Benzínové motory produkujú viac častíc ako diesely. Podstatne

Tomáš Andrejčák | 02.03.2017 12:00
Časticové filtre Foto:
Benzínové autá sú na tom s pevnými časticami oveľa horšie ako naftové s filtrami. Stoja za tým stále rastúce pracovné tlaky.
Benzínové motory sú vo všeobecnosti považované za oveľa čistejšie ako naftové. Zvlášť v časoch aféry Dieselgate. Stoja akoby mimo podozrení. Nie je to však tak. Z hľadiska pevných častíc sú na tom podstatne horšie. A to najmä tie nové s malým objemom a turbami. Rozdiely sú priam obrovské.

Filtre pevných častíc sú dnes pri naftových motoroch samozrejmosťou. Majiteľom áut síce spôsobujú problémy, ale fungujú. A čo benzínové motory? Sú v tomto smere čisté? Ani náhodou. Ukazuje to aj test nemeckého magazínu Autobild, ktorý zmeral emisie pevných častíc na desiatich autách, z toho na deviatich s benzínovým motorom. Ukázalo sa, že referenčný naftový model s časticovým filtrom mal 1 753-krát menej častíc ako najlepší benzínový motor a až o neuveriteľných 360 000-krát (!) menej ako najhorší testovaný model.

Problémom sú totiž stále väčšie pracovné tlaky moderných zážihových agregátov. Buď z dôvodu vyššieho kompresného pomeru, alebo z dôvodu používania turbodúchadla. A to je vlastne súčasný trend, ktorý je už niekoľko rokov považovaný za zázračný recept na nízku spotrebu. Viedlo to k príchodu downsizingu, teda množstva motorov, ktoré nahradili väčší zdvihový objem preplňovaním. Lenže práve vysoký tlak spaľovania stojí za nedokonalým horením a vznikom pevných častíc. A nepridáva tomu ani priame vstrekovanie.

Test ukázal, že z desiatich testovaných áut mal... Foto: Luboš Pilc
Citroën C4 Cactus - test Test ukázal, že z desiatich testovaných áut mal najmenej častíc práve naftový motor 1,6 HDI s časticovým filtrom v Citroene Cactus. Namerali mu len päť častíc v kubickom centimetri.

Motory s týmto typom vstrekovania, kde vzniká palivová zmes až vo valci, spaľujú totiž menej homogénnu zmes ako motory, kde sa príprava zmesi začína už v sacom potrubí. Nehomogénna zmes potom znamená nielen viac oxidov dusíka, ale aj viac pevných častíc. A čím je tlak vstrekovania vyšší, dnes sa pohybuje už na úrovni 200 až 300 barov, tým sú častice menšie. Moderné benzínové agregáty teda spĺňajú všetky podmienky na to, aby produkovali nebezpečné množstvo pevných častíc. A je to tak. Len ich nik nesledoval.

Test prebiehal v laboratóriu, kde technici simulovali jazdu mestom pri rýchlostiach od 30 do 60 km/h. Výsledkom je rebríček podľa počtu častíc v jednom kubickom centimetri. Rozdiely sú obrovské. Kým referenčný Citroen Cactus s motorom 1,6 HDi s časticovým filtrom produkoval len päť častíc, a to v prostredí, kde bolo nameraných 5 500 pevných častíc na ccm, najlepší benzínový motor ich mal 8 769. Hovoríme však o jednom z prvých benzínových áut s časticovým filtrom – Mercedese-Benz S 500. Ďalších osem ho však už nemalo.

Najhoršie výsledky ukázal benzínový Ford Mondeo... Foto: Ford
Ford Mondeo - 2015 Najhoršie výsledky ukázal benzínový Ford Mondeo 1,5 EcoBoost. V jednom kubickom centimetri výfukových plynov mu namerali takmer 1,8 milióna častíc.

Takže napríklad Hyundai i10 s atmosférickým motorom produkuje už 28 337 častíc. A to je na tom stále dobre. Do tuhého totiž prichádza až s malými turbomotormi. Takže Renault Twingo TCe, ale s nepriamym vstrekovaním, má hneď 69 000 častíc v ccm a BMW 218i Active, ktoré kombinuje turbo aj priamy vstrek, 115 247 a VW Passat Variant 1,8 TSI, viac ako 180 000. Zaujímavá je pozícia Mazdy MX-5, ktorá síce nemá turbo, ale zakladá si na vysokom kompresnom pomere. Veľmi jej to však nepomohlo – produkuje viac ako 375 000 častíc na kubický centimeter.

Tabuľku uzatvára VW Golf s veľmi rozšíreným motorom 1,4 TSI s 660 797 časticami a Ford Mondeo 1,5 EcoBoost s neuveriteľnými 1,79 milióna časticami. Na obranu Golfu Autobild uvádza, že v čase testu mal najazdených až 200 000 kilometrov. Mondeo má podľa technikov zas nevhodné vstrekovače, čo môže byť považované za výrobnú chybu. Samozrejme, výsledky testov nie sú nijako porovnateľné s oficiálnou metodikou merania podľa normy Euro 6. Tam sa totiž nesleduje počet častíc, ale ich hmotnosť v mikrogramoch na kilometer jazdy.

Aj tak sa ukazuje, že moderné benzínové motory sa bez časticových filtrov už dlho nezaobídu. Po Mercedese-Benz S 500, ktorý ho dostal vlani ako prvý na svete, bude časticovým filtrom vybavený napríklad aj nový Ford Fiesta ST s novučičkým 3-valcom 1,5 EcoBoost. A nástup filtrov pre benzínové motory už ohlásil aj koncern Volkswagen. Tieto filtre by mali stáť 50 až 100 eur, čo je oveľa menej v porovnaní s DPF filtrami pre naftové motory, pretože majú jednoduchšiu konštrukciu. Cenu áut by to preto nemalo veľmi ovplyvniť.

Výsledky testu podľa množstva pevných častíc

Model Palivo Vstrekovanie Časticový filter Počet častíc na ccm
Citroen C4 Cactus 1,6 HDi 100 nafta priame áno 5
Mercedes-Benz S 500 benzín priame áno 8 769
Hyundai i10 1,2i benzín nepriame nie 28 337
Renault Twingo 0,8 TCe 90 benzín nepriame nie 69 630
BMW 218i ActiveTourer benzín priame nie 115 247
VW Passat Variant 1,8 TSI benzín priame nie 183 015
Smart ForTwo Cabrio benzín priame nie 251 511
Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 benzín priame nie 375 586
VW Golf VII 1,4 TSI benzín priame nie 660 797
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost benzín priame nie 1 792 945

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ