Test: Kia Cee`d 1.6 GDI - trúfa si na Golf. Aj cenou!

Prvá generácia cee`du otvorila Kii európske brány. Tá druhá má však oveľa vyššie ambície. Presvedčil nás o tom test verzie 1.6 GDi v najvyššom stupni vybavenia TX.

05.10.2012 08:40
Kia cee`d Foto:
Nový cee`d si už s jeho koncernovým súrodencom nepomýlite. Má autonómnejší dizajn a vyslovene európsky štýl.
debata (17)

Ceed si to chce rozdať priamo s európskou elitou reprezentovanou Volkswagenom Golf, Fordom Focus či Opelom Astra. A verte, že to nie je len marketingové klišé. Ceed urobil dvojgeneračný skok. Prirovnávať ho k francúzskej či talianskej konkurencii azda už ani nemá zmysel. A tá nemecká s japonskou má nad čím rozmýšľať.

Kým pri pohľade na predošlú generácii ceedu ste si nemohli nespomenúť na Toyotu Corollu či Mazdu3, tá nová sa obvinení z copyrightu báť nemusí. Šéfdizajnér Peter Shreyer urobil skvelú prácu. Ceed má dostatok individuality, a to aj voči svojmu koncernovému súrodencovi Hyundaiu i30. Predná „tigria“ maska aj uhrančivé, ďaleko do bokov zasahujúce reflektory ho jasne radia do novej modelovej rodiny. Bočný profil oživuje stúpajúca línia troch okien lemovaných chrómovou lištou, ale aj klinovitý bočný prelis.

Kia cee`d Foto: Kia
Kia cee`d Kia cee`d

Zadnej časti zas dominujú rozmerné svetlá. Škoda len trochu barokových proporcií, ktoré robia ceed opticky ťažším, ako v skutočnosti je. Jednoducho mu chýba ostrosť, ktorú Schreyer predviedol pri väčšej Optime. Karoséria je dlhšia o 50 a nižšia o 10 mm. Rázvor sa síce nezmenil, ale vizuálne cee`du prospelo rozšírenie rozchodu vpredu o 17 a vzadu o 32 mm.

Prémiová kvalita

V interiéri vás cee`d prekvapí ešte viac. Ťažko uveriť, že sedíte v aute neprémiovej značky. Za kvalitu spracovania a výber materiálov by sa hádam nemuselo hanbiť ani Audi. Dizajn palubovky so stredovou konzolou orientovanou na vodiča pôsobí naozaj veľmi solídne. Celkový dojem ešte zlepšujú obklady z klavírnej černe či chrómové rámčeky prieduchov ventilácie. A je aj praktický. Stredová konzola totiž nezavadzia kolenu vodiča a jej veľká plocha zas umožnila rozmiestniť ovládacie prvky tak, aby boli v ľahkom dosahu a logicky usporiadané. Skvelú ergonómiu podporujú kolískové prepínače tempomatu a audia na volante. Jedinou chybičkou krásy sú len málo intuitívne prepínače palubného počítača na spodnom ramene. Práca s nimi si vyžaduje odpútanie pozornosti od riadenia. A možno že aj lakťová opierka by si zaslúžila výškovú reguláciu.

Kia cee`d Foto: Kia
Kia cee`d Kia cee`d

Prístrojový panel s troma tubusmi a centrálnym TFT displejom (len pre TX) je v tejto triede skutočnou bombou. Víta vás pri stlačení tlačidla štart. Z úplne tmavej plochy sa za sprievodu uvítacieho polyfonického zvuku objaví najprv zadný pohľad na vozidlo a potom samotný rýchlomer a údaje palubného počítača. Špičková grafika zobrazenia s dokonalým tieňovaním je na nerozoznanie od skutočnej stupnice. Tak takáto digitálna paráda sa len tak ľahko nevidí. Ostatné displeje audia či klimatizácie majú síce obyčajné červené podsvietenie, identická grafika ich však zjednocuje. Trochu navyše sa javí tretí úzky displej na vrchnej časti palubnej dosky s informáciou o čase, vonkajšej teplote či výstražným grafickým upozornením na otvorené dvere a nezapnuté pásy.

Štedrý v priestore

Na priestor sa sťažovať určite nebudete. Ceed je veľkorysý vpredu aj vzadu a šírkou interiéru dokonca navodzuje pocit modelu strednej triedy. Proporcie sedadiel sú vyslovene európske, chýba im však lepšia bočná opora. Rozsah nastavenia sedadiel aj volantu znesie porovnanie s najlepšími v triede. A zo cee`du je navyše dobrý výhľad.

Nešetrilo sa ani na vybavení. Tu je cee`d o niečo štedrejší ako jeho kórejský náprotivok z dielne Hyundaiu. Zvlášť verzia TX, kde už nájdete také luxusné prvky ako vyhrievaný volant a sedadlá, variabilný posilňovač riadenia, dvojzónovú klimatizáciu, spomínaný prístrojový panel Supervision, elektrochromatické spätné zrkadlo, ale aj elektrickú parkovaciu brzdu. Bezpečnostný balík obsahuje štandardne šesť airbagov, stabilizačný systém, hill-holder, denné LED-svetlá či predné hmlovky. Škoda, že xenónové svetlá sú za príplatok aj v najvyššej úrovni. Z príplatkov stojí za úvahu kontrola vybočenia z jazdného pruhu, stop-štart systém ISG, bezkľúčový prístup či parkovací asistent, teda prvky, ktoré nie sú v tejto triede bežne dostupné. Audiosústava si vďaka USB-portu rozumie s externými zariadeniami.

Batožinový priestor má mierne nadštandardný objem 380 litrov. Dvojité dno však ešte skrýva dojazdové rezervné koleso, čo je v časoch módnych lepiacich súprav veľké plus. Po odklopení sedadiel a sklopení delených zadných operadiel ponúka úplne vodorovnú podlahu. Jediným mínusom kufra je vysoko umiestnená nakladacia hrana. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúžia odkladacie priestory v interiéri. Okrem tých štandardných nájdete veľkú odkladaciu schránku aj pod stredovou konzolou či veľký box pod lakťovou opierkou. Cee`d si tiež ľahko poradí s nápojmi. Držiaky nájdete v stredovom tuneli aj vo dverách.

Skvelý výkon bez turba

Pod kapotou testovaného exempláru pracovala najvýkonnejšia motorová alternatíva – 4-valec 1.6 GDI. Módne turbo v ňom však nehľadajte. Kia spolieha stále na „atmosféru“ okorenenú priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Výsledkom je obdivuhodný výkon 99 kW. S krútiacim momentom 165 Nm to však už taká sláva nie je. Teda aspoň v porovnaní s modernými maloobjemovými turbami. No báť sa nemusíte. Motor udivuje pružnosťou v širokom spektre otáčok, teda tým, čo turbá zväčša nedokážu. Nárast výkonu je taký plynulý, že máte pocit, akoby mu niekedy chýbala „šťava“. Stačí však podradiť o jeden či dva stupne, pritlačiť na plyn, a hneď zistíte, že energie má v rukáve dostatok. Napokon na stovku cee`d zrýchľuje za 9,9 sekundy. Keď sa ručička otáčkomeru dotkne údaju 5¤000, stáva sa z neho celkom slušný športovec, ktorý si trúfne aj na predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach. A k tomu pridáva rovnako športovú, rozhodne však nie otravnú, zvukovú kulisu.

Kia cee`d Foto: Kia
Kia cee`d Kia cee`d

Šesťstupňová prevodovka s nemecky presným radením si s motorom dobre rozumie. Jej prevody nie sú zbytočne dlhé, no ani také krátke, aby mali vplyv na zvýšenú spotrebu či nemohúcnosť na šestke. Pri diaľničnej stotridsiatke točí motor okolo 3¤500 otáčok. Spotrebou sa s prehľadom vyrovná moderným maloobjemovým turbám. Nemyslíme tou papierovou, ale reálnou. Priemer testu sa skončil pod siedmimi litrami, a to sme jazdili väčšinou v mestskej premávke. Pomôcť vám môže nielen asistent radenia, ale aj príplatkový stop-štart systém. Ani v meste si tak nemusí cee`d vypýtať viac ako osem litrov.

Suverénny ako Nemec

Na asfalte si nový cee`d citeľne polepšil. Má väčší rozchod, zdokonalené zadné nezávislé zavesenie kolies a tuhšiu karosériu. V serpentínach je preto oveľa poslušnejší, a najmä sa zbavil chronickej tendencie straty trakcie vnútorného kolesa pri akcelerácii v zákrutách. Tým sa obmedzila aj nedotáčavosť.

Pruženie je tuhšie než v minulosti, ale nie nepohodlné. Filtrácia nerovností je totiž takmer na úrovni Golfu. K tomu sa pridáva strmšie riadenie s necelými dva a trištvrte otáčkami a ojedinelý variabilný posilňovač riadenia. Ten umožňuje nastaviť tri stupne účinku – Comfort, Normal a Sport. Prvý z ich využijete najmä v meste a pri parkovaní. Nečakajte však nejakú spätnú väzbu, tej sa vám dostáva až v režime Sport, keď riadenie citeľne stuhne. Viac pozornosti by si cee`d zaslúžil pri zvukovej izolácii podblatníkov. Pneumatiky počuť o to viac, o čo lepšie je utlmený motor a o čo nižší je aerodynamický hluk.

Kia cee`d Foto: Kia
Kia cee`d Kia cee`d

Svoje kvality však dáva ceed najavo aj cenou. Toto už nie je žiaden kórejský „lowcost“, ale sebavedomé auto s cenou Golfu a príplatkami na úrovni nemeckých štandardov. Schválne, porovnajte si cenníky. Otázne je, čo na to zákazníci, najmä ak je viac než isté, že pri druhotnom predaji stratíte na cee`de viac ako na nemeckej celosvetovej ikone triedy.

Výhody Nevýhody
dizajn hluk od kolies
miesto v kabíne ovládanie palubného počítača
výkon bočná opora sedadiel
Technické údaje
Model: cee`d 1.6 GDI TX
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1591
Výkon (kW/ot.): 99/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 164/4850
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4310/1780/1470
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 380–1318/53
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,9
Komb. spotreba (l/100 km): 5,2
Cena: 19 190 €
Sériové vybavenie TX (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, zákrutové svetlá, svetelný senzor, parkovacie senzory, elektrochromatické spätné zrkadlo, el. parkovacia brzda, hill-holder, variabilný posilňovač riadenia, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, vyhrievané predné sedadlá, kožený volant a radiaca páka, dvojzónová klimatizácia, el. ovládané okná a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, tempomat, palubný počítač, prístrojový panel Supervision, audio s CD + USB-port, 17-palcové disky kolies.
Autozor: Kia ceed – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
17 debata chyba
Články podľa značiek