Opel GT Concept: Nová 'Calibra' má zadný náhon a trojvalec!

Tomáš Andrejčák | 29.01.2016 12:00
Avizovaný koncept puristického kupé z Russelsheimu je tu. Ten, kto čakal pod jeho kapotou nadupanú jednašestku z budúcej Astry GTC, bude však asi trochu sklamaný. Ľahučká štúdia si musí vystačiť s litrovým 3-valcom. Zato poteší zadným náhonom.
Puristické kupé vyznáva radikálny minimalizmus.... Foto: Opel
Opel GT Concept - 2016 Puristické kupé vyznáva radikálny minimalizmus. Bočné okná pôsobia, akoby boli tvorené kovom. V skutočnosti sú však priehľadné. Chýbajú kľučky, zrkadlá aj stierače.

Po dvoch rokoch Opel opäť rozčeril vody na tému športového kupé. To napriek tomu, že takýto model v jeho ponuke chýba už od čias skončenia výroby Calibry. Po štúdii Monza z roku 2013, ktorá sa predstavila vo Frankfurte nad Mohanom, tu máme totiž Concept GT, pripravený pre jarný autosalón v Ženeve. Nie je to až také veľké prekvapenie. Jeho príchod avizoval Opel už pred pár týždňami, zato samotné auto plné prekvapení je. Zabudnite na všetky pôvodné špekulácie. GT Concept nie je budúcou Astrou kupé, a to ani koncepčne. A chýba tiež očakávaný a poriadne nadupaný motor 1,6 Turbo Ecotec pre budúcu Astru GTC, ktorého výkon sa odhaduje na 300 koní.

Automobilka z Russelsheimu popustila uzdu svojej fantázii a stvorila puristické dvojsedadlové kupé, o ktorom ťažko povedať, či má šancu dozrieť do sériovej výroby. V porovnaní s Astrou má totiž zadný náhon a motor umiestnený vpredu pozdĺžne za prednou nápravou, teda tesne pred kabínou. To je síce ideálne pre rozloženie hmotnosti, nie však pre ekonomiku produkcie, ktorá by si vyžiadala množstvo špecifických komponentov. So svetom reality spája Concept GT jedine preplňovaný 3-valec 1,0 Turbo Ecotec. Je síce naladený až na 107 kW, čo je 30 kW viac, ako má v Astre, a dominuje tiež vyšším krútiacim momentom (205 Nm), ale v podstate ide o tú istú pohonnú jednotku.

Dvere tvoria aj súčasť blatníkov. Otáčajú sa... Foto: Opel
Opel GT Concept - 2016 Dvere tvoria aj súčasť blatníkov. Otáčajú sa okolo patentovaných závesov.

Rovnako je to so 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou vybavenou krídelkami na volante. Výkonovými parametrami teda štúdia neohúri, lenže jej zbraňou je nízka hmotnosť. Tá nemá presiahnuť jednu tonu. Takže Concept GT nakoniec zrýchľuje na stovku pod osem sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 215 km/h, čo neznie vôbec zle. A pritom má mať aj bez pomoci elektromotorov ukážkovo nízku spotrebu. Tú si však nechal Opel zatiaľ pre seba. Štúdiu považuje automobilka za ideového nástupcu konceptu kupé Experimental GT z roku 1965, ktorá bola vôbec prvým showcarom európskeho výrobcu a najmä sériového kupé Opel GT, vyrábaného v rokoch 1968 až 1973 na základe Kadettu B.

Zadnú časť karosérie tvorí jediný dielec. Za... Foto: Opel
Opel GT Concept - 2016 Zadnú časť karosérie tvorí jediný dielec. Za obeť mu padla aj otvárateľná kapota. Červené predné pneumatiky odkazujú na motocykel Opel Motoclub 500 z roku 1928.

Nejde však o násilné paralely, skôr o spoločnú filozofiu. Tá je tak ako v minulosti postavená na puristickom minimalizme. V prípade Conceptu GT ju Opel priviedol až do extrému. Šetril totiž ešte aj na dielcoch karosérie. Chýba napríklad zadná otvárateľná kapota. Celú zadnú časť tak tvorí spolu s blatníkmi jeden jediný diel. A rovnako márne by ste hľadali predné blatníky. Tie sú vlastne súčasťou dverí, začínajúcich sa už od kolies. Otvárajú, respektíve otáčajú sa okolo patentovaných závesov, takže kým dvere sa putujú nad obrys karosérie, časť „blatníkov“ sa skrýva pod veľkú prednú kapotu zasahujúcu až nad kolesá.

Interiér je zariadený veľmi stroho. Čo iné... Foto: Opel
Opel GT Concept - 2016 Interiér je zariadený veľmi stroho. Čo iné čakať od ľahkého puristického kupé s hmotnosťou pod 1 000 kg.

Za obeť padli redukcii aj spätné zrkadlá, nahradené kamerami v zadnej časti vozidla, stierače a tiež kľučky, ktoré zastúpil touchpad v ráme dverí a servomotory. Zaujímavo riešené sú aj okná splývajúce vďaka špeciálnej povrchovej úprave s kovovými časťami dverí. Concept GT teda vyzerá, akoby bočné okná ani nemal. Zjednotené je aj predné a zadné okno prepojené sklenenou panoramatickou strechou. Avantgardný akcent pridávajú červené predné pneumatiky inšpirované motocyklom Opel Motoclub 500 z roku 1928. S nimi korešpondujú aj ďalšie červené akcenty, prechádzajúce od predných „blatníkov“ až k zadným stĺpikom. Svetelnú techniku majú na starosti matricové diódy IntelliLux s integrovanými smerovými svetlami.

Do interiéru nás Opel síce nepustil, ale snímka celku s otvorenými dverami prezrádza dvojmiestnu konfiguráciu, sploštený volant a dvojicu displejov, ktoré prenášajú obraz zadných kamier. Tieto futuristické prvky sa pravdepodobne do série nedostanú, no Opel tvrdí, že Concept GT je predzvesťou skutočného sériového modelu, ktorý by mal nadviazať na jeho úspešné kupé GT zo šesťdesiatych rokov, novšiu Monzu alebo Calibru. Či sa však dostane do výroby ako zadokolka, ostáva tajomstvom. V každom prípade nový športový model z Russelsheimu by sa mal ukázať na linkách už v roku 2017 v cene okolo 25 000 eur. Ak by išlo o kupé so zadným náhonom, o úspech by mohlo byť postarané.

Opel GT Concept - 2016
Opel GT Concept - 2016
+13Opel GT Concept - 2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ