Test: Opel Zafira 2.0 CDTI – alternatíva k SUV

Matej Mikula | 31.12.2016 07:00
DSCN8562 Foto:
Okrem zmeny mena zo Zafira Tourer na Zafira vylepšil Opel svoje MPV novými svetlami a službou OnStar.
Segment MPV nepatrí medzi populárne kategórie vozidiel. Na rozdiel od mestských SUV a crossoverov jeho predaje stagnujú, či dokonca klesajú. Opel si však na modeli Zafira zakladá a túto jeseň predstavil jeho modernizáciu.

Ponuka modelov jednotlivých automobiliek sa odvíja od prianí zákazníkov. Momentálne prežívame módnu vlnu mestských SUV, prípadne ich menších variantov nazývaných crossovery. Keď však zákazník zatúži po mohutnom automobile s vyšším posedom a dostatkom vnútorného priestoru, nie je odkázaný len na spomínané kategórie. Trieda MPV spĺňa rovnaké parametre a niekedy dokonca SUV aj prevyšuje. Navyše ich cena je porovnateľná.

SUV alebo crossover má už v ponuke takmer každá značka. Trieda MPV je však vzácnejšia. Opel sa modelu Zafira nevzdáva a na jeseň predstavil facelift súčasnej generácie. Okrem zmeny mena zo Zafira Tourer na Zafira vylepšil svoje MPV novými svetlami a službou OnStar. My sme v redakcii testovali verziu s výkonnejším variantom dvojlitrového naftového štvorvalca CDTI.

Chrómová lišta zdobiaca masku chladiča plynulo... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8565 Chrómová lišta zdobiaca masku chladiča plynulo prechádza do dizajnu nových LED AFL svetiel.

Modernizácia Oplu Zafira sa prejavila hlavne v prednej časti. Chrómová lišta zdobiaca masku chladiča plynulo prechádza do dizajnu nových LED AFL svetiel. Na rozdiel od svetiel LED Matrix neobsahujú žiadne pohyblivé časti a k dispozícii majú deväť režimov pre jednotlivé situácie na ceste. Modernejší vzhľad prednej časti auta s dĺžkou 4 666 mm, šírkou 1 884 mm a výškou 1 660 mm určite zaujme. Facelift sa dotkol aj zadnej časti, kde taktiež pribudli LED svetlá.

Hojnosť priestoru

V porovnaní s crossovermi alebo mestskými SUV Zafira možno neponúka toľko možností pre inovatívne tvary karosérie, no v interiéri sa ukážu jej prednosti. Vďaka rázvoru kolies s dĺžkou 2 760 mm je v druhom rade sedadiel dostatok miesta aj pre vysoké osoby. Navyše všetky tri miesta možno jednotlivo posunúť a nastaviť sklon operadiel. Zafira je v ponuke v dvoch stupňoch výbavy. My sme testovali vyšší stupeň s označením Innovation. Štandardnom tejto výbavy sú aj dve sklopné sedadlá v batožinovom priestore.

Vďaka rázvoru kolies s dĺžkou 2 760 mm je v... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8587 Vďaka rázvoru kolies s dĺžkou 2 760 mm je v druhom rade sedadiel dostatok miesta aj pre vysoké osoby.

Tie však poskytujú veľmi málo priestoru na kolená a nemožno ich považovať za plnohodnotné. Sú vhodné pre deti alebo na príležitostné použitie. Batožinový priestor pri sedemmiestnej konfigurácii je minimálny. Pri sklopenom treťom rade sedadiel je v kufri k dispozícii objem 650 litrov. Pri sklopení druhého radu sedadiel vznikne batožinový priestor s objemom 1 860 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40. Pri prevoze dlhších predmetov teda stačí sklopiť stredný diel, ktorý môže slúžiť aj ako veľká lakťová opierka.

Sedadlá v testovanom vozidle boli čalúnené príplatkovou syntetickou kožou. Sú dostatočne pohodlné aj na dlhé cesty. Navyše sedadlá vodiča a spolujazdca boli ergonomické s certifikátom AGR a tiež za príplatok. Sedí sa v nich pohodlne v každom ohľade a bočné vedenie poskytuje dobrú oporu.

Príkladný komfort

Interiér Oplu Zafira je jednoduchý a hlavne praktický. Palubnú dosku tvoria mäkčené plasty skombinované s lesklými kovovými doplnkami. Vodič má k dispozícii niekoľko odkladacích priestorov, z ktorých vyniká multifunkčná predná lakťová opierka za príplatok. Väčšina funkcií informačno-zábavného systému sa ovláda cez sedempalcovú dotykovú obrazovku, alebo tlačidlami na volante. Tam sa nachádza aj ovládanie tempomatu, ktorý môže byť za príplatok adaptívny.

Väčšina funkcií informačno-zábavného systému sa... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8606 Väčšina funkcií informačno-zábavného systému sa ovláda cez sedempalcovú dotykovú obrazovku, alebo tlačidlami na volante.

Analógové ostalo iba ovládanie klimatizácie. V prípade výbavy Innovation je dvojzónová klimatizácia štandardom. Palubný počítač medzi ukazovateľmi rýchlosti a otáčok poskytuje všetky potrebné informácie. Prepínanie zobrazenia údajov je však nepraktické, keďže sa nachádza na ľavej páčke pod volantom. Ide o otočný prepínač, ktorý síce funguje oboma smermi, no jeho nahmatanie je pomerne náročné.

Z hľadiska jazdných vlastností sa dá Zafire vyčítať len máločo. Dvojlitrový vznetový štvorvalec s výkonom 125 kW (170 k) je výborný pre úspornú aj dynamickú jazdu. My sme testovali verziu so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ale tento motor je v ponuke aj s manuálom. Prevodovka výborne reaguje na stlačenie plynového pedálu a v prípade potreby ochotne podraďuje.

Vďaka systému FlexRide s plynulou reguláciu... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8567 Vďaka systému FlexRide s plynulou reguláciu tlmičov CDC má vodič na výber okrem normálneho jazdného režimu aj športový režim a režim Tour, ktorý zlepšuje pruženie.

Vďaka systému FlexRide s plynulou reguláciu tlmičov CDC má vodič na výber okrem normálneho jazdného režimu aj športový režim a režim Tour, ktorý zlepšuje pruženie. Pri režime Sport sa zo Zafiry stane veľmi svižné auto. Podvozok aj riadenie stuhnú a prevodovka zrýchli radenie. Hoci nejde o najvýkonnejší variant Zafiry, výkonnejší dvojlitrový naftový motor poskytuje maximálny krútiaci moment 400 Nm v intervale 1 750 až 2 500 otáčok za minútu. Najsilnejší benzínový agregát s výkonom 147 kW (200 k) má k dispozícii krútiaci moment 280 Nm.

Pri režime Tour sa pruženie zmäkčí a lepšie filtruje nerovnosti vozovky. Tie sa do kabíny prenášajú len minimálne. Odhlučnenie kabíny nie je úplne dokonalé a prejazd väčšími nerovnosťami je vo vnútri dosť počuť. Na vine môžu byť aj príplatkové devätnásťpalcové disky kolies obuté do nízkoprofilových pneumatík. Štandardom vo výbave Innovation sú sedemnásťpalcové, ktoré by poskytli väčší komfort aj nižšie riziko poškodenia. Dojazdové rezervné koleso je za príplatok 65 eur.

Pri sklopenom treťom rade sedadiel je v kufri k... Foto: Pravda, Matej Mikula
DSCN8578 Pri sklopenom treťom rade sedadiel je v kufri k dispozícii objem 650 litrov.

Pokiaľ ide o spotrebu paliva, tak Zafiru vážiacu 1 755 kilogramov možno pokladať za úspornú. My sme testovali vozidlo, ktoré nemalo najazdených ani dvetisíc kilometrov, takže zistené údaje nemusia zodpovedať realite z dlhodobého hľadiska. Mimo mesta sme jazdili za 6 litrov na 100 kilometrov. V obci sa odber paliva pohyboval na úrovni 9 l/100 km. Pri jazde po diaľnici ubúdala nafta z 58 litrovej nádrže tempom 8,5 l/100 km. Kombinovaná spotreba sa pohybovala na hranici 7 litrov na 100 kilometrov.

Záver

Opel Zafira má potenciál osloviť široké spektrum zákazníkov. Vyhovuje ľuďom, ktorí potrebujú priestranné, výkonné a pohodlné vozidlo. Vo všetkých týchto parametroch dokáže konkurovať automobilom kategórie SUV. Navyše Opel Zafira má ako jediné MPV v ponuke aj integrovaný nosič bicyklov FlexFix pre dva bicykle s možnosťou dokúpenia adaptéru na ďalšie dva.

V súčasnosti platia pre Opel Zafira akčné ceny. Základná cena modelu je 16 790 eur. Auto poháňané silnejšou naftovou verziou stojí vo výbave Edition 21 990 eur. V prípade výbavy Innovation cena stúpne na 24 690 eur. Vo vyššej výbave netreba priplácať za LED predné svetlomety AFL , LED zadné svetlá, predné hmlové svetlá, audiosystém Navi 950 Europe, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, dažďový senzor, automatické diaľkové svetlá, dve sklopné sedadlá v batožinovom priestore, kožený volant, parkovacie senzory vpredu aj vzadu alebo asistenčnú službu OnStar.

Okrem toho má zákazník na výber množstvo ďalších prvkov z bohatej príplatkovej výbavy ako napríklad zadnú parkovaciu kameru, vyhrievaný volant, adaptívny tempomat, ergonomické predné sedadlá s certifikátom AGR alebo vyhrievanie predných sedadiel. Ďalšou možnosťou sú zvýhodnené sady výbav. Opel poskytuje záruku na 5 rokov alebo do prejdenia 150 tisíc kilometrov na motor, prevodovku a rozvodovku a k tomu plnú Opel asistenciu na 5 rokov.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 666
Šírka (mm) 1 884
Výška (mm) 1 660
Rázvor (mm) 2 760
Svetlá výška (mm) 123
Objem batožinového priestoru (l) 650/1 860
Objem palivovej nádrže (l) 58
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 755
Maximálna hmotnosť (kg) 2 470

Technické údaje

Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 956
Počet valcov/ventilov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 125/170 pri 3 750
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 1 750 – 2 500
Prevodovka 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Max rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,1
Spotreba (mesto/mimo/kombi) (l/100km) 8/4,5/5,8
Emisie CO2 (g/km) 153
Počet miest na sedenie 7

Cena a záruka

Základná cena modelu 16 790 EUR
Základná cena testovanej verzie 24 690 EUR
Cena testovaného vozidla 31 510 EUR
Záruka 5 rokov alebo 150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku
Opel Zafira 2.0 CDTI
Opel Zafira 2.0 CDTI
+39Opel Zafira 2.0 CDTI

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ