Avtoros Šaman: Ruský kolos má miesto pásov kolesá. A je ich osem

Tomáš Andrejčák | 19.03.2016 07:00
Toto je ďalší neuveriteľný ruský terénny stroj. Jeho osem hnaných a riadených kolies si trúfne na najťažší terén. A neničí cesty tak ako pásové vozidlá.
Tento kolos je dlhý 6,3 a vysoký 2,7 metra.... Foto: Avtoros
Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle Tento kolos je dlhý 6,3 a vysoký 2,7 metra. Jeho osem kolies nepozná prekážky. Fingujú takmer ako pásy, no neničia podklad.

Rusko je z dôvodu zlej infraštruktúry a obrovskej rozlohy producentom asi tých najextrémnejších terénnych áut. Sklopiť zrak pred nimi musí aj americky Hummer či šesťkolesový Mercedes-Benz G 6×6. Chcete príklad? Avtoros Šaman 8×8 All Terrain Vehicle si trúfa na podmienky, ktoré bežne zvládajú len pásové vozidlá. V porovnaní s nimi však jeho osem kolies neničí terén a robí ho omnoho komfortnejším a obratnejším na pevných povrchoch. Takže ani diaľkové presuny po bežných cestách nie sú prekážkou.

Tajomstvo obratnosti sa skrýva v riadených... Foto: Avtoros
Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle Tajomstvo obratnosti sa skrýva v riadených nápravách. Tie sa môžu natáčať súhlasne alebo protismerne.

Šaman je skutočný kolos. Na dĺžku má 6,3, na výšku 2,7 a na šírku neskutočných 2,5 metra. Pri tomto formáte neprekvapí ani hmotnosť štyroch ton a ani to, že zvládne 1 500 kg nákladu. Bližšie má tak k svetu nákladných áut ako k tým bežným. A to by chcelo poriadnu porciu výkonu. Lenže práve tu je Šaman v nevýhode. Jeho trojlitrový turbodiesel Iveco F1C má totiž v základnej verzii iba 146 koní, teda necelých 110 kW. Ani krútiacim momentom 350 Nm neprekonáva to, čo dnes môžete mať napríklad v Golfe. A čo je prekvapivé, spojený je s manuálnou prevodovkou ZF 6 S 400, hoci automat je pre off-roady nepochybne lepšou voľbou.

Vodič sedí v kabíne v strede, podobne ako pri... Foto: Avtoros
Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle Vodič sedí v kabíne v strede, podobne ako pri McLarene F1. Spracovanie interiéru si zaslúži pochvalu.

V takomto prípade dosiahne Šaman 8×8 maximálnu rýchlosť len 74 km/h. V ponuke sú aj silnejšie verzie tohto motora s výkonom 178 alebo 240 koní (130, 176 kW). Potom by sa už mohol Šaman priblížiť aj napriek mamutej hmotnosti a zúfalej aerodynamiky aspoň k okresnej deväťdesiatke. Lenže jeho úlohou nie je jazdiť po cestách. Kráľom sa stáva až mimo nich. A nielen z dôvodu redukčnej prevodovky. Terénnymi parametrami doslova vyráža dych. Zvláda stúpanie 45 a bočný náklon 47 stupňov aj vodné prekážky s neobmedzenou hĺbkou. Je totiž obojživelníkom schopný plávať. O záber sa starajú široké pneumatiky s nízkym tlakom, ktoré si poradia sa snehom aj inými sypkými povrchmi. Vo vode fungujú zas ako pádla.

Šamanu nerobí problém ani vodná hladina. Vie... Foto: Avtoros
Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle Šamanu nerobí problém ani vodná hladina. Vie totiž plávať.

A problém nemá ani s obratnosťou. Jeho tajomstvom sú totiž riadené nápravy, a to všetky štyri. Pre Šaman ich vyvinul UAZ. Hydraulika dokáže natáčať kolesá v troch režimoch. Cestnom On-Road, keď sú riadené len predné nápravy, režime Off-Road, keď sa zadné kolesá natáčajú v protismere predných, a režime Crab, keď sa všetky kolesá natáčajú súhlasne. To umožňuje buď zmenšiť polomer zatáčania alebo čiastočný pohyb do strán čo je v teréne nepochybne veľká výhoda. Interiér zvládne odviezť šesť cestujúcich v samostatných sedadlách plus vodiča, ktorý sedí v osi vozidla. Zákazníci však môžu voliť aj praktickejšiu verziu s postrannými lavicami, ktorá zvýši počet prepravovaných osôb na deväť.

Do kabíny sa však vchádza len troma dverami. Dvoma bočnými v úzkom priestore medzi dvoma pármi náprav alebo dverami v zadnej časti. Vzhľadom na manufaktúrnu výrobu je možné poskytnúť aj ďalšie verzie, napríklad nákladnú. Produkcia jedného kusu Šamanu si vyžiada štyri mesiace práce. Napriek tomu má stáť len okolo 100 000 eur, čo je naozaj prekvapivo málo. Ani dvojnásobná cena by nemusela byť neakceptovateľná.

Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle
Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle
+15Avtoros Shaman 8x8 All Terrain Vehicle

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ