Test: Formentor Veloz. Pri takýchto autách sa vôbec nedivíme, že Cupre ‘karta ide‘

Formentor VZ výborne jazdí, výborne vyzerá a s 245-koňmi benzínového dvojlitra má aj celkom rozumnú spotrebu.

29.01.2023 07:00
debata
Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI má aj pri výkone... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 245k (2023) Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI má aj pri výkone 245 koní veľmi prijateľnú priemernú spotrebu na úrovni 8,4 litra.

Predaje áut na Slovensku síce medziročne mierne narástli, no v celej EÚ pre zmenu mierne klesli. Vzhľadom na nie príliš optimistické čísla prekvapí, ako medziročne dokázali vystreliť nahor dve značky, ktoré pred pár rokmi ešte neexistovali. Obe zhodou okolností vznikli odčlenením exkluzívnych divízií od silnej materskej značky. Jednou z nich je DS, ktorá sa osamostatnila od Citroënu a druhou Cupra, ktorá sa oddelila od SEAT-u.

Cupre sa darí naozaj výnimočne

Len pre zaujímavosť – DS v rámci EÚ dokázala podľa štatistiky európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA v roku 2022 zvýšiť svoj predaj medziročne o vyše 15 percent a v EÚ predala v roku 2022 veľmi slušných 45 582 áut. Cupra medziročne svoj predaj zdvojnásobila a dostala sa na hranicu 150-tisíc áut.

Interiér je spracovaný s veľkým dôrazom na... Foto: Martin Domček, Pravda
Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 245k (2023) Interiér je spracovaný s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu.

DS aj Cupra boli úspešné aj na slovenskom trhu. Ak vezmeme do úvahy značky, ktoré za rok dokázali predať aspoň sto áut, tak DS sa stala najrýchlejšie rastúcou s medziročným nárastom na úrovni takmer 180 percent (z 83 áut v roku 2021 na 232 v roku 2022). Cupra bola druhou najrýchlejšie rastúcou značkou, pričom medziročne svoje predaje zvýšila približne o 115 percent (zo 146 áut v roku 2021 na 314 v roku 2022).

Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI 245k (2023)
Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI 245k (2023)
+8Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI 245k (2023)

SEAT sa mnoho rokov v rámci koncernu VW snažil profilovať ako najšportovejšia z troch mainstreamových značiek (Volkswagen, Škoda a SEAT), ale neúspešne. Napokon padlo v roku 2018 rozhodnutie, že športová divízia Cupra sa osamostatní. Tá následne doslova raketovo vystrelila, jej kumulatívne predaje od vzniku už prekročili 300-tisícovú hranicu. A to presne vďaka športovému imidžu, ktorý sa materskému SEAT-u nikdy nepodarilo vytvoriť.

Veloz znamená „rýchly“

Dôkazom toho je aj auto, ktorého test práve čítate – Formentor Veloz. Veloz resp. VZ pochádza zo španielčiny a znamená „rýchly“. Týmto prívlastkom označuje Cupra svoje najvýkonnejšie modely. My sme testovali Formentor Veloz s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom TSI, doplneným dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG s výkonom 180 kW, respektíve 245 koní. Testované auto je v skutočnosti najpomalším z „rýchlych“ Velozov. Čerešničkou na torte je aktuálne Formentor Veloz VZ5 s výkonom až 287 kW, čo je 390 koní. „Päťka“ v jeho názve značí päťvalcový motor pod kapotou.

Punc exkluzivity autu prepožičiavajú doplnky... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 245k (2023) Punc exkluzivity autu prepožičiavajú doplnky medenej farby na kapote, diskoch a aj v interiéri.

Ten je samozrejme najdrahší, jeho cena je 69 370 eur, čo je približne o 40-tisíc eur viac, než stojí základná verzia Formentoru 1,5 TSI s výkonom 110 kW/150 koní, ktorú aktuálne kúpite už za 29 990 eur. Náš testovaný 245-koňový Formentor je niekde v strede tohto cenového spektra. Bez príplatkovej výbavy stojí 44 310 eur.

Treba si uvedomiť, že sa bavíme o aute s dĺžkou 4 450 mm, výškou 1 528 mm, rázvorom 2 679 mm, ktoré ponúka navyše pomerne slušný kufor s objemom 450 litrov. Tieto rozmery ho pasujú niekam do pozície na rozhraní „prerasteného crossoveru“ a kompaktného SUV. Vzhľadom na túto kategóriu síce nepatrí k najlacnejším modelom na trhu, ale keď zoberieme do úvahy výzor, celkové spracovanie a výbavu Formentoru, tak cena je naozaj konkurencieschopná. Koniec-koncov, svedčia o tom aj predaje.

Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI 245k (2023)
Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI 245k (2023)
+12Cupra Formentor Veloz  2,0 TSI 245k (2023)

Jeho dynamiku zvýrazňuje nápadná predná maska a výrazné bočné prelisy, ktoré však v testovanej čiernej farbe trochu zanikajú. Nás subjektívne naozaj zaujal medenou farbou na doplnkoch (znak na prednej maske, na volante, na príplatkových diskoch), ktorá mu, bez ohľadu na farbu karosérie, prepožičiava punc exkluzivity.

Prekvapivo priestranný

Formentor ponúka až prekvapivo priestranné sedenie vzadu. Vpredu je priestoru tiež dosť, použité materiály aj vnímaná kvalita sú na vysokej úrovni. Predné športové sedadlá sú výborné a nad očakávanie pohodlné. Chvíľku si treba zvykať len na infotainment, ktorý je takmer výlučne dotykový, avšak odozvu má pomerne rýchlu.

Športové sedadlá sú nad očakávanie pohodlné. Foto: Martin Domček, Pravda
Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 245k (2023) Športové sedadlá sú nad očakávanie pohodlné.

Prístrojový panel je síce digitálny, môžete si vybrať z piatich zobrazení, vrátane športového s dominantným otáčkomerom. Stredový infotainmentový displej má zaujímavú grafiku a rýchle reakcie. No aj tak by sme privítali jednoduchší prístup k niektorým funkciám a hlavne aspoň pre základné mohli zostať zachované hardvérové ovládače. Tie by boli vhodné napríklad aj pri voľbe jazdných režimov. Taktiež ovládač hlasitosti audia a klimatizácie sú súčasťou malej a hlavne nepodsvietenej lišty pod stredovým displejom.

Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, tak v nedávnom teste BMW 340i xDrive sme písali, že získavate dve autá v jednom. Športiak, ktorý sa nestratí na okruhu a zároveň auto, ktoré v komfortnom nastavení vie byť až prekvapivo pohodlné. V prípade testovaného Formentoru to možno len zopakovať. Samozrejme, toto auto nie je ani zďaleka schopné takých extrémov, ako spomínané BMW, no s výkonom 245 koní a výborným adaptívnym podvozkom si s ním možno občas zajazdiť naozaj dynamicky a pre radosť a po zvyšok týždňa bude bez problému plniť úlohu pohodlného menšieho rodinného SUV.

V prípade tohto auta celý výkon smeruje na prednú nápravu, čo je pri dynamickejšej jazde čiastočným limitom a prejavuje sa v zákrutách istým sklonom k nedotáčavosti. (Ultimátna 390-koňová verzia VZ5, rovnako ako o niečo slabší 310-koňový Formentor VZ, sú napríklad už štvorkolky.)

Vzadu nechýbajú dve koncovky výfukov. Zvuk auto... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 245k (2023) Vzadu nechýbajú dve koncovky výfukov. Zvuk auto nemá vyložene agresívny, ale výkon z neho rozhodne cítiť.

Dynamické parametre testovaného auta vôbec nie sú zlé – na stovku dokáže zrýchliť už za 6,8 sekundy. Vďačí za to aj veľmi slušnému maximálnemu krútiacemu momentu 370 Nm, dostupnému v pomerne širokom spektre otáčok od 1 600 až do 4 300. Maximálku má 238 km/h.

Spotreba je tiež „v pohode“. Nám sa po týždni dostal priemer na 8,4 litra – a to pri približne rovnomernom rozdelení najazdených kilometrov medzi mesto, okresky a diaľnice a pri občasnom vyskúšaní dynamického potenciálu auta. Ak jazdíte prevažne v meste, tam treba rátať s priemerom niekde okolo hranice 9,5 litra, čisto na okreskách s voľnejšou nohou na plyne sa dostanete v pohode aj na sedem litrov.

Záver

Z nášho pohľadu Formentor vyzerá vynikajúco, interiér je spracovaný s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu, v kabíne nás príjemne prekvapil vnútorným priestorom a v prípade testovaného auta aj komfortom športových sedadiel.

Verzia, ktorú sme testovali asi nie je ideálna pre tých, ktorá hľadajú čo najnižšiu spotrebu. Pre nich je však v ponuke výborný dvojlitrový diesel, ktorý sme už tiež podrobili redakčnému testu.{target:_blan­k}":[https://auto.pravda.sk/…je-na-odpis/].

„Náš“ Formentor VZ je však výborným kompromisom pre aktívnych šoférov, hľadajúcich výkonné auto, s ktorým si občas užijú dynamickú jazdu a pritom veľmi dobre poslúži aj na bežné jazdenie v úlohe rodinného približovadla. Vzhľadom na svoj výkon a parametre pritom vôbec nemá nejako dramaticky vysokú spotrebu, čo je z nášho pohľadu jeho ďalším veľkým plusom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Cupra Formentor #test auta #autotest #Formentor Veloz
Články podľa značiek