá, predné hmlové svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, hill-holder, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, aktívny parkovací asistent, navigácia Colombus, kožené čalúnenie Executive, audio Sound System + 10 repro., el. ovládanie sedadiel, vyhrievané predné aj zadné sedadlá, slnečné clony pre zadných cestujúcich, dvojzónová klimatizácia, el. ovládané zadné veko, sieťový program v kufri, plató s dvojitou aretáciou, delené sklopné zadné sedadlá, vyberateľná batéria v kufri, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, tempomat, vnútorné čítacie svetlá, prahové lišty L&K, koberce Lounge Step, logá L&K, 18-palcové disky Sirius.
Autozor: Škoda Superb – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
62 debata chyba
Články podľa značiek