Consumer Reports 2017: Toto je 6 najlepších a 5 najhorších áut roka

Tomáš Andrejčák | 09.03.2017 06:00
Consumer Reports - 2017 Foto:
Rebríček vychádza z testov jazdných vlastností, predpokladanej spoľahlivosti, spokojnosti majiteľov a skóre v bezpečnosti.
Spotrebiteľská organizácia Consumer Reports vydáva každý rok zoznam najlepšie a najhoršie hodnotených áut. My sme pre vás vybrali tie, ktoré sú bežne dostupné v Európe. Rebríček vychádza z testov jazdných vlastností, predpokladanej spoľahlivosti, spokojnosti majiteľov a skóre v bezpečnosti. Vedú Japonci.

Ktoré autá stoja za to, aby ste si ich kúpili? Tak na túto otázku ponúka každý rok odpoveď americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports. Nejde v žiadnom prípade o subjektívne hodnotenie. Experti totiž posudzujú nové autá na základe štyroch kritérií – jazdných vlastností, predpokladanej spoľahlivosti, spokojnosti už existujúcich majiteľov a bezpečnostných parametrov. Tí najlepší s hodnotením Top Pick musia dosiahnuť dobré hodnotenie vo všetkých sledovaných kritériách.

Jazdné vlastnosti a komfort posudzuje Consumer Reports na základe výsledkov viac ako 50 parametrov sledovaných na testovacej dráhe, ktorá sa rozkladá na ploche 1,3 štvorcového kilometra. Ďalšie body sú pridelené na základe každodenného „spotrebiteľského“ používania expertmi organizácie. Predpovedaná spoľahlivosť zas vychádza z prieskumu servisných problémov na viac ako pol milióna sledovaných vozidiel. A to buď aktuálnej, alebo predošlej generácie.

Jazdné skúšky nových áut prebiehajú na... Foto: Consumer Reports
Consumer Reports - 2017 Jazdné skúšky nových áut prebiehajú na testovacom okruhu Consumer reports.

Spokojnosť majiteľov je výsledkom prieskumu medzi vlastníkmi daných modelov áut. Consumer Reports jednoducho vychádza z predpokladu, že s dobrým autom bude jeho majiteľ spokojný. Preto im kladie otázku, či by v prípade opätovného výberu auta urobili tú istú voľbu, teda či by si znova kúpili ten istý model. Hodnotenie bezpečnosti zas vychádza z výsledkov amerických crashtestov, vyhýbacích manévrov na testovacej trati, poisťovacích štatistík, ale aj bezpečnostného vybavenia, napríklad varovaním pred kolíziou.

Výsledkom takéhoto mixu je zoznam najlepšie, ale aj najhoršie hodnotených nových áut v jednotlivých triedach. Tentoraz sa týkajú aktuálneho modelového roku 2017. Keďže ide o prieskum spoza Atlantiku, vybrali sme pre vás len tie, ktoré sú bežne dostupné v Európe. Takže tu máme šesť najlepších s hodnotením Top Pick a päť „prepadákov“, ktorých kúpu Consumer Reports v žiadnom prípade neodporúča. Autá sú rozdelené do jednotlivých segmentov, tak ako ich kategorizujú v USA.

Najlepšie kompaktné auto – Mazda 2 (Toyota Yaris iA)

Toyota Yaris Sedan (Mazda 2) - 2016 Foto: Toyota
Toyota Yaris Sedan - 2016 Toyota Yaris Sedan (Mazda 2) - 2016

Toto auto v Európe poznáme ako Mazdu 2. V USA ho v podobe sedanu predáva Toyota pod označením iA. Consumer Reports konštatuje, že Yaris (Mazda 2) vyniká v triede nenápadných áut hravým správaním na ceste, húževnatým a úsporným 4-valcom a dobrým riadením, ale aj slušnou bezpečnostnou výbavou a vysokou mierou predpokladanej spoľahlivosti. To všetko za nízku cenu.

Najlepší kompaktný hybrid – Toyota Prius

Toyota Prius - 2016 Foto: Toyota
Toyota Prius - 2016 Toyota Prius - 2016

Auto, ktoré definovalo segment hybridov po celé štyri generácie, dosiahlo v testoch Consumer Reports historicky najnižšiu spotrebu zo všetkých testovaných áut s výnimkou plug-in hybridov, a to len 4,5 litra benzínu. Napriek zložitosti hybridného systému má vynikajúcu spoľahlivosť a špičkovú bezpečnosť. Majitelia sú s ním veľmi spokojní. Medzigeneračne si navyše Prius polepšil v akustickom a jazdnom komforte a tiež ovládateľnosti. Consumer Reports tvrdí, že byť „zelený“ nebolo ešte nikdy také príjemné.

Najlepšie športové auto – Mazda MX-5

Mazda MX-5  -2016 Foto: Mazda
Mazda MX-5 - 2016 Mazda MX-5 -2016

Malý roadster so zadným náhonom vyniká nízkou hmotnosťou, neuveriteľnou hravosťou a používa skromný výkon k „veľkému predstaveniu“. Napokon je stále úradujúcim svetovým autom roka 2016 (WCOTY). MX-5 miluje kľukaté cestičky, okamžite reaguje na zmeny riadenia a prevodovka ponúka krátke presné dráhy. Za svoje služby si pýta minimum paliva, kolo siedmich litrov na 100 km. Vynikajúca je aj predpokladaná spoľahlivosť. Zákazníci svoje „Miaty“ navyše doslova milujú.

Najlepšie auto strednej triedy – Kia Optima

Kia Optima Plug-In Hybrid - 2017 Foto: Kia
Kia Optima Plug-In Hybrid - 2017 Kia Optima Plug-In Hybrid - 2017

Na adresu kórejského sedanu nešetrí Consumer Reports chválami. Hodnotí ho lepšie ako Hondu Accord alebo Toyotu Camry, čo sú v USA doslova ikony. Oceňuje jazdné vlastnosti, komfort, ergonómiu, krátku brzdnú dráhu, dostatok miesta na zadných sedadlách, ale aj vybavenie, ktoré je typické pre drahšie autá. Za dobrú považuje organizácia aj spotrebu 8,5 litra benzínu na 100 km. To všetko v pôsobivom dizajne a s rozsiahlym garančným programom. Dobrá je odhadovaná spoľahlivosť a spokojnosť zákazníkov.

Najlepšie malé SUV – Subaru Forester

Subaru Forester - 2016 Foto: Subaru
Subaru Forester - 2016 Subaru Forester - 2016

Podľa Consumer Reports kombinuje Forester praktickosť veľkej a dobre prístupnej kabíny s drsnejším dizajnom hranatej karosérie, čo je v kontraste s konkurenciou, Napriek tomu prináša vynikajúci výhľad a nízku spotrebu paliva na úrovni deviatich litrov na 100 km. Za jeho volantom sa cítite mimoriadne bezpečne. A to nielen na základe subjektívnych dojmov. Forester je totiž vybavený najnovšími asistenčnými systémami ako autonómnymi brzdami a jeho pohon oboch náprav prináša skvelé jazdné vlastnosti a komfort.

Najlepšie veľké SUV – Audi Q7

Audi Q7 - 2015 Foto: Audi
Audi Q7 - 2015 Audi Q7 - 2015

Sedemmiestne nemecké SUV pôsobí podľa Consumer Reports komfortom a spracovaním skôr ako luxusný sedan. Jeho prostredie je doslova relaxačné. Infotainment spolupracuje perfektne so smartfónmi. Napriek veľkým rozmerom oceňuje organizácia jeho „akcieschopnosť“, teda dynamiku, účinnú brzdovú sústavu aj obratnosť. Spotrebu na úrovni desiatich litrov považuje za primeranú. Špičková je kvalita aj bezpečnosť. Takže vysokú cenu tohto modelu je možné akceptovať.

Najhoršie kompaktné auto – Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star -2015 Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Mirage Mitsubishi Space Star -2015

Malý Japonec je síce lacný, ale snaha o šetrenie nákladov je až príliš viditeľná. To aj v interiéri, plnom nekvalitných materiálov. Priestrannosť kabíny nedokáže vykompenzovať nízky jazdný komfort a malý výkon, zabezpečujúci len priemernú dynamiku.

Najhoršie malé MPV – Fiat 500L

Fiat 500L - 2015 Foto: Fiat
Fiat 500L Beats Fiat 500L - 2015

Nemusí sa páčiť každému, ale originalita mu nechýba. Plusom je aj priestrannosť kabíny, ale crashtest ukázal podpriemernú bezpečnosť, najmä pri náraze s čiastočným prekrytím. A to sa neodpúšťa. Jeho majitelia by si ho už zväčša druhýkrát nekúpili, a to najmä z dôvodu nízkej kvality a nízkej spoľahlivosti.

Najhorší malý sedan – Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLA - 2015 Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz CLA - 2015 Mercedes-Benz CLA - 2015

Vyzerá veľmi „cool“, ale je drahý, má tvrdý podvozok, a teda nízky jazdný komfort. Podľa Consumer Reports je odhadovaná spoľahlivosť iba dostatočná a spokojnosť zákazníkov podľa prieskumov dokonca nedostatočná. O bezpečnosti ale nik nepochybuje.

Najhoršie auto strednej triedy – Maserati Ghibli

Maserati-Ghibli 2014 Foto: Maserati
Maserati-Ghibli 2014 Maserati-Ghibli 2014

Luxusný športový sedan s motorom Ferrari je určite lákavý, ale má hlučnú kabínu, nízky jazdný komfort a mätúci volič automatickej prevodovky. Za skvelú dynamiku platíte vysokou spotrebou – až 12,4 litra benzínu na 100 km. To sa síce dá očakávať, no i tak sú z nej experti Consumer Reports sklamaní. Podobne ako z odhadovanej spoľahlivosti, ktorá je nedostatočná.

Najhoršie SUV – Land Rover Discovery Sport

Land Rover Discovery Sport - 2015 Foto: Land Rover
Land Rover Discovery Sport - 2015 Land Rover Discovery Sport - 2015

Toto hriešne drahé auto nabité elektronikou má podľa Consumer Reports podpriemernú spoľahlivosť. Takže aj napriek vynikajúcim jazdným vlastnostiam v teréne a vysokému komfortu ho radí medzi problémové. Nepáči sa mu ani „čínsky“ dizajn zadnej časti, čo je ale subjektívne hodnotenie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ