AvtoVAZ mení šéfa. Andersson neustál boj proti korupcii

Tomáš Andrejčák, ČTK | 17.03.2016 19:00
Nicolas Maure Foto:
Nový šéf Lady Nicolas Maure príde z rumunskej Dacie. Tá vyrába s AvtoVaz-om aj niekoľko spoločných modelov.
Len minulý týždeň oznámil dnes už bývalý šéf ruského AvtoVazu Bo Andersson svoju rezignáciu. Aliancia Renault/Nissan, ktorá má v ruskom podniku majoritný podiel, však už má náhradu. Automobilku povedie doterajší šéf Dacie Nicolas Maure.

Okolnosti odchodu Bo Anderssona, ktorý bol prvým zahraničným riaditeľom ruskej automobilky AvtoVaz, sú síce stále predmetom špekulácií, isté však je, že firmu opúšťa. Paradoxom je, že počas krátkeho pôsobenia vo vedení najväčšej ruskej automobilky sa mu podarilo spustiť výrobu dvoch nových modelov (Vesta, Xray), znížiť náklady a zvýšiť kvalitu výrobných procesov. Proti jeho zotrvaniu bol však Sergej Čemezov, riaditeľ štátneho ruského konglomerátu Rostec, ktorý je 33-percentným akcionárom spoločnosti. Dôvodom majú byť hospodárske výsledky.

Pravdou je, že AvtoVaz vlani strojnásobil svoju stratu na rekordných 74 miliárd rubľov, čo je takmer 936 miliónov eur, a vo februári bol tiež nútený skrátiť zamestnancom pracovný týždeň na štyri dni či znížiť mzdy o 20 percent, ale prepad odbytu na domácom trhu, ktorý si tieto opatrenia vyžiadal, nesúvisel so švédskym šéfom. Za poklesom predaja áut v Rusku o 36 percent na 1,6 milióna vozidiel, na ktorom tratil aj AvtoVaz s prepadom 31 percent, stojí prudké oslabenie rubľa a západné sankcie za postup Ruska v súvislosti s ukrajinskou krízou. Tie napokon otriasli celou ruskou ekonomikou.

Bo Andersson bol prvým zahraničným šéfom... Foto: AvtoVAZ
Bo Andersson - šéf AvtoVAZ Bo Andersson bol prvým zahraničným šéfom ruského AvtoVaz-u. Postaral sa o revitalizáciu podniku, nemohol však ovplyvniť prepad ruského automobilového trhu.

Niektoré médiá tvrdia, že Andersson jednoducho neustál tlak proti snahe o revitalizáciu značky a boju proti korupcii. Prvý zahraničný šéf AvtoVAZ-u začal už v čase nástupu, teda v januári 2014 s veľkým upratovaním. A to doslova. Vyčistil nielen výrobné haly, ale aj toalety, z ktorých bol zhrozený. A nasledovala personálna čistka. Počet ľudí, ktorých platila firma znížil z pôvodných 102 000 na 44 300! Len v samotnom AvtoVaze sa to dotklo 18 700 robotníkov a 7 100 adminis­tratívnych pracovníkov.

Rozviazal tiež vzťahy s tradičnými ruskými dodávateľmi Lady a nahradil ich zahraničnými. Bez tohto kroku by nebolo vôbec možné rozbehnúť produkciu Vesty a Xray. Podobná rošáda sa udiala v distribučnej sieti. Tvrdil tiež, že najväčším problémom podniku je jeho Imidž. Odštartoval preto marketingovú kampaň a zmenil logo. Vysokopostavených manažérov firmy odnaučil jazdiť s vozidlami zahraničných značiek. Osobne sa postaral o predaj 17 drahých firemných áut a na svet priviedol Ladu Largus VIP, ktorá sa stala novou firemnou „vlajkovou“ loďou.

Mnohí experti hovoria o úspešnej revitalizácii značky, no tvrdý postup Švéda bol na ruské pomery a najmä štátny Rostec asi priveľa. Oficiálnym dôvodom odchodu sa však stali zlé hospodárske výsledky a nepsokojnosť akcionárov. Presne 4. apríla sa Anderssonovej funkcie ujme 55-ročný Nicolas Maure, ktorého navrhla francúzsko-japonská aliancia Renault/Nissan, vlastniaca 67-percentný majoritný balík AvtoVaz-u. Maure pôsobil doteraz ako šéf mimoriadne úspešnej rumunskej Dacie. Ten to ale nebude mať ľahké a rozhodne sa nevyhne ďalším škrtom.

Napokon, pozitívny prínos Anderssona oceňuje sám šéf aliancie Renault/Nissan – Carlos Ghnos „AvtoVaz modernizuje svoju ponuku aj výrobné procesy a tiež výrazne zlepšil kvalitu produktov. Plánujeme, že táto stratégia bude pod Nicolasom Maureom pokračovať,“ povedal na konto personálnej zmeny. Tým len potvrdil, že ruskí akcionári nebudú môcť očakávať zásadnú zmenu kurzu. Ghnos však ostáva ohľadne dlhodobých vyhliadok ruského trhu aj firmy AvtoVaz napriek výkyvom optimistický. To sa však nezaobíde bez ďalšej štátnej finančnej injekcie do ruského podniku, ktorá bude už druhá od roku 2009.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ