Test: Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 120 – veľké balenie

Martin Majerníček | 20.11.2016 07:00
Na trhu nie je veľa osobných áut, ktoré odvezú viac ako 5 pasažierov. Citroën Grand C4 Picasso jedným z nich však je. Okrem zvýšeného počtu sedadiel však automobil dodáva aj francúzske pohodlie a úspornú prevádzku.

Už pri teste 5 miestneho Citroënu C4 Picasso som uviedol, že Paclo Picasso bol zakladateľom kubizmu, ktorý sa orientuje na priestorovú koncepciu diela. A bežná C4 Picasso to naozaj robí. Výrobca sa pri jej tvorbe sústredil na priestor vo vnútri. Ale Grand C4 Picasso túto myšlienku posunul ešte ďalej.

Elegancia Citroënu nechýba ani v 7 miestnej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Elegancia Citroënu nechýba ani v 7 miestnej verzii.

Mohlo by sa zdať, že Citroën s uvedením 7 miestnej verzie nového modelu v roku 2013 otáľal. Ale nie je to tak. Grand C4 Picasso prišiel na trh v rovnakom roku ako jeho menšia verzia. Obe verzie stoja na platforme EMP2, ktorá sa používa naprieč celým koncernom PSA. Rovnaký podvozkový základ majú aj Peugeot 308, Peugeot 408 alebo Citroën Spacetourer. V budúcnosti sa na ňu postaví aj druhá generácia menšej C3 Picasso.

Grand C4 Picasso nie je koncepčnou novinkou, pretože interiér v rovnakej konfigurácii už mohla mať aj predchádzajúca prvá generácia auta. Za dizajnom druhej generácie stojí Fréderic Soubirou a Citroën tieto modely vyrába v španielskej koncernovej továrni v meste Vigo.

Priestorové hry

Ak sa pozriete na obe verzie C4 Picasso z prednej strany, nebudete vedieť povedať, ktoré z nich do seba pojme 7 a ktoré len 5 ľudí. Všetko sa začína vyjasňovať až pri pohľade z bočnej strany, kedy je jasné, že línia strechy nezačína klesať ale pokračuje takmer v nezmenenej výške až smerom do konca auta.

Zadné svetlá sú úplne odlišné v porovnaní s 5... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Zadné svetlá sú úplne odlišné v porovnaní s 5 miestnou verziou.

Pri pohľade z bočnej strany je zrejmé, že aj dvere umožňujúce prístup k druhému radu sedadiel sú väčšie, čo naznačuje ich pridanú funkciu. Prostredníctvom nich prebieha nástup aj do tretieho radu sedadiel. Najväčší rozdiel je však viditeľný najmä zo zadnej strany, kde sa nachádzajú úplne iné svetlá.

Predné svetlá sú typicky delené. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Predné svetlá sú typicky delené.

Vo vnútri vládne pocit priestoru. Pred posádkou na predných sedadlách sa rozprestiera veľké čelné sklo, ktoré zasahuje až do strechy. Z toho dôvodu prebehne vysunutie slnečnej clony v dvoch krokoch. Francúzski avantgardisti urobili mnoho vecí inak, ako sme na ne zvyknutí.

Rozloženie pracoviska vodiča je netradičné. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Rozloženie pracoviska vodiča je netradičné.

Tak napríklad tachometer nie je pre vodičom, ale v strede prístrojovej dosky. A vôbec nejde o klasické budíky, ale o veľký displej. Pod ním je ďalší displej, ktorý je dotykový. Kým väčší na vrchu je skôr informačný, spodný displej slúži na nastavovanie ventilácie alebo iných funkcií vozidla.

Medzi sedadlami chýba stredový tunel. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Medzi sedadlami chýba stredový tunel.

Rovnako aj umiestnenie ovládača automatickej prevodovky je niekde úplne inde ako bežne. Za volantom. Predné sedadlá sú pohodlné, hlavové opierky udržia hlavu aj pri paralýze krku. Posádka si na vyše môže užívať masážne funkcie alebo spolujazdec si dokáže nohy vyložiť na opierku. Lakťová opierka nie je spoločná, ale každé sedadlo má svoju. Ako v kine.

Keď sú všetky sedadlá pripravené na použitie. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Keď sú všetky sedadlá pripravené na použitie.

Vzadu sa nachádza trojica sedadiel, ktoré sa dajú posúvať a polohovať. Posádka má k dispozícii dva stolíky s lampičkou na čítanie a výduchy ventilácie, kde môžu ovládať intenzitu vzduchu. Avšak v podlahe kufra sa nachádzajú ukryté ďalšie dve sedačky. Tie sú dokonca aj použiteľné v prípade, že stredný rad sedadiel je posunutý mierne dopredu. Cestujúci v oboch radoch tak budú musieť robiť kompromisy, no odvoz nebude úplným utrpením. Po vyklopení sedadiel z podlahy však vo vnútri neostáva už takmer žiadny batožinový priestor. Do batožinového priestoru sa pri sklopení všetkých sedadiel okrem predných zmestí 1 843 litrov. Pri používaní len druhého radu sa priestor pohybuje od 645 do 725 litrov a pri vyklopení aj tretieho radu ostáva už len 170 litrov.

Batožinový priestor pojme najviac 1 843 litrov. Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Batožinový priestor pojme najviac 1 843 litrov.

7 ľudí chce kone

Jednou z najdôležitejších súčastí auta, ktoré ovplyvňujú celkový dojem z neho je motor. Citroën ponúka tento model s naftovými a benzínovými agregátmi, kde sa výkon pohybuje od 100 do 165 konských síl. Určite by sme však odporúčali pod kapotu tohto vozidla naftový motor.

My sme vyskúšali verziu s označením BlueHDI 120, ktorá dosahuje 120 koní. Pohonná jednotka s objemom 1,6 litra navyše dosahuje 300 Nm krútiaceho momentu. Testované vozidlo malo kone spriahnuté 6 stupňovým automatom. Dynamika tak v tomto prípade dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a maximálna rýchlosť leží v oblasti 188 km/h.

Výkon 120 koní je pre 7 miestne obsadenie... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Výkon 120 koní je pre 7 miestne obsadenie dostatočný.

Prázdne auto je pomerne živé a pružné. O niečo menej veselé je to však v prípade plného obsadenia vozidla. Celková hmotnosť v tom prípade môže dosiahnuť maximálne 2,2 tony a vtedy sa 1,6 litrový naftový štvorvalec potí. Tým teda chcem povedať, že slabšia, 100 koňová, verzia je pre toto auto jednoducho nedostatočná. Ak často plánujete plne zaťažovať vozidlo, stojí za zváženie kúpa verzie BlueHDI 150, ktorá má pod kapotou naftový dvojliter.

Inak je spotreba menšieho agregátu prijateľná. V meste si z nádrže zoberie 6,8 litra, mimo neho nie je problém podliezť hranicu 5,5 litra. Priemer nám však počas testu prekračoval hranicu 6,3 l/100 km. Väčšinu času sme však boli v aute maximálne dvaja.

Automat radí podľa svojho svedomia a vedomia.... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Automat radí podľa svojho svedomia a vedomia. Nemá ani ekologický, ani športový režim.

Trpezlivosť vhodná k deťom

Jazda s Citroënom Grand C4 Picasso je pokojná. Aj keď nechcete. Auto vás svojim prejavom doslova núti ísť pomaly a s rozvahou. Riadenie je preposilované a nekomunikatívne. Nie je to však na škodu najmä pri parkovaní, kedy sa s 4,5 metrov dlhým korábom manévruje s prekvapujúcou ľahkosťou. Stopový priemer otáčania dosahuje 11 metrov.

Počas jazdy si vodič viac vychutnáva masážnu funkciu sedadiel ako ostré rezanie zákrut. Aj automatická prevodovka je naladená na pokojnejšiu jazdu. Pri prudšom stlačení plynu síce podradí, no následne často zbytočne drží nízky prevodový stupeň. A to aj v prípade, že vy ste už dávno zahnali chuť na akceleráciu a potrebovali ste sa len zaradiť do pruhu, alebo odpratať z križovatky.

S autom nie je problém absolvovať ani dlhé diaľničné trasy. Vo vyšších rýchlostiach je stabilné a vo vnútri vládne ticho. Automatická prevodovka pri diaľničnom tempe netočí motor ani na 2 500 otáčok.

Záver

Len málo 7 miestnych áut je skutočne takých, že sa do nich 7 ľudí aj reálne zmestí. Citroën Grand C4 Picasso je jedným z nich. Okrem toho Citroën ponúka zaujímavý dizajn a v interiéri pocit veľkého priestoru.

Skutočne sme mali z auta dobrý dojem. Akurát naftový 120 koňový motor je pre auto, ktoré dokáže odviezť 7 ľudí nutné minimum. Slabšia verzia by už nestačila. Akciová cena tohto vozidla s najslabším naftovým motorom a 5 stupňovou manuálnou prevodovkou však začína už na sume 19 990 eur.

Z prednej strany C4 Picasso neprezrádza, koľko... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Citroën Grand C4 Picasso Z prednej strany C4 Picasso neprezrádza, koľko ľudí vie odviezť.

Už základná výbava Live ponúka tempomat, elektrickú parkovaciu brzdu, Bluetooth, 7 palcový dotykový displej, audiosystém so 6 reproduktormi, hmlovky alebo automatickú klimatizáciu. Najvyššia výbava Shine s 2,0 litrovým naftovým motorom a automatickou prevodovkou stojí 27 990 eur.

V tomto prípade je potrebné na palube už počítať aj s bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, parkovacím asistentom, kožou a 17 palcovými zliatinovými diskami. Citroën aktuálne k svojim vozidlám ponúka sadu zimných pneumatík zadarmo.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 597
Šírka (mm) 1 826
Výška (mm) 1 634
Rázvor (mm) 2 840
Objem batožinového priestoru 170/645–725/1843 l
Objem palivovej nádrže 57 l
Pohotovostná hmotnosť 1 550 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 560 cm3
Výkon 88 kW (120 k ) pri 3 500 ot./min
Max. krútiaci moment 300 Nm pri 1 750 ot./min
Prevodovka 6-stupňová automatická
Pohon FWD
Max rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,5 s
Spotreba (kombi) 4,1 l/100 km
Spotreba (test) 6,3 l/100 km

Cena

Základná cena 19 990 EUR
Cena testovaného modelu 23 590 EUR
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso
+32Citroën Grand C4 Picasso

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ