Ženeva 2017: Toto je 40 TOP svetových premiér – od A po N

Pravda, Tomáš Andrejčák | 10.03.2017 06:00
Mercedes-AMG GT Concept Foto:
Jednou z hlavných hviezd Ženevy je koncept 5-dverového kupé Mercedes-AMG GT, ktorý je predzvesťou skorého príchodu konkurenta pre Porsche Panamera.
Aj tento rok sa v Ženeve zišli výrobcovia automobilov. A bolo ich viac než v januári v Detroite či vlani v Paríži. Význam každoročného autosalónu na neutrálnej automobilovej pôde jednoducho nepoľavuje. A nemení na tom nič ani trend orientácie automobiliek na sociálne siete. Na tamojšej motoršou, v poradí už 87., ktorá trvá až do 19. marca, debutuje vyše 100 svetových automobilových premiér.

Svetové autosalóny bojujú o priazeň so sociálnymi sieťami. Automobilky jednoducho považujú výstavy áut za vymierajúci druh. Mnohé na nich šetria, investujú do virtuálneho marketingu. Alebo si aspoň vyberajú. Také Volvo sa zúčastňuje ročne už iba v Detroite, Ženeve a Šanghaji. Iné motoršou ignoruje. Vlani v Paríži napríklad chýbali okrem neho aj značky Bentley a Lamborghini, Aston Martin, Ford alebo Rolls-Royce. A v januári v Detroite ste zas nevideli Porsche. Zdá sa však, že ženevského autosalónu sa to netýka. Výstava sa uskutočňuje každý rok a na neutrálnej pôde.

Na celosvetový význam autosalónu vo Švajčiarsku... Foto: GIMS
GIMS - 2017 Na celosvetový význam autosalónu vo Švajčiarsku zareagoval organizátor zmenou názvu na Geneva International Motor Show. Pribudlo práve slovíčko International.

Nie inak je to počas 87. ročníka tamojšie motoršou, ktorý začala 7. a potrvá až do 19. marca. Jediným absentérom v halách Palexpa je britské Mini. Volvo tu zato je. Na rastúci význam prehliadky upozornil usporiadateľ aj zmenou názvu na Geneva International Motor Show, kde pribudlo práve slovíčko International. Tento rok tu debutuje viac ako sto noviniek, takže o premiéry nie je naozaj núdza. My vám predstavíme štyridsať najdôležitejších vo dvoch blokoch. Prvú návštevu začíname abecedne od značky Alpine až po Renault.

Alpine A110

Konečne. Slávne Alpine A110 vstáva po rokoch z mŕtvych. Puristické celohliníkové kupé s dĺžkou 4 178 mm a hmotnosťou len 1 080 kg bude poháňať v strede uložený preplňovaný štvorvalec odvodený z Renaultu Clio RS s objemom 1,8 litra a výkonom 185 kW. Energiu pošle výlučne k zadným kolesám cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku Getrag. O dynamiku sa báť naozaj nemusíte. Šprint na stovku zvláda pri výkonovej hmotnosti len 4,3 kg/k za 4,5 sekundy a dosiahne maximálku 250 km/h. Kľúčom k úspechu sa má stať aj vyspelá aerodynamika. Najmä plochý podvozok a účinný difúzor v zadnom nárazníku. Úhlavným „nepriateľom“ Alpine 110 bude Alfa Romeo 4C.

Alpine A 110 Foto: GIMS
Alpine A 110 Alpine A 110

Aston Martin Vanquish S Volante

Po premiére kupé Vanquish S prišla na rad aj otvorená verzia Volante. Nádherný kabriolet dostal plátennú strechu a zvlnenú zadnú kapotu. O pohon sa stará dnes už vzácny atmosférický 12-valec s objemom 5,9 litra. Ten dával doteraz 421 kW, lenže prepracovaním sania a výfukových zvodov dokázali páni z Gaydonu vyžmýkať z toho istého objemu až 441 kilowattov. Navyše je tu 8-stupňový automat Touchtronic III s rýchlejšími reakciami, či už pri radení smerom hore alebo dole. Zrýchlenie na stovku by tak nemalo trvať tomuto britskému aristokratovi dlhšie ako 4,6 sekundy.

Aston Martin Vanquish S Volante Foto: GIMS
Aston Martin Vanquish S Volante Aston Martin Vanquish S Volante

Audi RS5

Audi ukázalo v Ženeve nielen ostré verzie SUV SQ5 a hatchbacku RS3 Sportback, vychádzajúceho z vlaňajšieho sedanu, ale najmä úplne nové kupé RS5. Divízia Audi Sport mu naordinovala poriadny tuning a vyjadruje sa o ňom ako o GT. Prečo nie. Šesťvalec 2,9 TFSI Biturbo dáva 331 kW, ktoré putujú cez 8-stupňový automat a aktívny diferenciál Tiptronic k obom nápravám. Na hmotnosti ubudlo 60 kg, čo pomohlo akcelerácii na stovku za úžasných 3,9 s. Obmedzovač zasiahne až pri 280 km/h, teda ak si ho necháte za príplatok povoliť jeho uzdu. Úpravy karosérie zahŕňajú agresívne nárazníky, difúzor, o 15 mm širšie blatníky či 20-palcové disky kolies. V interiéri sa objavujú anatomické sedadlá s integrovanými opierkami či sploštený volant.

Audi RS5 Foto: GIMS
Audi RS5 Audi RS5

Audi Q8 Sport Concept

Na januárovej motoršou v Detroite predstavilo Audi štúdiu Q8 Concept, ktorá je predzvesťou ingolstadtského konkurenta pre BMW X6. V Ženeve sme ju mohli vidieť tiež, ale s prívlastkom Sport a odlišnou pohonnou sústavou. Plug-in hybrid zamenilo Q8 Sport za jednoduchšiu hybridnú sústavu, ktorú tvorí 6-valec 3,0 TFSI a elektromotor s výkonom len 20 kW na mieste hydrodynamického meniča, ktorý slúži na štartovanie a rekuperáciu. Obrovský výkon 350 kW je tak namä výsledkom spaľovacieho agregátu, ktorý dostal okrem dvoch turbodúchadiel aj ďalšie elektrické. Za 250 milisekúnd dokáže vďaka 48 V okruhu dosiahnuť 70 000 otáčok za minútu a zabezpečiť bleskurýchlu reakciu. Pre Q8 Sport to znamená šprint na stovku za 4,7 sekundy.

Audi Q8 Sport Concept Foto: GIMS
Audi Q8 Sport Concept Audi Q8 Sport Concept

BMW 5 Touring

Ani nie pol roka po premiére úplne novej generácie BMW 5, postavenej na platforme CLAR, prišlo na rad kombi Touring. V porovnaní s minulosťou narástla praktickejšia verzia o 36 na 4 943 mm. Dostupná bude aj v dizajnových líniách Sport Line, Luxury Line a s M Sport paketom. Pod zadným vekom so samostatne otvárateľným oknom však pribudlo medzigeneračne len 10 litrov. Objem po plató je 570 litrov a po sklopení elektricky ovládaných operadiel (40:20:40) narastie na celkových 1 700. Na druhej strane vzrástla užitočná hmotnosť až o 120 kg. Na vyššie zaťaženie je nové kombi pripravené sériovým pneumatickým odpružením zadnej nápravy. Ponuka motorov je zhodná so sedanom. Štvorvalce a 6-valce majú výkon od 140 do 250 kW.

BMW 5 Touring Foto: GIMS
BMW 5 Touring BMW 5 Touring

BMW 4

Po štyroch rokoch zmodernizovalo BMW kompletný modelový rad 4 vrátane kupé, 4-dverového kupé Gran Coupé a kabrioletu. Predné xenóny nahradili diódové svetlá, nové sú aj nárazníky a dva laky karosérie Snapper Rocks Blue a Sunset Orange. Za príplatok si môžete dopriať nový navigačný systém Professional, vybavený užívateľsky jednoduchším rozhraním, ovládaným gestami, alebo aj virtuálny prístrojový panel Multifunctional Instrument Display namiesto analógových prístrojov. Pribudol nový volant, chrómové dekorácie a dvojité prešívanie palubnej dosky. Ponuku motorov tvoria tri benzínové a tri naftové motory s výkonom od 110 do 240 kW.

BMW 4 Foto: GIMS
BMW 4 BMW 4

Citroën C-Aircross

Už čoskoro príde na trh nový crossover, ktorý bude stáť medzi modelom C3 a väčším C4 Cactus. Vzniká v spolupráci s Opelom, takže bude mať aj nemeckého súrodenca v podobe Opelu Crossland. Jeho podobu naznačuje práve ženevský koncept C-Aircross. Dĺžkou 4 150 mm je o 160 mm dlhší ako nová generácia Citroënu C3. Štúdia si mohla dovoliť „výstrelky“ v podobe karosérie bez stredového stĺpika, bezrámových okien a zadných protismerných dverí. Dizajn rešpektuje súčasný trend značky, napríklad delenými prednými svetlami a oblými tvarmi, čo platí aj o interiéri s centrálnym, tentoraz až 12-palcovým monitorom. O pohone sa Citroën vôbec nezmienil. V sériovej verzii ale môžeme rátať s 3-valcami 1,2 PureTech alebo dieselom 1,6 HDi.

Citroën C-Aircross Foto: GIMS
Citroën C-Aircross Citroën C-Aircross

Logan MCV Stepway

Dacia zmodernizovala celý modelový rad Logan a Sandero. Facelift sprevádzala ponuka úplne nového 3-valca 1,0 SCe (55 kW). To je však už dobre známe. Skutočnou ženevskou novinkou je tak až outdoorovo ladené kombi Logan MCV Stepway. Má plastovú ochranu spodných partií karosérie, lemy blatníkov, robustnú masku inšpirovanú Dusterom ale najmä podvozok zvýšený až o 50 mm na konečných 174 mm. Ľahký terén by preto nemal robiť novému Stepwayu žiadne problémy. V kufri ostáva pôvodných 573 litrov pre batožinu. V sérii dostanú zákazníci navigáciu Media Nav či hill-holder. Pod kapotou je na výber z preplňovaného 3-valca 0,9 TCe (66 kW) alebo dieselu 1,5 dCi (66 kW).

Dacia Logan MCV Stepway Foto: GIMS
Dacia Logan MCV Stepway Dacia Logan MCV Stepway

DS 7 Crossback

Prémiová divízia Citroënu dostala v Ženeve novú vlajkovú loď. Je ňou crossover DS 7 Crossback s dĺžkou 4 570, šírkou 1 890 a výškou 1 620 mm, ktorý sa môže stať konkurentom pre Audi Q5 či BMW X3. I keď s pohonom oboch náprav ráta len v najdrahšej, plug-in hybridnej verzii s výkonom 220 kW. Tú tvorí preplňovaný motor 1,6 THP (147 kW), dvojica elektromotorov s výkonom 2 × 80 kW, jedným na zadnej náprave, a 8-stupňový automat. Zásoba li-ion batérií s kapacitou 13 kWh má stačiť na elektrický dojazd do vzdialenosti 60 km. Nápadný vzhľad doplní luxusný interiér plný prešívanej kože. Na výber sú štyri dizajnové línie – Bastile, Rivoli, Opera a Performance Line. Na palube debutuje dvojica 12-palcových displejov či analógové hodiny B.R.M. R180.

DS 7 Crossback Foto: GIMS
DS 7 Crossback DS 7 Crossback

Ferrari 812 Superfast

Po limitovanej edícii Ferrari F12tdf, z ktorej vzniklo len 799 kusov, prišla na rad radikálna modernizácia vlajkovej lode z Maranella. V ére „túrb“ a downsizingu, ktorá zasiahla aj Ferrari, ostáva našťastie verná atmosférickému 12-valcu. A nie hocijakému. V Maranelle „prevŕtali“ zdvihový objem z pôvodných 6,3 na 6,5 litra, čím vzrástol výkon až na 588 kW. To je o 43 viac, ako malo Ferrari F12 a vôbec najviac v histórii značky. Aj vďaka vylepšenej dvojspojke F1 DCT potom táto šelma s hmotnosťou 1 525 kg šprintuje na stovku za 2,9 sekundy. Obratnosť zlepšuje riadenie zadných kolies Virtual Short Wheelbase a prvýkrát použitý elektrický posilňovač. Prepracovaná bola aj aerodynamika s aktívnymi spojlermi v prednej časti. Zadné krídlo sa odvoláva na ikonické Ferrari 365 GTB4 z roku 1969.

Ferrari 812 Superfast Foto: GIMS
Ferrari 812 Superfast Ferrari 812 Superfast

Ford Fiesta ST

Ford predstavil novú Fiestu, aspoň staticky, už vlani vrátane luxusnej verzie Vignale a dokonca outdoorovo ladenej Fiesty Active. Vieme, že bude väčšia, priestrannejšia, ľahšia, dostane multimediálne rozhranie Sync 3 a že pod kapotou sa objaví nový 3-valec 1,0 EcoBoost s vypínaním jedného valca a tiež diesel 1,5 EcoBlue. Takže až takou novinkou nie je. Zato ženevská Fiesta ST určite áno. Nový hothatch naozaj prekvapí. Pod kapotou má totiž opäť preplňovaný 3-valec s vypínaním valca. Tentoraz ale s objemom 1,5 litra a výkonom až 147 kW, čo je v porovnaní so starším 4-valcom 1,6 EcoBoost nárast o 13 kW. Dobrou správou je použitie 6-stupňového manuálu. Akcelerácia na 100 km/h tak bude trvať len 6,7 sekundy, o dve desatiny kratšie. Zážitok za volantom umocní klapka vo výfuku a volič jazdných režimov vrátane ostrého Track. Samozrejmosťou je aerodynamický paket a 18-palcové disky.

Ford Fiesta ST Foto: GIMS
Ford Fiesta ST Ford Fiesta ST

Honda Civic Type-R

Civic desiatej generácie v Ženeve poriadne priostril. Po vlaňajšom prototype sa tu totiž predstavila ostrá sériová verzia Type-R. A vyzerá naozaj brutálne. Má rozšírené blatníky, predný spojler, obrovské zadné prítlačné krídlo a difúzor s centrálne vyvedenými koncovkami výfukov. Tá stredná je vyústením obtokového ventilu turba. Pod kapotou pracuje vylepšený preplňovaný dvojliter, ktorý dáva až 235 kW. Prenáša ich na predné 20-palcové kolesá, cez 6-stupňový manuál so skrátenými prevodmi. O rýchlejšie reakcie na stlačenie plynu sa podieľa odľahčený zotrvačník. Type-R tiež dostal odlišnú konštrukciu prednej nápravy, samosvorný diferenciál a brzdy Brembo. Adaptívne tlmiče upravujú charakteristiku pruženia v módoch Comfort, Sport a +R. Bohužiaľ, dynamické parametre stále nepoznáme.

Honda Civic Type-R Foto: GIMS
Honda Civic Type-R Honda Civic Type-R

Hyundai i30 kombi

Po hatchbacku celkom novej generácie i30 priviezol Hyundai do Ženevy kombi. A dal si na ňom naozaj záležať. Zadná časť má totiž nezvyklo splývavé línie evokujúce triedu Shooting Brake. Rázvor náprav s hodnotou 2 650 mm sa síce nemenil, ale do dĺžky narástlo nové kombi až o 245 mm na konečných 4 585. Najväčším prekvapením je však objem kufra. Napriek športovej siluete tu totiž pribudlo 74 litrov. Základný objem po plató narástol na 602 litrov, čo už nie je ďaleko od Škody Octavia, rekordérky trioedy. Po sklopení zadných operadiel to môže byť až 1 165 litrov. Variabilitu zväčšuje dvojitá podlaha. K dispozícii sú tri benzínové a dva naftové agregáty vrátane 3-valca 1,0 T-GDi s výkonom od 74 do 81 kW.

Hyundai i30 kombi Foto: GIMS
Hyundai i30 kombi Hyundai i30 kombi

Kia Picanto

Nová generácia Picanta čerpá z nového Ria. Nechýba tigria maska, reflektory s efektnou grafikou denných LED diód, agresívny otvor v prednom nárazníku či výrazné bočné prelisy. Hneď od začiatku pribudne úplne nová športová verzia GT-Line. Rozmermi sa ale Picanto príliš nezmenilo. Zachovalo si pôvodnú dĺžku 3 590 mm, zato rázvor vzrástol z 2 385 na 2 400 mm. Do kufra sa zmestí celkom 255 litrov batožín, čo je o 55 viac ako v minulosti. Novinkou palubnej dosky je 7-palcový plávajúci displej multimediálneho rozhrania. Picanto dáva na výber tri motory. Základom je 3-valec 1,0 CVVT (74 kW). Nad ním stojí atmosférický 4-valec 1,2 CVVT (62 kW) a na vrchole nový preplňovaný 3-valec 1,0 T-GDI (74 kW).

Kia Picanto Foto: GIMS
Kia Picanto Kia Picanto

Kia Stinger

Stinger je skutočnou bombou. Bodaj by nie. Ktorá z mainstreamových značiek si dnes trúfne prísť na trh s krásnym 4-dverovým GT so zadným náhonom? Premiéru malo už v Detroite, ale do Ženevy prišlo v európskej špecifikácii. Na dĺžku má 4 830, na šírku 1 870 a na výšku športových 1 400 mm. Rázvorom náprav s hodnotou 2 900 mm Stinger dokonca položí na lopatky Mercedes-Benz CLS, Lexus GS aj Infiniti Q50. Zaostávať nebude ani výkonom . Najsilnejším motorom sa stane 3,3-litrový 6-valec dopovaný dvoma turbodúchadlami (272 kW). Stingeru GT umožní šprint na stovku za 5,1 sekundy. Pre Európu je pripravený aj diesel 2,2 CRDi (147 kW). Všetky motory budú kombinované s 8-stupňovým automatom a za príplatok aj s pohonom všetkých kolies.

Kia Stinger Foto: GIMS
Kia Stinger Kia Stinger

Lexus LS 500h

O novej vlajkovej lodi LS 500 Lexus mnohé prezradil v Detroite. Jeho najväčšia limuzína je väčšia, o 90 kg ľahšia a po prvý raz prináša preplňovaný 6-valec či 10-stupňovú prevodovku. To všetko je zabalené v úžasnom dizajne. Otázkou bolo len to, akú techniku použije hybridná verzia LS 500h. V Ženeve ponúkol Lexus odpoveď. Novinka spojí preplňovaný 6-valec Duel VVT-i s objemom 3,5 litra s dvojicou elektromotorov, planétovou prevodovkou a k systému pridá ešte 4-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Automobilka tomu hovorí viacfázový hybridný systém (Multi Stage hybrid System). Celkový výkon sústavy je potom264 kW a zrýchlenie na stovku 5,4 sekundy. Priemernú spotrebu zatiaľ nepoznáme.

Lexus LS 500h Foto: GIMS
Lexus LS 500h Lexus LS 500h

Mercedes-Benz E Cabrio

Nový kabriolet je po sedane, kombi, kupé a outdoorovej verzii All-Terrain už piatou verziou novej triedy E predstavenou v priebehu roka. Prichádza s plátennou strechou, ktorá sa zloží za 20 sekúnd, a to do rýchlosti 50 km/h. Strecha bude k dispozícii v tmavohnedej, tmavomodrej, tmavočervenej alebo čiernej farbe. Do kufra sa zmestí pri zatvorenom interiéri 385 litrov batožín, čo je o 85 viac v porovnaní s minulosťou. Ak sa strecha zloží, ubudne z kufra 75 litrov. Nechýba výsuvný spojler na čelom okne Aircap, pre zníženie turbulencií, ani tepelný šál Airscarf. Pohonné jednotky vychádzajú z triedy E. Po prvýkrát môže byť ale tento kabriolet vybavený pohonom oboch náprav 4Matic.

Mercedes-Benz E Cabriolet Foto: GIMS
Mercedes-Benz E Cabriolet Mercedes-Benz E Cabriolet

Mercedes-AMG GT Concept

V Stuttgarte sa chystá vážny konkurent pre Porsche Panamera. A v Ženeve už chytil obrysy. Ako inak, pôjde o 4-dverové kupé na báze superšportu AMG GT. Jeho podobu naznačuje koncept GT, ktorý už nebude príliš vzdialený sériovému modelu a na trh príde už v roku 2019. Rozmery automobilka neprezradila, zato vieme viac o technike. GT dostalo na rozdiel od svojho kratšieho súrodenca hybridnú sústavu. Spojilo totiž švorlitrový 6-valec bi-turbo z AMG GT s elektromotorom, čím vzrástol výkon až na 600 kW! Tento potenciál prenáša na obe nápravy systémom AMG Performance 4Matic+. Potom neprekvapí dynamika so zrýchlením na stovku pod tri sekundy. Zaujímavé je aj osvetlenie na báze aktívnych nanovlákien.

Mercedes-AMG GT Concept Foto: GIMS
Mercedes-AMG GT Concept Mercedes-AMG GT Concept

Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi už dávnejšie sľúbilo príchod nového crossoveru. V Ženeve sa stal realitou. Menom síce evokuje miláčika tunerov, kupé vyrábané v štyroch generáciách v rokoch 1989 až 2012, ale prívlastok Cross jasne naznačuje, kam ním japonská automobilka mieri. Dĺžkou 4 405 mm sa postaví medzi ASX a veľký Outlander. Prekvapí najmä siluetou, pripomínajúcou kupé. V kabíne ma Eclipse poskytnúť viac miesta ako ASX. Premiéru v nej má multimediálne rozhranie Smartphone Link Display Audio s voľne stojacim displejom. Pod kapotou sa objavia dva 4-valce – preplňovaný benzínový s objemom 1,5 litra a naftový s objemom 2,2-litra. Dobrou správou je štandardne dodávaný pohon oboch náprav Super All-Wheel Control.

Mitsubishi Eclipse Cross Foto: GIMS
Mitsubishi Eclipse Cross Mitsubishi Eclipse Cross

Nissan Qashqai

Najpredávanejší crossover planéty absolvoval v Ženeve facelift. Zmenila sa celá predná časť s novou maskou V-Motion, LED svetlá majú výraznejšiu grafiku, podobne ako tie zadné. V interiéri nájdeme nový multifunkčný volant, kvalitnejšie materiály, vylepšenú ergonómiu, vynovené rozhranie Connect či výkonné audio Bose. Paletu asistenčných systémov doplnili autonómne brzdy, monitorovanie križujúcich áut pri cúvaní, no najmä ProPilot, čo je asistencia riadenia v kolónach či na diaľniciach. V tejto triede výnimočná. Qashqai udržuje v jazdnom prúde a mení rýchlosť. Ponuka motorov ostáva nezmenená. Pod kapotou teda nájdeme 4-valec 1,2 DIG-T, väčší 1,6 DIG-T (120 kW) a naftové motory 1,5dCi (81 kW) a 1,6 dCi (96 kW).

Nissan Qashqai Foto: GIMS
Nissan Qashqai Nissan Qashqai

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ