Hummer H1 vstáva z mŕtvych. Volá sa V1 Gorilla
Osud Hummeru H1 sa zdal od roku 2006 definitívne spečatený. Spoločnosť General Motors, ktorá v roku 1999 kúpila práva na značku Hummer, zastavila jeho produkciu a do roku 2010 aj montáž menších a civilnejších modelov H2 a H3. Do kariet drsnej, a najmä „smädnej“ americkej armádnej klasike nehrali rastúce ceny ropy ani protesty zelených aktivistov. Jednoducho predaje Hummerov klesali. O značku mali záujem Číňania, konkrétne strojárenská firma Sichuan Tengzhong. Obchod sa však nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca, a tak nič nenasvedčovalo tomu, že by mal Hummer šancu uzrieť opäť svetlo sveta.
Teraz je však všetko inak. Spoločnosť AM General, ktorá sa v roku 1992 postarala po iniciatíve samotného Arnolda Schwarzeneggera o vznik civilnej verzie vojenského špeciálu HMMWV-M998 a následne produkovala až 1 000 kusov ročne, oznámila, že Hummer sa vráti. Bude však musieť zmeniť meno. Novinka sa dostane na trh pod označením HMMWV V1 Gorilla. To by však rozhodne nemalo ublížiť jej terénnym schopnostiam. Práve naopak, pôvodná konštrukcia podstúpila množstvo zmien, ktoré môžu „Hummeru“ len a len pomôcť. Dobrou správou je, že dizajn hliníkovej karosérie ostáva verný originálu, z ktorého sa stala doslova ikona.
Bližší pohľad však odhalí novú masku, stále však so siedmimi vertikálnymi otvormi, umiestnenú viac vpred, nové svetlá a smerové svetlá či viac sklonenú prednú kapotu. Spoločnosť tvrdí, že V1 Gorilla je už pripravená do výroby, a to hneď vo dvoch verziách – ako 4-dverový pikap a van s nadstavbou. Rozmery ani parametre sa nemenili. Na dĺžku má tento stroj 4 686, na šírku neskutočných 2 200 a na výšku rovných 2 000 milimetrov. Rázvor náprav je 3 297 mm. O pohon sa stará opäť 6,5-litrový turbodiesel V8 s výkonom 148 kW a krútiacim momentom 597 Nm, umiestnený z veľkej časti v kabíne.
Jeho „krivky“ spracúva archaický no spoľahlivý 4-stupňový automat. S autom s hmotnosťou 3 362 kg a nosnosťou 1 337 kg bude mať čo robiť. Jeho doménou však nemá byť rýchlosť, ale dostupnosť. Aj vďaka portálovým nápravám, veľkému rázvoru a rozchodu má skvelé nájazdové uhly (72°/37,5°). Prechodový uhol je 29°. Gorilla tiež zvládne brod hlboký 76 cm, ale so špeciálnym paketom a „šnorchlom“ nie je problém prekonať vodné prekážky s hĺbkou 1,5 metra. Problémy jej nerobí ani 60 % stúpanie a 40 % náklon. O dohusťovanie či podhustenie pneumatík sa stará systém Tire Inflation (CTIS).
Do interiéru nás spoločnosť zatiaľ nepustila, no vzhľadom na úzku spojitosť s pôvodným Hummerom nemožno očakávať veľké odlišnosti. Snímky z montáže ale naznačujú, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne. Spoločnosť je otvorená individuálnym úpravám. Podľa AM General je auto pripravené vstúpiť na trh a v porovnaní s pôvodnou verziou má byť rýchlejšie, komfortnejšie a kvalitnejšie spracované. Aby nie, veď od príchodu pôvodného Hummeru H1 ubehlo už 26 rokov. Štvorstupňový automat však stále svedči o jeho prehistorickom pôvode.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ