Test: Peugeot 208 1,2 PureTech – automat v malom

Martin Majerníček | 27.11.2016 07:00
Peugeot pred niekoľkými mesiacmi zmodernizoval jeden zo svojich najmenších modelov s označením 208, ktorému do ponuky pribudol 6 stupňový automat. Oplatí sa do malého mestského auta montovať inú ako manuálnu prevodovku?
Peugeot 208 sa rodí aj v Trnave. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Peugeot 208 sa rodí aj v Trnave.

Malá 208 je na trhu od roku 2012, kedy ju výrobca predstavil na autosalóne v Ženeve. Vozidlo sa od samého začiatku výroby produkuje v trnavskom závode PSA. Okrem toho však automobil schádza z výrobných liniek vo Francúzsku, Brazílii, Malajzii a Indonézii.

Na Slovensku však automatické prevodovky v malých autách ešte stále neočakávame. Vo všeobecnosti panuje názor, že automat patrí aspoň do segmentu C. A aj tam sa dostáva pomerne pomaly. Veď donedávna sa takáto prevodovka objavovala len v manažérskych sedanoch.

V ponuke sú okrem matných aj výrazné farby. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 V ponuke sú okrem matných aj výrazné farby.

Peugeot to dobre vie a preto na našom trhu ponúkal 208 len s 5 a 6 stupňovými manuálmi alebo 5 stupňovou robotizovanou manuálnou prevodovkou. Tá sa síce tvári ako automat, no radí omnoho inak. Ba priam až horšie. Teraz však do hry vstupuje nový automat, ktorý môže pohľad na automatickú zmenu prevodov v tomto aute zmeniť.

Obozretnosť

Novej prevodovke v ponuke nehrá do karát minulosť, ktorú malé francúzske autá s automatickými prevodovkami zaznamenali. Predchodca 208, Peugeot 207, sa dnes na trhu s jazdenými autami sporadicky objavuje so 4 stupňovým automatom. Táto prevodovka však neradí vôbec dobre. Navyše jej pôsobenie zvyšuje spotrebu a dehonestuje výkon motora. Preto 207 s touto prevodovkou je raritou.

Radiace dráhy sa dnes už často nevidia. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Radiace dráhy sa dnes už často nevidia.

O niekoľko rokov však takáto situácia na trhu s jazdenkami v prípade 208 vôbec nemusí platiť. Peugeot priniesol 6 stupňový automat od japonského výrobcu Aisin AW. Bohužiaľ, spriahol ho len s najsilnejším benzínovým trojvalcom. Škoda, automatické radenie by si určite zaslúžil aj naftový štvorvalec BlueHDI.

V ponuke však ostáva ja robotizovaný manuál, ktorý má len 5 stupňov. Ten je možné objednať so slabšou, 82 koňovou verziou benzínového trojvalca. Inak je v ponuke najrozšírenejší manuál s 5 prevodovými stupňami. Najsilnejší naftový motor s výkonom 120 koní je možné spárovať so 6 stupňovým manuálom.

Nenápadné tlačidlá menia charakteristiku... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Nenápadné tlačidlá menia charakteristiku radenia na športovú jazdu alebo pre snehové podmienky.

Oveľa, oveľa lepšie

Po nasadnutí do malého Peugeota akosi podvedome automaticky stláčam ľavou nohou spojku. Lenže tu ju nenachádzam. Zaujímavé. V tak malom aute je automat stále nečakaný aj pre samotné podvedomie. Páka automatickej prevodovky však pôsobí archaicky. Dnes už nie je v móde vidieť dráhy radenia, ani chrómové orámovanie prevodovky.

Rovnako priamo v paneli prevodovky nachádzam dve tlačidlá. Jedno s písmenom „S“ a druhé so snehovou vločkou. Je mi jasné, že nejde o tlačidlá na ovládanie mraziaceho boxu a superschopností, ale o športový režim prevodovky a režim radenia na snehu.

Automat je spojený len s najsilnejším... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Automat je spojený len s najsilnejším benzínovým motorom.

Po skúsenostiach s robotizovanými prevodovkami a starším 4 stupňovým automatom v 207 mám obavy. Všetky sa však strácajú už na prvých metroch. Radenie prevodovky je úplne hladné. Zmena medzi prvým a druhým prevodovým stupňom je pri bežnom stlačení plynu rýchla a takmer nebadaná.

Trojka a štvorka spolu s ostatnými prevodmi zapadajú rovnako hladko. Automat netrhá, motor nepodtáča ani nevytáča. Zdalo by sa, že na bežnú jazdu je viac ako vhodný. Čo sa však stane, ak stlačím plyn hlbšie? Za jazdy prevodovka nespanikári a neradí okamžite nižšie prevodové stupne. Do iste miery nechá vyniknúť 205 Nm krútiaceho momentu motora. To je veľmi dobrá vlastnosť, pretože vodičovi dáva možnosť lepšej práce s plynom a potencionálom motora. Ak je stlačenie akcelerátora výrazné, automat nemá problém podradiť aj o dva stupne.

Peugeot 208 má typicky malý volant. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Peugeot 208 má typicky malý volant.

V takom prípade sa spod kapoty ozve typický zvuk trojvalca a malá 208 začne naberať rýchlosť. Výkon 110 konských síl stačí na to, aby Peugeot opúšťal križovatky veľmi rýchlo. Dobre radiaci automat v meste navyše výrazne vodičovi uľahčuje život.

Čo na to spotreba?

Peugeot sa v oficiálnych materiáloch chváli, že automatická prevodovka dosahuje takmer rovnakú energetickú účinnosť ako manuál. Rozdiel v množstve vyprodukovaných emisií je len 1 g CO2 na kilometer. To znamená, že teoreticky by trojvalec s automatickou prevodovkou mal spotrebovávať len o niečo málo viac ako v konfigurácii s manuálom.

Informácie o rýchlosti, otáčkach a iných... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Informácie o rýchlosti, otáčkach a iných podrobnostiach sú umiestnené nad volantom.

V meste sme v odbere prekračovali hodnotu 8 l/100 km. Na diaľnici sme boli o čosi úspornejší. Mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo 5,5 litra a kombinovane sme sa zastavili na hranici 6,2 l/100 km. To znamená, že v porovnaní s manuálom je apetít motora s automatom vyšší o 0,4 l/100 km.

Záver

Benzínový trojvalcový motor od koncernu PSA s výkonom 110 koní sa do malého auta rozhodne hodí. Peugeot 208 je s automatom v porovnaní s manuálnou prevodovkou ťažší o 30 kilogramov. Napriek tomu však váži len 1 255 kíl. Auto je ľahké a cítiť to na riadení aj akcelerácii.

Plnohodnotná rezerva? To sa dnes už len tak... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Peugeot 208 Plnohodnotná rezerva? To sa dnes už len tak nevidí. Motory BlueHDI majú však len dojazdové koleso.

V meste je takto vybavený Peugeot živým autom, ktoré nebude zbytočne zavadzať v križovatkách a nebude mať problém akcelerovať. Zvoliť toto auto s automatickou prevodovkou rozhodne zmysel dáva. Najmä pre ľudí, ktorých radenie v meste otravuje.

Škoda však, že automat je dostupný len s najsilnejším benzínovým trojvalcom a len v najvyššej výbave Allure. Cena modelu, ktorý má automat tak štartuje na sume 17 240 eur, čo predstavuje pomerne vysokú hodnotu. Aktuálne však Peugeot ponúka zľavu vo výške 2 500 eur a teda cenovka je znížená na 14 990 eur.

Rozmery, Objemy, hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška (mm) 3 973/1 739/1 460
Rázvor náprav (mm) 2 538
Predný previs (mm) 783
Zadný previs (mm) 652
Objem kufra (l) 311/1 152
Objem nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 255

Technické údaje

Model Peugeot 208 1.2 PureTech ETG5 STOP&START EAT6
Motor 1,2 litrový benzínový preplňovaný trojvalec
Objem motora (ccm) 1 199
Max. výkon (kW/ot.) 81/5 500
Krút. moment (Nm/ot.) 205/1 500
Prevodovka 6 stupňová automatická
Max. rýchlosť (km/h) 194
0 – 100 km/h (s) 10,9
Priemerná spotreba na 100 km (l) 4,5
Priemerná spotreba počas test (l) 6,2
Cena typu od 9 490 €
Cena auta s testovaným motorom od 14 990 €
Peugeot 208
Peugeot 208
+24Peugeot 208

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ