Test: Volvo V90 D5 AWD – severský perfekcionizmus

Martin Majerníček | 01.01.2017 07:00
Severská automobilka Volvo sa rozhodla, že znepríjemní život nemeckej prémiovej konkurencii. Model V90, ktorý je kombi verziou sedanu S90 je jasným dôkazom toho, že Švédi to myslia vážne.
Volvo V90 je jedným z najkrajších kombi na trhu. Foto: Volvo
Volvo V90 Volvo V90 je jedným z najkrajších kombi na trhu.

Volvo V90 je na trhu od roku 2016 a za niekoľko krátkych mesiacov si získala srdce automobilového sveta. Príťažlivý dizajn s dobrou technikou vytvárajú konkurenciu pre kombi verzie BMW radu 5, Audi A6 alebo Mercedesu triedy E.

Luxusný butik

Dizajn Volva V90 je jednou z jeho hlavných predností. Automobil pôsobí sebavedomím a elegantným dojmom. Nejde však nasilu do agresívnej dynamiky. Volvo proste ignoruje preteky všetkých automobiliek o čo najagresívnejší a najdynamickejší dizajn. V prednej časti sa rozprestiera dlhá kapota, ktorá jednoducho vyzerá dobre. Predné svetlá obsahujú LED denné svietenie v štýle „thorovho kladiva“.

Prednej časti dominuje charakteristické denné... Foto: Volvo
Volvo V90 Prednej časti dominuje charakteristické denné LED svietenie.

Z bočnej strany je zreteľná dĺžka auta. Za zadnými kolesami ostáva veľký previs. Ak je nejaká časť vozidla po dizajnovej stránke diskutabilná, tak sú ňou práve zadné svetlá. Vytvárajú akýsi hák tiahnuci sa od strechy až k miestu pre evidenčné číslo.

Dizajnovú čistotu výrobca z exteriéru preklopil aj dovnútra, no vyšperkoval ju luxusom. Samotným centrom interiéru je 9 palcový dotykový displej, cez ktorý je možné ovládať väčšinu systémov vozidla. Vodič a spolujazdec vďaka nemu nastavia teplotu ventilácie, vyhrievanie sedadiel alebo dokonca vypnú štart – stop systém.

Dizajn zadných svetiel je pre mnohých... Foto: Volvo
Volvo V90 Dizajn zadných svetiel je pre mnohých diskutabilný.

Z materiálov interiéru vládne koža a drevo. Sedadlo vodiča v testovanom aute malo k dispozícii aj masážnu funkciu. Informačný štít je digitálny, takže medzi otáčkomerom a tachometrom je možné zobraziť napríklad navigáciu. Vodič má taktiež k dispozícii plnohodnotný head-up displej, ktorý premieta dôležité informácie do jeho zorného poľa.

Len štvorvalce

Bohužiaľ, zvýšené požiadavky na ekologickú prevádzku vozidiel výrobcov často vedú k tomu, aby znižovali počty valcov pohonných jednotiek. Volvo v tomto prípade neponúka ani jeden 5 valcový motor. Tento fakt môže byť v konkurenčnom boji nevýhodou. Pohon testovaného auta zabezpečoval naftový štvorvalec s dvoma turbami a s výkonom 235 konských síl. Prenos porcie výkonu na všetky štyri kolesá zabezpečovala 8 stupňová automatická prevodovka a systém pripojiteľnej zadnej nápravy Haldex 5. generácie.

Interiér je skutočne príjemným miestom na... Foto: Volvo
Volvo V90 Interiér je skutočne príjemným miestom na oddych, prácu a jazdu.

Pohonná jednotka pod kapotou pracuje takmer v utajení. Do interiéru preniká jej zvuk len v prípade vysokých otáčok. Aj v tom prípade nejde o nič ohlušujúce. Zrýchlenie na 100 km/h trvá vozidlu vážiacemu 1 791 kg len 7,2 sekundy.

Podľa oficiálnych údajov by V90 mala spotrebovať 4,9 litra paliva na 100 km, no realita je iná. Vodič sa bude musieť pripraviť na spotrebu približne 7,4 l/100 km. Je to však primeraný apetít na tak výkonné a veľké auto.

Digitálny prístrojový štít môže zobrazovať... Foto: Volvo
Volvo V90 Digitálny prístrojový štít môže zobrazovať napríklad aj navigáciu.

Pružnosť agregátu síce zaostáva za naftovými radovými šesťvalcami od BMW, no Volvo sa nezameralo na rachot a zatláčanie do sedačky. Stlačenie plynu znamená razantné zvyšovanie rýchlosti, no bez špeciálnych efektov. Automatická prevodovka radí mäkko aj v športovom režime a nesnaží sa umelo vytvárať kopance. Ťah motora stúpa prirodzene a postupne. Nesnaží sa posádku zaraziť do sedadla a hulákať po celom interiéri.

Prevodovka radí tak, že vodič o nej ani nevie. V spleti 8 prevodových stupňov je takmer nemožné len tak odhadnúť, čo je práve zaradené. Jedine, že by ste od naštartovania sledovali otáčkomer a počítali.

Koža a drevo v interiéri nie sú žiadnou... Foto: Volvo
Volvo V90 Koža a drevo v interiéri nie sú žiadnou zvláštnosťou.

Pri jazde vo vozidle vládne príkladné ticho. Ani vysoké rýchlosti na diaľnici nedonútia posádku, aby zvyšovala hlas. Jedine ak by bol v prevádzke audiosystém, ktorý mení V90 na koncertnú sálu. Doslova. Jedno z nastavení vytvára zvuk z koncertnej sály v Göteborgu.

Volvo sa postará

Jedným z cieľov švédskej automobilky je, aby do roku 2020 v jej aute nezomrel žiadny človek. Čo znamená enormný vývoj v oblasti bezpečnosti. Avšak vôbec to nie je nereálny plán. Volvo k tomuto cieľu smeruje od čias, kedy bezplatne sprístupnilo patent na trojbodový bezpečnostný pás pre všetky iné automobilky. V90 navyše okrem iných prvkov bezpečnostnej výbavy obsahuje aj systém Pilot Assist, ktorý ponúka poloautonómnu jaz­du.

Systém Pilot Assist funguje do rýchlosti 130 km/h. Foto: Volvo
Volvo V90 Systém Pilot Assist funguje do rýchlosti 130 km/h.

Komu nestačí adaptívny tempomat, môže Volvu prikázať, aby šoférovalo prakticky samo. Na to však potrebuje, samozrejme, kvalitné značenie na ceste. Systém funguje do rýchlosti 130 km/h. Vodič ho aktivuje takmer rovnako ako tempomat.

Na diaľnici sa vozidlo drží v pruhoch veľmi dobre. Vyžaduje si však na volante prítomnosť vodičovej ruky. Inak ho vyzve na prebratie riadenia a následne sa deaktivuje. To je dosť nešťastné riešenie pre prípad, že by sa vodičovi niečo stalo.

Napriek tomu, že väčšinu testu bolo auto z vonku špinavé, systém ani raz neodmietol spolupracovať. V minulosti sa nám už stalo, že v podobných prípadoch nás automobil odkázal na očistenie senzorov a až potom bol ochotný rozoznávať čiary a vozidlá pred sebou. Volvu v tom nezabránili ani vrstvy soli a špiny.

Systém je možné deaktivovať ako bežný tempomat. Teda stlačením brzdy alebo tlačidla. Deaktivuje sa aj sám v prípade, ak nevie rozpoznať napríklad pozdĺžne značenie na ceste. Ak však čiary znovu uvidí, opäť začne do riadenia zasahovať. Ak ho predtým nedeaktivuje samotný vodič. Na zasneženej diaľnici sme radšej jazdili len s adaptívnym tempomatom.

Volvo síce tvrdohlavo čiary hľadalo. Často ich na naše prekvapenie našlo aj tam, kde my sme o nich našimi očami len tušili. Následne ak však systém jednu z čiar prestal vidieť, zaviedol auto do iného pruhu a potom sa deaktivoval.

Predbiehacie manévre sú však na pleciach vodiča. Ak V90 dobehne auto pred sebou, nepredbehne ho, kým vodič auto nezavedie do iného pruhu. Tento systém navyše funguje aj pri nízkych rýchlostiach. Auto sa o seba postará aj v kolónach. Samo zastaví alebo bude držať odstup od auta pred sebou.

Záver

Volvo sa svojimi najnovšími modelmi zaraďuje do prémiového segmentu viac ako kedykoľvek predtým. Nemeckí konkurenti majú vďaka tomu o čosi ťažší život. Bohužiaľ, Švédi asi chodili na výučbu o cenotvorbe práve do Nemecka.

V90 je jedným z áut, za ktorými sa ľudia na... Foto: Volvo
Volvo V90 V90 je jedným z áut, za ktorými sa ľudia na uliciach ešte otáčajú.

Základná cena V90 s naftovým motorom dosahuje 41 400 eur. Verzia D5 v najvyššej výbave Inscription štartuje na cene 60 200 eur. Avšak s príplatkovou výbavou testované Volvo stálo 81 520 eur. A to je skutočne porovnateľná cena s nemeckou konkurenciou.

Napríklad audiosystém Bowers & Wilkins s 19 reproduktormi stojí 3 300 eur. Za 1 090 eur môže byť na palube aj digitálna televízia. Panoramatická strecha stojí 1 590 eur a je dostupná len pre verziu kombi. Sedan S90, teda túto výbavu mať nemôže. Za adaptívne tlmiče sa pripláca 1 980 eur. Na druhej strane však systém Pilot Assist je v štandardnej výbave od tej najnižšej.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 936
Šírka (mm) 1 879
Výška (mm) 1 475
Rázvor (mm) 2 941
Svetlá výška (mm) 184
Objem batožinového priestoru 560/ 1 526 l
Objem palivovej nádrže 60 l
Pohotovostná hmotnosť 1 791 kg

Technické údaje

Typ Motora vznetový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem motora 1 969 cm3
Výkon 173 kW (235 k ) pri 4 000 ot./min
Max. krútiaci moment 480 Nm pri 1 750 – 2 250 ot./min
Prevodovka 8-stupňová automatická
Pohon AWD
Max rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 7,2 s
Spotreba (kombi) 4,9 l/100 km
Spotreba (test) 7,4 l/100 km

Cena

Základná cena 41 400 EUR
Cena testovaného modelu 81 520 EUR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ