Qoros: A je to tu. Čínsko-izraelský projekt padá ku dnu

Tomáš Andrejčák | 12.01.2016 18:00
Qoros - fabrika Foto:
Qoros má v Šanghaji vybudovaný supermoderný závod s kapacitou 300 000 áut ročne. Vlani však predal len 14 000 vozidiel, v pláne mal 35 000.
Čínsky Qoros mení stratégiu. Od konvenčných áut chce prejsť na elektromobily a ponuku alternatívnych foriem vlastníctva vozidiel. Inými slovami, s klasickými modelmi sa mu nedarí a v hre je príliš veľa peňazí na to, aby skončil.

Megalomanským plánom čínsko-izraelskej automobilky Qoros je koniec. Odklad alebo dokonca zrušenie európskej ofenzívy je len odrobinkou v problémoch, v ktorých sa topí. Nedarí sa mu totiž ani doma v Číne. V ponuke má síce solídne pôsobiace a dobre vybavené modely Qoros 3, Qoros 3 Hatch, Qoros City SUV a úplne nový Qoros 5 SUV, no jeho predaje sú mizivé. V roku 2014 predal Qoros len 7 000 áut a minulý rok 14 000, čo nie je ani polovica z plánu 35 000 áut. Pritom má automobilka vybudovaný obrovský výrobný závod s kapacitou 150– až 300-tisíc vozidiel za rok.

Už vlani začali padať hlavy. Na čelo spoločnosti sa začiatkom roka 2015 dostal Phil Murtaugh, ktorý však zo svojej pozície práve odchádza. Vedením je dočasne poverený predseda predstavenstva Anning Chen, a to do dovtedy, keď funkciu obsadí plnohodnotná náhrada. V oficiálnom vyhlásení automobilka tvrdí, že Murtaugh odchádza z osobných dôvodov. Viceprezident Dan Cohen však k odchodu poznamenal, že akcionári chceli z Qorosu vybudovať niečo špeciálne, a nielen ďalšieho výrobcu áut, čo sa však zatiaľ nepodarilo.

Nový model Qoros 5 SUV predstavila automobilka... Foto: Qoros
Qoros 5 Nový model Qoros 5 SUV predstavila automobilka na nedávnom autosalóne v Guangzhou. Z krízy ju však určite nevytrhne.

Podľa neho by tiež akcionári radi videli na čele spoločnosti vizionára podobného niekomu zo Sillicon Valley. Projekt sa teda otriasa v základoch, čo možno vydedukovať aj zo zmeny stratégie. Qoros totiž oznámil, že sa mieni zamerať na elektromobily a vývoj systémov autonómneho riadenia. Pre oba smery zakladá nové divízie a verí, že práve nové technológie majú šancu pritiahnuť zákazníkov. Okrem toho sa chce Qoros orientovať aj na alternatívne formy vlastníctva vozidiel, teda čosi ako operatívny lízing, prípadne zdieľanie aut, najmä elektromobilov.

To je úplne mimo toho, čím chcel Qoros útočiť dosiaľ. Pritom obaja partneri, teda čínska spoločnosť Chery Automobile aj izraelskí investori z Israel Corporation, vynaložili stámilióny dolárov na vybudovanie nového závodu v Šanghaji, vývoj nových platforiem a vozidiel, ale aj na nákup zvučných manažérskych mien z Európy a z USA. Teraz sa však zdá, že ambiciózne plány boli postavené na vode a že ani čínsky trh nemusí byť vždy záchranou.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ