Test: Seat Ibiza 1.6 TDI – jednoducho dobrá

Má potrebnú kvalitu, viac šťavy ako ostatní a jazdí jedna báseň. Tak v čom je problém? Hľadali sme odpoveď.

Seat Ibiza
Skôr ako pre Ibizu, si ľudia do showroomov zájdu pre Polo alebo Fabiu. Škoda, španielsky hatchback má v sebe viac elánu ako tí dvaja dokopy.
Autor:

Pravdupovediac, po týždňovom teste naftovej Ibizy 1.6 TDI sme žiadnu jej slabinu nenašli. Jasné, tým, že to prezradíme už teraz, vás oberieme o zápletku, takže nás ani neprekvapí, ak teraz článok zavriete a zájdete hľadať napätie inam. To by však bola škoda. Nedozvedeli by ste sa totiž, že Ibiza je jedným z najlepšie postavených áut vo svojom segmente, má príjemnú kabínu a so slovenskými cestami si poradí lepšie, než väčšina konkurenčných áut. Podľa všetkého v tom však nebudete sami, podobne unáhlené rozhodnutia robia všetci, ktorí ju pri výbere nového auta vyradia z hry hneď na začiatku.

Vďaka modernej podvozkovej platforme PQ25 jazdí lepšie,
než väčšina konkurentov. Cítiť to najmä na rozbitých cestách.
Vďaka modernej podvozkovej platforme PQ25 jazdí lepšie, než väčšina konkurentov. Cítiť to najmä na rozbitých cestách.
Autor: Václav Lipavský

Porovnajte štatistiky predajov Fabie, Pola a Ibizy, čo sú len tak mimochodom koncernové trojičky, a narazíte na zaujímavý nepomer. Ibiza zaostáva. Akoby na ňu Polo s Fabiou žiarlili a zámerne ju nikdy nebrali do spoločnosti. Čo je, uznajte sami, škoda. Z tých troch má v sebe najviac šťavy.

Za 16-palcové disky na fotografii si musíte priplatiť,
štandardom sú 15-palcové oceľové disky s pneumatikami 185/60 R 15.
Za 16-palcové disky na fotografii si musíte priplatiť, štandardom sú 15-palcové oceľové disky s pneumatikami 185/60 R 15.
Autor: Václav Lipavský

Istota v nohách

Vďaka podvozkovej platforme PQ25 jazdí Ibiza dokonca lepšie než Fabia (postavená na staršej PQ24). Nie, cestou na rodinnú dovolenku to nespoznáte, ale pri vyvádzaní v rozbitých serpentínach áno. Jej podvozok je aj na príplatkových pneumatikách Pirelli P7 215/45 R 16 príjemne poddajný, na priečnych nerovnostiach nenatriasa celým autom a vďaka poctivému odhlučneniu podbehov ostáva tichý aj na panelovej ceste. V podstate je to menší zázrak, na takto veľkých kolesách totiž bývajú malé autá neznesiteľne otravné.

Tlmiče (Sachs) prichytené úplne vzadu zlepšujú správanie
sa zadnej nápravy na krátkych priečnych nerovnostiach.
Tlmiče (Sachs) prichytené úplne vzadu zlepšujú správanie sa zadnej nápravy na krátkych priečnych nerovnostiach.
Autor: Václav Lipavský

Krok vedľa však neurobíte ani so štandardným obutím (185/60 R 15). S ním bude Ibiza ešte tichšia, komfortnejšia a na hranici šmyku predvídateľnejšia. Logicky by sme teraz mali napísať, aby ste sa vykašľali na príplatky a zostali pri pôvodných pneumatikách. Tentoraz to však neurobíme. Na príplatkových diskoch totiž vyzerá božsky. Navyše, aby sme boli úprimní, na štandardnom obutí pôsobí trochu podvyživene. Takže síce ušetríte za gumy, ale vaša Ibiza bude vyzerať tak trochu ako Afričan na tenkých nohách.

Podvozok, riadenie a celkový pocit pevnosti sú vôbec silnými stránkami Ibizy. Dvestoosmička odskakuje, Rio to nevie s riadením a Yaris je stále tak nudný, až to vyzerá ako zámer. Ibiza je však iná. Je ako vyrysovaný jamajský atlét, rýchlo mení smer, pruží pekne v kolenách a na náročných tratiach z nej cítiť mladícku vitalitu.

Za každých okolností iná

Spomínate si na Leon? Z mohutnej náruče jeho gigantickej stredovej konzoly naskakuje husia koža, zatiaľ čo hektáre nudného plastu nadobro odpísali akúkoľvek jeho charizmu. Škoda, v mysliach mnohých to totiž vyrylo pochybnosti o schopnostiach Seatu postaviť peknú kabínu. Ale pozor, nová Ibiza je z úplne iného cesta. Jej palubná doska je krásne jednoduchá a nechýba jej nápad.

Palubná doska Ibizy je jednoduchá a prehľadná. Ovládanie
rádia je zbytočne komplikované.
Palubná doska Ibizy je jednoduchá a prehľadná. Ovládanie rádia je zbytočne komplikované.
Autor: Václav Lipavský

Problém vidíme len v zložitom ovládaní rádia, to im v Seate naozaj nevyšlo. Nabudúce by mal jeho software vyvíjať niekto normálny a nie šialenec z IT oddelenia posadnutý logickými hádankami. Akoby jediným poslaním rádia z Ibizy bolo zabrániť vám v počúvaní vašej obľúbenej stanice.

Kufor má základný objem 292 l.
Kufor má základný objem 292 l.
Autor: Václav Lipavský
Štandardom je dojazdová rezerva, na lepiace sady sa tu
nehrajú.
Štandardom je dojazdová rezerva, na lepiace sady sa tu nehrajú.
Autor: Václav Lipavský

Naftový luxus

Naftový motor v malom aute je hlúposť, v tom máme hádam jasno. Jeho vnútornosti musia byť kvôli vyšším pracovným tlakom mohutnejšie, takže len na samotné roztáčanie a udržanie sa v chode spotrebuje viac energie, než benzínoví konkurenti. Áno, vývoj tohto druhu pohonu neustále napreduje a z kedysi hlučných a ťažkých strojov sú dnes technické skvosty usrkávajúce naftu v neuveriteľne malých množstvách, no v autách tejto veľkosti sa ich prítomnosť obhajuje stále ťažko. Na čo potrebujete v aute ako Ibiza naftový pohon? Aby ste ušetrili na palive? To predsa nemôžete myslieť vážne. Malým autom sa jazdí na kratšie trasy, čo znamená, že turbodiesel nejaký ten čas šetrí palivo a potom si to niekoľkonásobne vezme na servise. Ibaže by ste ho včas predali, to však majitelia malých áut obyčajne nerobia. Ak však milujete dlhé trasy a z nejakého nepochopiteľného dôvodu odmietate vyšší segment, vedzte, že motor 1.6 TDI CR je fajn agregát.

Turbodiesel 1.6 TDI CR je dobrým motorom, v malom aute však
predstavuje zbytočný luxus.
Turbodiesel 1.6 TDI CR je dobrým motorom, v malom aute však predstavuje zbytočný luxus.
Autor: Václav Lipavský

Hoci je spojený s päťstupňovou prevodovkou (MQ250), pri rýchlosti 130 km/h točí len 2400 otáčok. Ak spomalíte na 90 km/h, otáčky dokonca klesnú k hranici 1600. Príliš dlhé prevody sú však občas otravné, pri 50 km/h idete buď na štvorku (1200 ot./min.) a kabína sa otriasa ako pri zemetrasení, alebo si podradíte do trojky, otáčky stúpnu na 1700 a nervózny asistent radenia sa okamžite dožaduje preradenia na vyšší prevodový stupeň. Vyberte si benzínový motor a nič z toho vám nebude komplikovať život.

Najvyšší prevodový stupeň môžete pokojne zaradiť už
pri nejakých 75 km/h.
Najvyšší prevodový stupeň môžete pokojne zaradiť už pri nejakých 75 km/h.
Autor: Václav Lipavský

Turbodiesel sa nebráni ani vyšším otáčkam a rád sa nechá vytočiť až k päťtisícovej hranici. Rozumné je však točiť ho maximálne niekde na 4300–4400 otáčok, vyššie to prakticky nemá význam.

Za koľko?

Počítajte s tým, že s Ibizou 1.6 TDI CR budete jazdiť približne za päť litrov. Teda takto, ak jazdíte normálne, používate pritom rozum a svoje auto si nemýlite so služobnou Fabiou, ktorej z nenávisti voči šéfovi stojíte večne na krku. Pri jazde za mestom si Ibiza pri obsadení dvoma osobami pýtala približne 4,5 l/100 km. Na diaľnici to bolo stále príjemných 5 – 5,2 l/100 km a v meste necelých šesť litrov.

V detailoch je sila, semišový povrch tesnení zabraňuje ich
vŕzganiu pri krútení karosérie.
V detailoch je sila, semišový povrch tesnení zabraňuje ich vŕzganiu pri krútení karosérie.
Autor: Václav Lipavský

Rozum aj srdce

Ak sa o aute hovorí, že má dušu, znamená to, že má, rovnako ako človek, svoje chyby. Jednoducho charakterové vady, ktoré z neho robia osobnosť. Vďaka tomu sú dnes všetky tie Alfy a Fiaty stále nažive. Môžete ich úprimne milovať, no aj tak si o vás ostatní pomyslia, že ste idiot. S Ibizou vám to nehrozí. Pokojne môžete tvrdiť, že má dušu, či charakter, že ste sa do nej bezhlavo zamilovali a aj tak budete pôsobiť serióznym dojmom. To sa priaznivcom talianskych áut nemôže nikdy stať. Ibiza je totiž vzácnym príkladom auta, ktoré môžete kúpiť rovnako srdcom ako hlavou. No povedzte, čo viac si priať?

Kúpte si ju a budete vyzerať ako niekto, kto sa v autách
naozaj vyzná.
Kúpte si ju a budete vyzerať ako niekto, kto sa v autách naozaj vyzná.
Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
jazdné vlastnosti ovládanie rádia
spotreba „dlhá“ prevodovka
pocit kvality  
Technické údaje
Model: Ibiza 1.6 TDI CR Style
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 77/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500–2500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4052/1693/1445
Rázvor náprav (mm): 2469
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 292/45
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,5
Komb. spotreba (l/100 km): 4,2
Cena: 14 110 € (akciová cena)
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky):
ABS, 4 airbagy, predĺžený servisný interval, predné hmlovky s Corner funkciou, zdvojené predné svetlomety, 15-palcpové oceľové disky kolies s krytmi kolies Mamba a pneumatikami 185/60 R 15, rezerva, tónované sklá, kľučky a vonkajšie spätné zrkadlá lakované vo farbe karosérie, elektricky ovládané predné aj zadné okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, poloautomatická klimatizácia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca, delené zadné sedadlo (60:40), palubný počítač, rádio s CD, MP3, ovládaním na volante + 4 reproduktory.
Autozor: Seat Ibiza – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi

Súvisiace články:

medvede

Vysoké Tatry si od medveďov oddýchnu

06.12.2016 15:00

Mimoriadna situácia pre premnožené medvede je od decembra vo Vysokých Tatrách minulosťou. Medvede sa začali ukladať na zimný spánok a prestali navštevovať ľudí.

Praha, Karlov most

Forejt sa vzdal miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu

06.12.2016 14:32

Jindřich Forejt sa vzdal z osobných a zdravotných dôvodov miesta riaditeľa protokolu Pražského hradu, funkciu opustí koncom roka.

euro, bankovky, mince, peniaze

Nemecké firmy majú nárok na odškodnenie za odchod od jadra

06.12.2016 14:22

Nemecké energetické firmy majú pre rozhodnutie vlády o urýchlenom ústupe od jadrovej energie nárok na kompenzácie.

Andrej Danko

Danko: Prezident vyvoláva ústavnú krízu nevymenovaním sudcov

06.12.2016 14:18

Podľa predsedu NR SR Andreja Danka existuje momentálne jediná ústavná kríza, ktorú vyvoláva prezident Andrej Kiska nevymenovaním ústavných sudcov.