GAZ 3409: Ruský 'bobor' prejde všade. A s noblesou rollsu

Tomáš Andrejčák | 04.02.2017 06:00
GAZ 3409 Bobor - 2017 Foto:
GAZ 3409 ukazuje bohatú skúsenosť ruských spoločností s výrobou vojenskej techniky. Aj keď tentoraz sa nebráni ani luxusu.
Kde inde nájdete dokonalý dopravný prostriedok na drsnú zimu ako práve v Rusku. Tento pásový „Rolls-Royce“ do terénu sa nebojí snehu, blata, piesku ani vody. A štartuje aj pri mínus 50 stupňoch Celzia. Posádka si pritom môže vychutnávať relatívny komfort.

Ak má byť niečo „crossover“, tak potom je to tento GAZ 3409 Bobor. Dokonalý dopravný prostriedok do terénu, ktorý hocičo len tak nezastaví. Krížia sa v ňom gény tanku, luxusnej dodávky aj člna. Ako inak, stojí za ním ruský GAZ a spoločnosť RM Terex z Nižného Novgorodu. Kto iný by vedel postaviť niečo, čo bude spoľahlivo fungovať v púštnych horúčavách aj mrazivých sibírskych zimách, kde ortuť teplomera klesá neraz pod mínus 50 stupňov Celzia.

V ponuke je mnoho verzií. Aj táto predĺžená pre... Foto: GAZ, RM Terex
GAZ 3409 Bobor - 2017 V ponuke je mnoho verzií. Aj táto predĺžená pre osem cestujúcich.

Nejde o úplnú novinku, Spoločnosť RM Terex vyrába „bobra“ už od deväťdesiatych rokov, presnejšie od roku 1994, v nespočetných verziách. Teraz ale prichádza s vlajkovou loďou, ktorá nestráca nič zo svojich terénnych schopností, no pritom vie posádke poskytnúť komfort osobného vozidla. V podstate je to malý „tank“ s pásovým podvozkom a karosériou z dodávky. Poháňa ho americký 4-valcový diesel Cumins s objemom 2,8 litra, ktorý dáva pri otáčkach 3 800 za minútu maximálny výkon 96 kW.

Takýto luxus by ste tu asi nečakali. Volant tu... Foto: GAZ, RM Terex
GAZ 3409 Bobor - 2017 Takýto luxus by ste tu asi nečakali. Volant tu nenájdete. Miesto neho sa Bobor ovláda dvojicou pák, tak ako väčšina pásových vozidiel.

Ten je podporený krútiacim momentom 285 Nm. Nie sú to síce omračujúce čísla, ale pri terénnych vozidlách je podstatné sprevodovanie. A iste uznáte, že maximálna rýchlosť 63 km/h v teréne bohato stačí. Gumené pásy sa pritom nebránia ani asfaltu. Lenže domovom Bobra je v prvom rade terén. A je jedno, či ide o piesok, skaly, blato alebo sneh. Žiadne jazdné módy pritom nepotrebuje. O všetko sa stará svetlá výška ohromných 430 mm! Inak sú ale rozmery pomerne kompaktné.

Interiér môže byť vybavený samostatnými... Foto: GAZ, RM Terex
GAZ 3409 Bobor - 2017 Interiér môže byť vybavený samostatnými sedadlami, koženým čalúnením, klimatizáciou, navigáciou aj výkonným audiom.

Bobor má na dĺžku 4 625 mm, teda asi ako SUV strednej triedy. Šírkou 2 380 mm už ale civilný formát prekonáva. A to platí aj o jeho výške 2 700 mm či terénnych parametroch. Bobor má stúpavosť 35 stupňov a bočný náklon až 25 stupňov. To len ukazuje, že napriek enormnej výške tróni jeho ťažisko nízko pri zemi. Ľahká kabína na tom už veľa nezmení. A voda? Tak tá nie je žiadnou prekážkou. Bobor je obojživelník. Plávať vie rýchlosťou 6 km/h. A keby niečo, v zálohe je elektrický navijak, svetelná rampa a množstvo terénneho príslušenstva.

Bobra poháňajú naftové 4-valce s výkonom do 100... Foto: GAZ, RM Terex
GAZ 3409 Bobor - 2017 Bobra poháňajú naftové 4-valce s výkonom do 100 kW, ale s vysokým krútiacim momentom.

Prekvapujúco solídne spracovaný interiér disponuje klimatizáciou a pohodlnými sedadlami. Môže ísť o lavice alebo aj šesť samostatných „kresiel“. To záleží na zákazníkovi. Volant tu nehľadajte. Bobor sa ovláda dvoma pákami. V šesťmiestnej konfigurácii odvezie ešte nemalých 600 kg nákladu. A ak dáte prednosť úžitkovej verzii, ktorá má len tri miesta na sedenie, zvýši sa užitočné zaťaženie na 800 kg. Už z toho je jasné, že Bobor nie je žiadna ľahká váha.

Má 3,6 tony, takže nádrž s objemom 180 litrov príde vhod, a to nielen z dôvodu, že kdesi v tajge alebo na Sibíri tak ľahko čerpaciu stanicu nenájdete. Luxusu sa medze nekladú. Dopriať si môžete kožené čalúnenie, navigáciu, cúvaciu kameru aj výkonnú audiosústavu. A ak by vám to nestačilo, RM Terex má v zálohe predĺženú verziu Irbis. Zmestí sa do nej až dvanásť cestujúcich a náklad s hmotnosťou 1,6 tony. Potom sa už ale o jeho pohyb stará výkonnejší, 4,75-litrový, diesel s krútiacim momentom 423 Nm.

Za plne vybaveného Bobra vrátane „maskáčového“ laku karosérie zaplatíte v Rusku 8,5 milióna rubľov, čo je približne 130 000 eur. Iste, poviete si, že za tieto peniaze už môžete ma napríklad Mercedes-Benz triedy G, alebo plne vybavenú Toyotu Land Cruiser V8 a ešte vám ostane na jedno auto, lenže v teréne by si súťažiť s „ruským bobrom“ asi netrúfli. Napokon, nie je to vozidlo určené na bežné použitie, zákazníkmi GAZ-u sú väčšinou záchranárske spoločnosti, zdravotníci, hasiči alebo armáda.
GAZ 3409 Bobor - 2017
GAZ 3409 Bobor - 2017
+23GAZ 3409 Bobor - 2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ