Defender kradnú ako teplé rožky. Prečo? Už sa nevyrába

Tomáš Andrejčák | 17.02.2017 16:00
Zdá sa, že skončiť výrobu britskej terénnej ikony nebol až taký dobrý nápad. Zákazníci ju totiž stále chcú. A keď si Defender nemôžu kúpiť, vyriešia to inak. Britská polícia hlási medziročný nárast krádeží toto roduverného off-roadu o 69 %.
Defender sa vlani rozlúčil limitovanými... Foto: Land Rover
Land Rover Defender - 2 000 000 Defender sa vlani rozlúčil limitovanými edíciami, z ktorých vzniklo 600 kusov. Za najdrahšiu Autobiography ste zaplatili 80 000 eur! Napriek tomu sa po nich len tak zaprášilo. A dvojmiliónty exemplár vydražila aukčná sieň Bohnans za neuveriteľných 400 000 libier.

Legendárny Defender, ktorého história siaha až do roku 1948, je definitívne mŕtvy. Výrobu tejto terénnej ikony zastavili už vlani v januári. Dôvod? Auto, ktoré sa od čias svojho vzniku príliš nezmenilo, nedokázalo vzdorovať novým bezpečnostným a emisným predpisom. Znie to logicky. Defender bol na scéne 68 rokov a za ten čas ostal verný rámovému podvozku, tuhým nápravám a hranatým tvarom, ktoré si príliš nerozumejú s emisiami, aerodynamikou ani ochranou posádky a chodcov. Paradoxom však je, že zákazníkom jeho strohosť a jednoduchosť nikdy neprekážali, práve naopak. Milovali ich.

Dopyt po Land Rovere Defender v posledných rokoch dokonca rástol. Koniec kariéry tak jednoznačne nesúvisel s nezáujmom. A problémom je, že ten je tu stále. Lenže britská automobilka zaň zatiaľ nemá náhradu a nie je ani isté, či nový Defender, plánovaný na rok 2018 či 2019, ktorý má byť doslova prešpikovaný elektronikou, zákazníci prijmú. Ortodoxní vyznávači off-roadovej klasiky iste nie. Navyše zlyhali aj plány miliardára Jima Ratcliffa, ktorý plánoval od Land Roveru odkúpiť licenciu aj výrobné zariadenia a priviesť starý dobrý Defender opäť k životu, aspoň v malých sériách. Lenže britská firma mu nakoniec práva neposkytla.

Nový Defender už nebude drsný pracant. prísť má... Foto: Land Rover
Land Rover DC100 Concept - 2011 Nový Defender už nebude drsný pracant. prísť má v roku 2018. Ortodoxným vyznávačom off-roadovej klasiky však príliš nevonia.

Preto riešia záujemcovia svoj problém formou, ktorú by ste asi nečakali. Polícia v grófstve North Yorkshire hlási, že vlani bolo ukradnutých v medziročnom porovnaní o 69 % viac Defenderov. Za posledných päť rokov celkovo 530, ale od apríla 2016 do decembra toho istého roku rovných 120. To korešponduje s približným termínom zastavenia výrobných liniek. Polícii sa pritom podarilo vypátrať ani nie štvrtinu odcudzených exemplárov. Podľa dôstojníka Andyho Barra je to preto, že tieto autá sú okamžite exportované buď v celku, alebo rozobrané, takže rýchlo zmiznú. Veľa zlodejov vraj pracuje v organizovaných skupinách, ktoré kradnú Defendre na objednávku.

Polícia preto radí majiteľom Defnderov, aby svojich miláčikov vybavili dodatočným zabezpečovacím zariadením. Pochopiteľne, Defender nie je auto, ktoré sa len tak ľahko stratí z očí, a to ani napriek tomu, že ich za viac ako šesť dekád výroby vzniklo neúrekom. Na Britských ostrovoch a v krajinách Európskej únie by bola šanca ukradnuté autá vypátrať. Lenže, ako tvrdí polícia, väčšina z nich smeruje do krajín bývalého Sovietskeho zväzu, kde je minimálna pravdepodobnosť vozidlá nájsť. Pre samotný Defender je však tento stav v podstate vizitkou jeho kvalít a neuveriteľnej popularity. Veď ktorý iný model sa môže v 68 rokoch pochváliť takým extrémnym záujmom. Aj keď na čiernom trhu.

Azda sa z prípadu Defender poučí aspoň konkurencia. Lenže aj nad Jeepom Wrangler a Mercedesom-Benz triedy G sa už pomaličky sťahujú mračná.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ