ICCT: Autá klamú v spotrebe až o 42%. Tu je 30 najhorších

Tomáš Andrejčák | 30.11.2016 06:00
tankovanie , benzínová pumpa, Foto:
Katalógové údaje o spotrebe sú čistou rozprávkou. Realita je podľa organizácie ICCT až o 42 % vyššia.
Kým katalógová spotreba áut stále klesá, tá reálna ostáva prakticky na tej iste úrovni ako pred rokmi. Ohýbanie reality kvôli emisiám dosiahlo gigantické rozmery. Tvrdí to štúdia organizácie International Council on Clean Transportation na základe údajov z takmer milióna vozidiel.

Téme odchýlok reálnej a normovanej spotreby áut sa venujeme často. Teraz tu ale máme nové relevantné údaje, ktoré nie sú len nejakým výsledkom testov pár áut. Organizácia ICCT (International Council on Clean Transportation), teda Medzinárodná rada pre čistotu dopravy, sa pozrela na vec globálne a vydala podrobnú štúdiu, ktorá zachytáva údaje získané z približne 984 000 vozidiel. Zdroje pritom pochádzajú z celej Európy od Španielska cez Veľkú Britániu až po Švédsko. Najväčší podiel majú ale autá z Nemecka, ktorých bolo až 318 000.

Nožnice sa stále otvárajú

Pôvod údajov je rôzny – od špecializovaných organizácií, ako napríklad nemeckého webu Spiritmonitor, ktorý sleduje skúsenosti vlastníkov vozidiel, cez lízingovú spoločnosť LeasePlan až po dáta od rôznych motoristických redakcií, ktoré uskutočňujú vlastné merania spotreby paliva. A výsledok? Nič čo by nás potešilo. Organizácia ICCT tvrdí, že v roku 2015 bola reálna spotreba áut v priemere až o 42 % vyššia, než tá katalógová. Nožnice medzi realitou a fikciou sa pritom otvárajú stále viac a viac, a to dlhodobo.

Najviac zavádzajú v spotrebe dobíjateľné... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz-S500 Plug-In Hybrid 2015 Najviac zavádzajú v spotrebe dobíjateľné plug-in hybridy. Dôkazom je Mercedes-Benz S500 Plug-in Hybrid s odchýlkou neuveriteľných 207,1 percenta, ale aj BMW i8 s rozdielom 166,7 %.

Kým ešte v roku 2001 klamali automobilky len o deväť percent, po sprísnení emisných noriem a nástupe downsizingu, či masového rozšírenia hybridov a plug-in hybridov, je táto odchýlka takmer päťnásobná. Pri súkromných autách predstavuje 40 a pri firemných vozidlách až 45 %. Pochopiteľne, ohýbanie reality je výsledkom snahy automobilových výrobcov vyhovieť novým predpisom na množstvo vypúšťaných škodlivých exhalácií, najmä CO2 a NOx. Preto konštruujú autá, ktoré dokážu tieto požiadavky splniť v rámci predpísaných laboratórnych testov.

Prvým dieselom rebríčka najviac klamúcich áut... Foto: Opel
Opel Astra Prvým dieselom rebríčka najviac klamúcich áut je Opel Astra 1,6 CDTI ecoFlex, ktorá zavádza spotrebiteľa o 48,7 percenta.

Kým však na skúšobných valcoch to funguje, na asfalte je skutočnosť úplne iná. Vedia to takmer všetci, azda s výnimkou Európskej komisie, ktorá na základe manipulovaných údajov konštatuje, že vypúšťané emisie CO2 klesli v období od roku 2001 do roku 2015 o 25 %. To by ale znamenalo, že autá spotrebujú o štvrtinu menej paliva, než pred pätnástimi rokmi. Tak to ale rozhodne nie je. Za tento čas sa len o 35 % zvýšila odchýlka medzi reálnou a normovanou spotrebou. Automobilky sa teda naučili o 25 % lepšie klamať.

Najviac klamú hybridy

A ktoré autá klamú najviac? Podľa ICCT sú najväčšími hriešnikmi hybridy, kde dosahuje rozdiel až 48 %, nasledujú dieselové autá s odchýlkou 42 % a benzínové s 36-percentným rozdielom. Zvláštnu kategóriu tvoria plug-in hybridy, kde sa do spotreby na prvých 100 km nezapočítava časť trasy, ktoré prejdú v elektrickom režime. V nasledujúcej stovke kilometrov sú ale podstatne smädnejšie. No aj v tej prvej spotrebujú pokojne o 200 % viac. Dokladá to rebríček najviac „klamúcich“ áut, ktorý je ďalšou súčasťou štúdie.

Medzi benzínovými autami preukázal najväčší... Foto: Ford
Ford Fiesta Medzi benzínovými autami preukázal najväčší nesúlad Ford Fiesta 1,0 EcoBoos, ktorého preplňovaný 3-valec je typickým produktom downsizingu. Klamal o 41,9 %.

Kraľuje mu plug-in hybridný Mercedes-Benz S500 L, ktorý má normovanú spotrebu rozprávkových 2,8 litra, no v skutočnosti si ich potiahne z nádrže 8,6. A nasleduje BMW i8, teda hybridný superšport z Mníchova, s odchýlkou 166,7 %, keď spotrebuje 5,6, namiesto normovaných 2,1 litra. To všetko sú pochopiteľne pekné spotreby, lenže úplne mimo oficiálnych údajov automobiliek, na základe ktorých si Európska komisia mädlí ruky nad tým, ako sa jej podarilo zatočiť s emisiami. Pochopiteľne, podobne by sa umiestnili aj ďalšie plug-iny hybridy, lenže nie všetky sa do štúdie dostali.

Aj tretím najväčším „klamárom“ je hybrid. Je ním Lexus NX 300h E-Four, ale už „len“ s 56-percentnou odchýlkou. Z dieselov sa ako prvý ocitol na vrchole Opel Astra 1,6 CDTi (+ 48,7 %) a za ním Mini Cooper D (+ 48,6 %). Ďalším luhárom je hybridná Toyota Yaris (+ 48,5 %). Rebríček pokračuje záplavou naftových áut od Peugeotu, Audi či Nissanu. Prvý benzín je až na 14. priečke, kde sa udomácnil Ford Fiesta s trojvalcom1,0 E­coBoost, typickým predstaviteľom trendu downsizingu (+ 41,9 %). Z benzínových áut majú najväčšie odchýlky práve tie so zníženým objemom a preplňovaním.

Downsizing nefunguje

A zvlášť ekoverzie, označované názvami ako EcoFlex, BlueMotion, Greenline či ultra, pri ktorých idú výrobcovia v laboratórnom algoritme do extrémov. Takže aj odchýlka je logicky najvyššia. Naopak, najmenej klamú malosériové autá, ktoré neprešli na downsizing, teda aj v laboratóriu vykazujú spotrebu bližšiu realite, alebo nie sú z hľadiska emisií pre výrobcov podstatné, keďže nemôžu zásadne ovplyvniť ich flotilový priemer. Medzi desiatkou najlepších tak nájdeme napríklad Land Rover Defender, Lotus Elise S, Caterham Seven či Toyotu GT86. Výnimky tu ale sú.

A čo tu robí Land Rover Defender? Tak to je... Foto: Land Rover
Land Rover Defender A čo tu robí Land Rover Defender? Tak to je auto, ktoré neklame. Má síce reálnu spotrebu 10,8 litra, ale tá je dokonca o 2,7 % nižšia, než akú má zapísanú v „papieroch“.

Ukázalo sa totiž, že z turbomotorov má najmenšiu odchýlku motor 1,4 Turbo od Opla a 1,4 TSI od Volkswagenu. A dobre dopadli aj diesely D5 od Volva a 2,0 TDI od Volkswagenu. To len ukazuje, že extrémne malé objemy motorov nevedú k želanému zníženiu spotreby. Uvidíme, čo zmení pripravovaná nová metodika merania WLTP. Tá by mala zodpovedať viac realite, keďže jej súčasťou bude aj test na ceste. To ale zároveň znamená, že automobilky budú musieť priznať väčšiu spotrebu a väčšie emisie CO2. Takže nás čaká pohroma, pretože požiadavky EU na emisie sa, naopak, stále sprísňujú.

Autá s najväčšou odchýlkou spotreby

  Model Výkon (k) Palivo Normovaná spotreba (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km) Rozdiel
1. Mercedes S500 L Plug-in Hybrid 7G-Tronic 333 benzín/elektrina 2,8 8,6 207,10%
2. BMW i8 231 benzín/elektrina 2,1 5,6 166,70%
3. Lexus NX 300h E-Four 155 benzín/elektrina 5,3 8,3 56,60%
4. Opel Astra ST 1,6 CDTI ecoFlex S&S Energy 136 nafta 3,9 5,8 48,70%
5. Mini Cooper D 116 nafta 3,5 5,2 48,60%
6. Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i 100 benzín/elektrina 3,3 4,9 48,50%
7. Peugeot 308 SW BlueHDi 150 nafta 4 5,9 46,50%
8. Opel Astra 1,6 CDTI DPF ecoFlex S&S 110 nafta 3,7 5,4 45,90%
9. Audi A7 3,0 TDI Clen Diesel Quattro S-Tronic 272 nafta 5,2 7,5 44,20%
10. Opel Astra ST 1,6 CDTI DPF ecoFlex S&S 110 nafta 3,7 5,3 43,20%
11. Audi A7 3,0 TDI Ultra S-Tronic 218 nafta 4,7 6,7 42,60%
12. Nissan Juke 1,5 dCi 110 nafta 4 5,7 42,50%
13. Opel Meriva 1,6 CDTI ecoFlex S&S 110 nafta 4 5,7 42,50%
14. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost S&S 125 benzín/elektrina 4,3 6,1 41,90%
15.-16. Renault Captur 1,5 dCi Energy 90 S&S 90 nafta 3,6 5,1 41,70%
15.-16. Ford Fiesta 1,4 LPG 92 benzín/LPG 6 8,5% 41,70%
17. Audi A6 3,0 TDI Quattro S-Tronic 272 nafta 5,1 7,2 41,20%
18. VW Golf Variant 1,6 BlueTDI 110 nafta 3,9 5,54 41,00%
19.-20. Renault Mégane 1,6 dCi Energy 110 S&S 110 nafta 3,5 4,9 40,00%
19.-20. Renault Clio Grandtour Energy 0,9 TCe 90 S&S 90 benzín 4,5 6,3 40,00%
21. Peugeot 308 1,6 HDi FAP 92 92 nafta 3,8 5,3 39,50%
22. Peugeot 308 SW 1,6 e-Hdi 115 S&S 115 nafta 3,8 5,3 39,50%
23. BMW 218d Active Tourer 150 nafta 4,1 5,7 39,00%
24. BMW 218i Active Tourer 136 benzín 4,9 6,8 38,80%
25. Peugeot 508 2,0 BlueHDi 150 S&S 150 nafta 4,2 5,8 38,10%
26. VW Golf 1,4 TSI BlueMotion 7DSG 122 benzín 5 6,9 38,00%
27. Renault Mégane 1,2 Tce Energy 130 S&S 132 benzín 5,4 7,4 37,00%
28. Škoda Octavia Combi 1,6 TDI Greentec 105 nafta 3,8 5,2 36,80%
29. VW up! 1,0 BlueMotion 60 benzín 4,1 5,6 36,60%
30. BMW X4 xDrive20d AT 190 nafta 5,2 7,1 36,50%

Autá s najmenšou odchýlkou spotreby

  Model Výkon (k) Palivo Normovaná spotreba (l/100 km) Skutočná spotreba (l/100 km) Rozdiel
1. Land Rover Defender 110 DPF 122 nafta 11,1 10,8 –2,70%
2. Lotus Elise S CR 220 benzín 7,5 7,6 1,30%
3. Caterham Seven 165 80 benzín 4,9 5,1 4,10%
4. Volvo S60 D5 AWD geartronic 215 nafta 6,3 6,6 4,80%
5. Audi R8 V10 Quattro S-Tronic 550 benzín 12,9 13,7 6,20%
6. Audi Q3 2,0 TDI Quattro S-Tronic 177 nafta 5,9 6,3 6,80%
7. Opel Astra ST 1,4 Turbo EcoFlex S&S 140 benzín 5,9 6,3 6,80%
8. VW Golf Sportsvan 1,4 TSI BlueMotion 125 benzín 5,6 6 7,10%
9. Seat Leon ST 1,4 TSI S&S 125 benzín 5,3 5,7 7,50%
10. Toyota GT86 200 benzín 7,8 8,6 10,30%

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ