Test: Jeep Wrangler Rubicon - nestarnúci kráľ

Má za sebou 70 rokov kariéry, no nikdy nezradil svoj charakter. Tuhé nápravy, rámový podvozok či redukcia, to je dedičstvo, ktoré robí z Wrangleru jeden z mála exemplárov vymierajúceho druhu čistokrvných off-roadov.

24.08.2012 13:10
Jeep Wrangler Foto:
Nová generácia Wrangleru nestratila nič zo svojich terénnych schopností.
debata (5)

Čo je podstatné, Wrangler sa dnes nevyhýba ani asfaltu. Absolvovať s ním stovky kilometrov už nie je výzvou len pre tvrdých chlapov. Presvedčili sme sa o tom počas testu najterénnejšej verzie Unlimited Rubicon.

Komentovať dizajn Wrangleru je čosi podobné, akoby sme začali rozoberať línie legendárneho Chrobáka. Jeho silueta je ikonou a názov synonymom pre všetko, čo sa len trochu hýbe v teréne. Od roku 2007 je na trhu verzia Unlimited, ktorá dala Wrangleru vďaka ďalšiemu páru dverí a predĺženému rázvoru neporovnateľne lepšie úžitkové vlastnosti. Ani ona sa však nevzdala odnímateľnej strechy či dverí. Wrangler je vlastne jediným 4-dverovým terénnym kabrioletom na svete. Všimnete si to hneď pri nastupovaní. Dvere držia na dvoch klasických pántoch, neobsahujú reproduktory ani tlačidlá sťahovania okien. Jednoducho preto, aby ste ich mohli uvoľnením skrutiek ľahko demontovať.

Na asfalte sa cíti lepšie ako kedykoľvek predtým. Foto: Jeep
Jeep Wrangler Na asfalte sa cíti lepšie ako kedykoľvek predtým.

Tento minimalizmus má však aj svoje nevýhody. Namiesto aretácie držia dvere pri otváraní len popruhy. V otvorenej polohe ich nemožno nijako zaistiť. Takže pozor na parkujúce autá v tesnej blízkosti či prudký vietor. "Rozborka“ Wrangleru môže ďalej pokračovať demontovaním predného strešného panelu isteného pomocou páčok. Obrovského zadného dielu strechy aj s bočnými oknami sa zas zbavíte obyčajným uvoľnením šiestich skrutiek a rozpojením napájania zadného stierača. Aby ste skrutky nestratili, pod krytom kufra sú na ne pripravené špeciálne otvory. Samozrejme, to, či chcete mať Wrangler otvorený, si treba dobre rozmyslieť. Zadná časť strechy totiž ostáva v garáži, teda ak nemáte príplatkovú plátennú strechu. A je tu ešte jedna vychytávka. Sklopiť možno aj čelné sklo. Preto nájdete na kapote dva gumené dorazy. Podobne jednoducho je vyriešené istenie prednej kapoty. Neotvára sa z interiéru, ale sponami priamo na nej. Presne tak ako pred sedemdesiatimi rok­mi.

Civilnejší, ako sa zdá

Nastupovanie vám dá trochu zabrať. Podlaha je enormne vysoko a na predných stĺpikoch chýbajú rukoväte, ktoré by vám pomohli. Vzadu je situácia skomplikovaná relatívne úzkymi dverami. Ale čo je to pre milovníkov prírody. Vnútri vás privíta atmosféra pravého off-roadu. No už zďaleka nie taká drsná ako v minulosti. Posledný facelift z minulého roka priniesol Wrangleru omnoho jemnejšie spracovanú palubnú dosku aj prístrojový panel. Históriu však predsa len cítiť. Napríklad z kolmého a rovného čelného okna, skiel dverí bez zakrivenia, rukoväte pred spolujazdcom, ako aj úzkych dverových výplní. Nad hlavami máte mohutný ochranný rám.

Interiér je spracovaný omnoho precíznejšie ako... Foto: Jeep
Jeep Wrangler Interiér je spracovaný omnoho precíznejšie ako v minulosti. Je tichší a komfortnejší.

Prekvapí však priestor. V porovnaní s Land Roverom Defender, ktorého proporcie sa rokmi vôbec nemenili, a ktorý ostal len jednoduchým a nezničiteľným pracovným náradím, ponúka Wrangler slušné rozmery vo všetkých smeroch a dokonca pohodlné sedadlá či solídnu ergonómiu. Nastaviť možno volant aj výšku sedadla. Poloha ovládacích prvkov sa prakticky nelíši od bežných áut. Azda s výnimkou umiestnenia spínačov elektrického ovládania okien, ktoré našli miesto na stredovej konzole. Na palubu sa dostali na off-road nevídané luxusné prvky – ako napríklad audio s dotykovým displejom, multifunkčný volant či dokonca mäkčené plasty a moderné obklady. Na drsný korienok Wrangleru však určite nezabudnete. Už kvôli výhľadu na mohutnú kapotu či odolné plastové blatníky.

Na zadných sedadlách je miesta tiež dostatok, sklame len kolmé operadlo a pomerne krátke sedadlá, ktoré vás na dlhej ceste iste nepotešia.

Odvezie aj veľký náklad

Kým bežný 2-dverový Wrangler bojoval s limitom malého kufra, verzia Unlimited je na cestovanie ako stvorená. Je tu 498 litrov v základe a výhodné „kubistické“ proporcie batožinového priestoru. Obmedzujú ho len vnútorné strany blatníkov. Rezerva nie, pretože je uchytená zvonka. Samozrejme, podlaha je situovaná podstatne vyššie ako pri bežných autách, ale to je pochopiteľné. Prístup do kufra je veľmi originálny. Najprv otvoríte spodnú krídlovú časť na pántoch a až potom výklopné sklo. Výhodnejší by bol opačný postup, ale sklu by zavadzalo rezervné koleso. Wrangler prekvapí aj variabilitou. Zadné delené sedadlá možno jednoducho sklopiť a keďže sa spolu s operadlami sklápajú aj sedadlá, vznikne takmer vodorovná podlaha. Skvelým nápadom sú sklopné opierky hlavy, ktoré sa pri zložení sedadiel preklopia vzad a tak ich netreba demontovať.

Wrangler má kufor so základným objemom 498 l. Foto: Jeep
Jeep Wrangler Wrangler má kufor so základným objemom 498 l.

Ani vybavením na tom nie je Wangler zle. Nájdete tu stabilizačný systém ESP, automatickú klimatizáciu, palubný počítač, kožený multifunkčný volant aj slušné audio s CD a šiestimi reproduktormi. Rubicon pridáva skutočne bohatý off-roadový balík v podobe uzáverov diferenciálov, zosilnených prahov dverí, ochrany podvozku, odpájateľného predného stabilizátora či redukcie v pomere až 3,73:1. Zaráža však, že v takom „nadupanom“ off-roade treba priplácať za bočné airbagy, elektrické ovládané okná a zrkadlá, vyhrievanie sedadiel, ale najmä za pevnú strechu. V základe dostanete plátennú, čo nie je práve výhodné. Opačný postup by bol výhodnejší, pretože príplatok 1¤290 eur nie je práve maličkosť.

Pod kapotou slušný silák

Pod kapotou pracuje taliansky 4-valcový diesel VM Motori s označením 2,8 CRDi. Už počtom valcov pri veľkom objeme 2,8 litra dáva na známosť svoju industriálnu povahu. Napriek modernému priamemu vstrekovaniu paliva sa nezaobíde bez drsnejšieho zvukového prejavu. O žiaden extrém však nejde. S pribúdajúcou úrovňou aerodynamického hluku zvuk agregátu postupne ustupuje, takže posádku nijako zvlášť neruší. Jeho výkon sa v porovnaní s minulosťou vyšplhal na 147 kW, teda na rovných 200 koní. Pre off-road je podstatnejší vysoký krútiaci moment 460 Nm. Športiak z dieselového Wrangleru však nikdy nebude. Nie je to žiadna ľahká váha. Hmotnosť 2,2 tony dá agregátu zabrať, zvlášť v spojení s 5-stupňovým automatom od Mercedesu s klasickým hydrodynamickým meničom. Ak chcete Wrangleru rozprúdiť krv, treba pedál potlačiť až takmer na podlahu. Potom zistíte, že to nie je až taký lenivec ako ste predpokladali.

Subjektívny pocit nízkeho výkonu má totiž na svedomí aj jemné nastavenie plynového pedálu v záujme hospodárnosti a harmonickejšieho dávkovania výkonu v teréne. Automat však Wrangleru nepochybne svedčí. Mimo spevnených ciest nie je pre off-road nič lepšie. A spotreba? Výrobcom udávaných 8,8 litra na 100 km je fikciou. Rátajte v priemerne s jedenástimi až dvanástimi. Skôr než v meste je však Wrangler smädný na diaľnici. Brutálny aerodynamický odpor hranatej karosérie dokáže pri vysokej rýchlosti vyhnať spotrebu aj na 14 litrov. No a v teréne sa nečudujte dvadsiatke. Nádrž s objemom 85 litrov má teda svoje opodstatnenie. Tak či tak ide o ekonomickejšiu alternatívu, ako keby ste sa rozhodli pre zamatovo tichý benzínový 6-valec 3.6 Pentastar (209 kW).

Doma nielen v teréne

To, že Wrangler, zvlášť Rubicon, sa terénu len tak ľahko nezľakne, je jasné. O jeho schopnostiach hovorí už svetlá výška 266¤mm, nájazdové uhly 30o (vpredu) a 31o (vzadu). Aj prechodový uhol 21o si zaslúži rešpekt, hoci krátka verzia Wrangleru je na tom, pochopiteľne, lepšie. V podstate neexistuje nič, na čo by si toto auto nemohlo trúfnuť. Redukcia 3,73:1, priraditeľný pohon oboch náprav, uzávery oboch diferenciálov a vypínateľný stabilizátor prednej nápravy, ktorý umožní extrémne kríženie náprav, dávajú Wrangleru schopnosti, ktoré 100-násobne prekračujú bežné potreby.

Jeep Wrangler stále používa klasický rám. Foto: Jeep
Jeep Wrangler Jeep Wrangler stále používa klasický rám.

Na rozdiel od brutálne drahých a krehkých SUV sa môžete za jeho volantom navyše zbaviť výčitiek, že mu v teréne ublížite a naplno uspokojiť vaše chúťky. Zosilnená ochrana podvozku je pripravená na skutočne drsné zaobchádzanie, plastové blatníky stačí v najhoršom vymeniť a že doškriabete plastovú strechu bez laku, to vám môže byť v podstate fuk. Šrámy Wragleru jednoducho svedčia. Netrpí ani rámová karoséria. Radosť z adrenalínových „úletov“ v teréne nemá konca-kraja. Ak vám to nestačí, potrebujete už len navijak a „šnorchel“ na zvýšenie i tak vynikajúcej brodivosti 483 mm. Jediným hendikepom je, že Wrangler nemá medzinápravový diferenciál. V praxi to znamená, že štvorkolku možno využívať výlučne na nespevnených povrchoch.

A čo na ceste? Tak tu si Wrangler neuveriteľne polepšil. Už to nie je ten tank, v ktorom je komfort posádky na poslednom mieste. Odpruženie je prekvapujúco pohodlné, i keď s typickým znervóznením pri prejazde tuhých náprav cez nerovnosti. V zákrutách sa tiež nedostavujú náklony z ktorých by vám tŕpol žalúdok. Pretáčavosť zadného náhonu zas krotí pohotové ESP. S prehľadom zvláda aj diaľničné rýchlosti. Účinné utesnenie kabíny a špeciálne pneumatiky znižujú hluk na úroveň, ktorá vám nebráni zvládnuť s týmto predátorom stovky kilometrov. Ovládacie sily sa takmer ničím neodlišujú od bežných SUV, takže riadenie zvládne aj nežnejšia polovička ľudstva. Hendikepom je len dlhý rázvor, ktorý Wrangler okradol o obratnosť krátkej verzie. Parkovacie manévre v meste nie sú teda dobrým zážitkom.

V kabíne nového Wrangleru je teraz väčšie ticho. Foto: Jeep
Jeep Wrangler V kabíne nového Wrangleru je teraz väčšie ticho.

Wrangler nás nadchol. Je to auto, ktoré vám dáva silný imidž a nenechá vás v žiadnej situácii. Za verziu Rubicon s automatom a pevnou strechou síce zaplatíte nezanedbateľných 39 540 eur, no mnohé sa vám vráti dlhou životnosťou. Keď si budú vaši susedia kupovať nové SUV, môžete si byť istý, že váš nezničiteľný Wrangler zvládne bez problémov ďalšie roky služby bez ujmy na imidži.

Výhody Nevýhody
imidž dvere bez aretácie
výbava krátke zadné sedáky
schopnosti v teréne spotreba
Technické údaje
Model: Wrangler Unlimited 2.8 TD Rubicon
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2776
Výkon (kW/ot.): 147/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 460/1600
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4751/1877/1800
Rázvor náprav (mm): 2947
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 498–934/85
Maximálna rýchlosť (km/h): 169
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,7
Komb. spotreba (l/100 km): 8,8
Cena: 38 250 €
Sériové vybavenie Rubicon (vybrané prvky):
ESP, 2× airbag, Hill Start Assist, Hill Descent Control, pripájateľný pohon 4×4, redukčná prevodovka, uzávery diferenciálov, 5-stupňová automatická prevodovka, zosilnený podvozok, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, plátenná strecha, automatická klimatizácia, palubný počítač, tempomat, kožený volant, sklopné delené zadné sedadlá, plnohodnotná rezerva, audio s CD + 6× repro, 17-palcové disky kolies, metalíza.
Autozor: Jeep Wrangler – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
5 debata chyba
Články podľa značiek