Luxusným značkám vládlo BMW. Mercedes mu dýchal na krk
Aj minulý rok potvrdil rastúci odbyt áut prémiových značiek. Výrobcovia luxusných vozidiel predávajú často viac ako tí mainstreamoví. Najlepším príkladom sú výsledky nemeckého prémiového tria. BMW, Mercedes-Benz aj Audi predali vlani viac ako 1,8 milióna kusov a šéfujú neohrozene rebríčku najúspešnejších prémiových značiek. Jednotkou ostáva BMW. To dodalo zákazníkom až 1 905 234 áut, čo je o 5,2 % viac než rok predtým. Znamená to zároveň absolútny predajný rekord a to už piaty rok za sebou.
Mníchov profitoval najmä z úspechu menších modelov radu 2, zvlášť z predajov nového MPV Active Tourer a Grand Tourer, ktoré sa síce spočiatku stretli s rozpakmi, no dokázali prilákať až 107 000 zákazníkov. Rovnako dobre sa viedlo novému radu 4, ktorého odbyt narástol až o 27,4 %. Pozícia BMW však nie je neotrasiteľná. Dôvodom je expanzia Stuttgartu. Mercedes-Benz totiž dokázal medziročne zvýšiť odbyt až o 13,4 %. Opäť najmä vďaka kompaktným autám na platforme MFA, teda modelom A, B, CLA a GLA, ktoré narástli o neskutočných 26 % na 525 866 áut.
Darilo sa aj jeho SUV, kde zaknihoval nárast o 32,6 %. To aj vďaka modernizácii modelu GLE, novému kupé – SUV GLE Coupé a úplne novému GLC, ktoré nahradilo v ponuke GLK. Celé spolu to znamenalo, že Mercedes-Benz predal vlani spolu 1 871 511 áut čím nielenže odsunul na tretiu priečku Audi, ale svoj odstup od BMW znížil zo 161 709 áut v roku 2014 na 33 723 vozidiel. To mu dáva nádej stať sa najväčším predajcom prémiových áut na svete a po dlhých rokoch preskočiť Mníchov.
Audi sa muselo zmieriť s treťou priečkou. Dôvodom boli jeho stagnujúce predaje v Číne. V ríši stredu predalo vlani o 1,4 % menej áut, kým Mercedes-Benz o neskutočných 32,6 % viac. Celkovo dodalo Audi vlani zákazníkom 1 803 250 vozidiel, čo je síce nárast, ale len o 3,6 %. Svoje zohrali aj udalosti v USA, kde vypukla aféra Dieselgate. Audi sa ale bráni, že dôvodom stagnácie je medzigeneračná výmena modelov Audi A4 a Q7, ktoré ešte nemohli ukázať svoj potenciál. Tohtoročné štatistiky by sa tak mohli vyvíjať v jeho prospech. Od Stuttgartu delí totiž Ingolstadt necelých 70 000 áut.
V tabuľke ďalej nasleduje Volvo, Land Rover, Cadillac a Infiniti, ktorému sa podarilo zvýšiť predaje o celých 16 %. Ich predaje sú ale v porovnaní s nemeckými predátormi len zlomkové. Z najväčšieho nárastu, a to až na úrovni 18 %, sa môže tešiť Porsche. Poslednou rastúcou prémiovou značkou je Jaguar, ktorý predal o tri percentá viac áut ako predvlani. Celkových 83 986 je však pomerne skromný výsledok vzhľadom na to, že na trhu má nové modely XE a XF. Snáď si polepší vďaka príchodu SUV F-Pace.
Stále je na tom ale lepšie ako Bentley a Rolls-Royce, ktoré zaznamenali ako jediní prémioví výrobcovia pokles odbytu. Prvý z nich o 8,3 a druhý o 6,8 percenta. V tabuľke chýba Lexus, ktorý vlaňajšie výsledky ešte nezverejnil. Jeho pozíciu typujeme nad Volvom, teda na štvrtej priečke.
Predaj luxusných značiek (2015)
Značka | Počet ks. | Medziročné porovnanie [%] |
---|---|---|
BMW | 1 905 234 | +5,2 |
Mercedes-Benz | 1 871 511 | +13,4 |
Audi | 1 803 250 | +3,6 |
Volvo | 503 127 | +8,0 |
Land Rover | 403 079 | +6,0 |
Cadillac | 277 868 | +7,5 |
Infiniti | 215 250 | +16,0 |
Porsche | 225 100 | +18,6 |
Jaguar | 83 986 | +3,0 |
Bentley | 10 100 | –8,3 |
Rolls-Royce | 3 785 | –6,8 |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ