Vodivý betón: Vyhrievaná cesta skoncuje s ľadom. A bez soli

Tomáš Andrejčák | 16.02.2016 19:00
Elektrický betón - vyhrievaná cesta Foto:
Vyhrievaný betón obsahuje 20 % vodivých častíc. Poradiť si vraj vie aj so snehovou búrkou.
Vynález výskumníkov z Nebraskej univerzity v Lincolne by mohol uľahčiť prácu cestárom a skoncovať s nebezpečnou námrazou či so snehom na vozovkách. Zatiaľ je vodivý betón len vo fáze testov, ale funguje perfektne. Otázna je cena.

Zasnežené cesty a poľadovica sú každú zimu nepriateľom vodičov. Bez odhŕňačov, posypovej soli a škvary to jednoducho nejde. No i tak je riziko nehody vyššie. Americkí výskumníci z univerzity v Nebraske však už testujú svoj nový vynález, ktorý by mohol odmraziť cestu aj bez tradičných metód, ktoré sa nezmenili už celé desaťročia. Testujú totiž vodivý betón. A tam, kde preteká elektrický prúd, môže byť aj teplo. Sneh a ľad potom nemajú šancu.

V porovnaní s klasickým betónom obsahuje táto betónová zmes asi 20 % prísad, konkrétne oceľové triesky a uhlíkové častice. To stačí na to, aby sa stal betón vodivý a dokázal zvýšiť svoju teplotu. Pretekajúci prúd však nie je taký vysoký, aby bol nebezpečný, napríklad pri kontakte ľudí alebo zvierat s vozovkou. Novú zmes už testujú na ploche 19 štvorcových metrov priamo v areáli univerzity v Lincolne a výsledky ukazujú, že odmrazovací efekt funguje spoľahlivo aj pri hlbokých mrazoch, dokonca pri snehových búrkach.

Ako vidieť, teplo spoľahlivo rozmrazí napadaný... Foto: Lincoln University
Elektrický betón - vyhrievaná cesta Ako vidieť, teplo spoľahlivo rozmrazí napadaný sneh.

Podľa vedúceho výskumu Chrisa Tuanema je však neefektívne stavať z vodivého betónu celé cesty. Elektrický betón je totiž drahší. K nákladom musíme pritom ešte pripočítať cenu za energie. Na druhej strane však vidí jeho využitie na kritických úsekoch ciest a najmä na mostoch. Tie namŕzajú ako prvé, pretože sú nástrahám počasia vystavené zhora aj zdola. Test preto prebieha aj na 45 metrov dlhom moste Roca Spur Bridge, ktorý je pokrytý 52 panelmi elektrického betónu. Ten spotrebuje za tri dni energiu za 250 dolárov.

To je podľa Tuanema menej, ako stojí posypová soľ, škvara a mechanické odhŕňanie snehu. O projekt sa zaujíma aj federálny letecký úrad FFA, ktorý by rád videl vyhrievaný betón na letiskách. Paradoxne nie na pristávacích dráhach, ale v priestoroch brán, kde sneh a ľad často komplikujú obslužné činnosti od tankovania paliva, servisu, nakladania a vykladania batožín či nastupovania a vystupovania pasažierov. To by mohlo uľahčiť prístup potrebnej techniky a znížiť počet meškajúcich letov pre zlé počasie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ