Takata: Za smrtiacimi airbagmi stojí vlhkosť. Tvrdia raketoví vedci

ČTK | 25.02.2016 11:00
Takata - airbag Foto:
Nedostatočná ochrana explozívnej náplne airbagov Takata proti prieniku vlhkosti stojí s najväčšou pravdepodobnosťou za nekontrolovaným nafúknutím bezpečnostných vankúšov a vymrštením kúskov kovu do interiéru.
Kauza airbagov Takata má na svedomí desať mŕtvych a viac ako sto zranených. Teraz do nej vniesli viac svetla vedci spoločnosti Orbital ATK, ktorých si najali postihnuté automobilky. Dôvodom explodujúcich airbagov je najmä slabá ochrana proti vlhkosti.

Za poruchy bezpečnostných vankúšov japonskej spoločnosti Takata mohli celkom tri faktory, respektíve ich kombinácia. Uviedla to po ročnom skúmaní skupina desiatich výrobcov áut, ktorí si na zistenie príčin najali nezávislý výskumný tím. Nafukovací systém airbagov môže explodovať a vymrštiť do interiéru vozidla kúsky kovu. V súvislosti s týmto problémom bolo po celom svete hlásených najmenej desať úmrtí a 138 zranených.

Faktory, ktoré za potenciálne smrtiace explózie nafukovačov môžu, sú podľa výskumného tímu celkom tri. Tým prvým je skutočnosť, že v nafukovacom systéme bol ako hnací plyn použitý nestabilný dusičnan amónny. Táto látka, ak je vystavená vlhkosti, môže spôsobiť prudkú explóziu. Vysúšací prostriedok však spolu s dusičnanom amónnym v airbagoch zistený nebol. Ďalším faktorom je dlhodobé vystavenie cyklom pri vysokej teplote a vo vlhkom prostredí.

A konečne tretím faktorom je samotná konštrukcia nafukovača, ktorá dostatočne nebráni prieniku vlhkosti. Príčina problému unikala vyšetrovateľom viac ako desať rokov. Sama spoločnosť Takata ponúkla niekoľko vysvetlení, v ktorých operovala napríklad s problémami kontroly kvality vo svojich výrobných podnikoch. Vlani v októbri vymerali americkí regulátori firme pokutu 70 miliónov dolárov za pochybenia, ktorých sa Takata dopustila v súvislosti so zvolávaním airbagov k oprave.

Len v Spojených štátoch bolo kvôli potenciálne chybným airbagom zvolaných 24 miliónov áut od štrnástich výrobcov. Podľa amerických vyšetrovateľov sa tento počet určite ešte zvýši, keď budú uskutočnené ďalšie kontrolné testy. Desiatka klientov Takaty – spoločnosti Toyota, BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan a Subaru – si vlani vo februári najala americkú spoločnosť Orbital ATK, ktorá vyrába systémy raketových pohonov či zapaľovače bojových hlavíc, aby príčinu odhalila.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ