Airbus chce lietajúce auto. Fikcia? Nie. Vzlietnuť má do konca roka!

Tomáš Andrejčák | 19.01.2017 12:00
Správy o lietajúcom autonómnom aerotaxi sa objavili už v októbri minulého roka. Realitou by sa malo stať ešte do konca toho súčasného. Vzlietne aspoň prototyp. Potvrdil to Airbus, ktorý stojí za celým projektom.
Lietajúci dron by mal byť takzvaným... Foto: Airbus
Vahana - bezspilotné aerotaxi Airbusu Lietajúci dron by mal byť takzvaným konvertoplánom, ktorý si vystačí bez vzletovej a pristávacej dráhy. V režimoch vzletu a pristátia bude pracovať ako vrtuľník.

O lietajúcom aerotaxi s pracovným názvom Vahana sme vás informovali ešte v závere vlaňajšieho roka. Fikcia dronu, ktorý by dokázal prepravovať ľudí, a to bez pilota, nie je až taká vzdialená. Za projektom stojí spoločnosť A3, zastrešená divíziou Urban Air Mobilty, ktorú vytvoril len minulý rok Airbus. Vývoj napreduje rýchlym tempom. Veď do konca roka chce gigant vo výrobe dopravných lietadiel a najväčší výrobca komerčných helikoptér uskutočniť prvý test prototypu.

Potvrdil to sám riaditeľ Airbus Group Tom Enders na technologickej konferencii v Mníchove. Divízia Urban Air Mobility skúma rôzne koncepty ako vozidlá na prepravu jednotlivcov alebo helikoptéry pre niekoľko cestujúcich. Cieľom je, aby si ľudia mohli rezervovať lietajúci dopravný prostriedok pomocou aplikácie, podobne ako je to pri zdieľaní áut. „Pred sto rokmi sa dostala mestská doprava pod zem, teraz máme prostriedky, ako ísť nad zem,“ povedal v Mníchove Enders.

O potrebný ťah sa postarajú  vrtuľové... Foto: Airbus
Vahana - bezpilotné aerotaxi O potrebný ťah sa postarajú vrtuľové preklápacie motory. O aký druh pohonu pôjde, Airbus zatiaľ neprezradil.

Zároveň dúfa, že Airbus vzlietne s prvým predvádzacím prototypom pre jednu osobu do konca roku. „Sme vo fáze experimentovania a berieme tento vývoj veľmi vážne.“ Enders tiež upozornil, že lietajúci mobilný prostriedok má využívať takzvané čisté technológie, aby sa zabránilo ďalšiemu znečisťovaniu preplnených miest. Do úvahy tak pripadá elektrický pohon napájaný z batérií, palivových článkov alebo generátora. O samotné riadenie by sa postaral autopilot. Stačilo by zadať cieľ.

Vahana má byť takzvaný konvertoplán, čo znamená, že nepotrebuje štartovaciu ani pristávaciu dráhu. Pri vzlete a pristátí preklopí svoje motory vertikálne a funguje ako vrtuľník. Počas letu sa motory dostanú do horizontálnej polohy, aby mohol stroj dosiahnuť maximálnu rýchlosť letu. O vztlak sa potom starajú predné a zadné krídla. Vyžitie oblohy by mohlo byť podľa Endersa veľmi ekonomické, pretože by znížilo náklady na mestskú infraštruktúru. „Pri lietaní nemusíte napumpovať miliardy eur do betónových mostov a ciest.“

Airbus chce investovať do väčšiny nových technológií, akými sú autonómne riadenie a umelá inteligencia, aby prenikol do obdobia, ktoré nazýva obdobie lietajúcich áut. „Pokiaľ by sme tento vývoj ignorovali, mohlo by sa stať, že budeme vytlačení z dôležitých segmentov podnikania,“ vyhlásil Enders. Neprezradil však, koľko plánuje Airbus investovať do divízie Urban Air Mobility. Podľa skorších správ by po fáze testovania mal v roku 2020 nasledovať model s definitívnym dizajnom a parametrami.
Vahana - bezpilotné aerotaxi
Vahana - bezpilotné aerotaxi
+1Vahana - bezpilotné aerotaxi

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ