Suzuki Swift: Nová generácia aj ako hybrid a štvorkolka!

Tomáš Andrejčák | 13.03.2017 06:00
Suzuki sa možno technológiami nechváli tak ako ostatní výrobcovia, no rozhodne nezaostáva. Nová generácia Swiftu schudla neuveriteľných 120 kg, prináša mikrohybridnú sústavu a dokonca pohon oboch náprav. Nájdite Swiftu súpera...
Swift sa snaží zaujať emocionálnejším dizajnom.... Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2017 Swift sa snaží zaujať emocionálnejším dizajnom. Po prvýkrát prináša veľkú 6-uholníkovú masku a prepracovanú grafiku svetiel.

Suzuki už predstavilo nový Swift na domácej, japonskej pôde a v Ženeve prišiel rad aj na Európu. Nenápadný mestský 5-dverový hatchback prináša hneď niekoľko prekvapení a o čosi emocionálnejší dizajn. Keďže Suzuki už neráta s 3-dverovou verziou, kľučky zadných dverí skrylo do rámu okien. Takže nový Swift sa tvári tak trochu ako kupé. Línie sú o čosi oblejšie, ale DNA Swiftu ostáva. Efekt plávajúcej strechy posilnili dizajnéri nielen zatmaveným predným stĺpikom, ktorý poznáme už z minulosti, ale čiastočne aj zadným stĺpikom.

Vpredu sa objavuje veľká, nižšie situovaná maska a, naopak, vyššie umiestnené reflektory s dennými LED diódami a výraznejšou grafikou. Zadné svetlá zas zasahujú hlbšie do blatníkov a tiež môžu byť osadené diódami. Stabilnejší postoj podporuje mierna zmena proporcií. Swift je totiž o 10 mm kratší (3 840 mm), o 15 nižší (1 510 mm), ale až o 40 mm širší (1 510 mm). Rázvor náprav 2 450 mm sa pritom natiahol o 20 mm. Tým sa skrátili previsy a zväčšil interiér. Redukcia dĺžky teda Swiftu neublížila. V kufri dokonca pribudlo 54 litrov. Takže Swift odvezie 254 litrov nákladu.

Efekt plávajúcej strechy posilňuje čiastočne... Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2017 Efekt plávajúcej strechy posilňuje čiastočne zatmavený zadný stĺpik so skrytými kľučkami dverí. To aj preto, že nová generácia už pravdepodobne nepočíta s 3-dverovou verziou.

To, čo nevidieť, je nová, ľahká platforma Heartect, s veľkým podielom vysokopevnostnej ocele, známa z Ignisu a Balena, ktorá je ľahšia o 30 kg. To však nie je všetko. Celkovo totiž zhodila nová generácia 120 kg. A to je pri aute nižšej triedy skutočne obdivuhodné. Takže nový Swift s jedným dospelým a dieťaťom na palube váži toľko ako jeho prázdny predchodca. Základná verzia má len neuveriteľných 890 kg. To je hmotnosť, akú mala napríklad Škoda Favorit v osemdesiatych rokoch. Zo Swiftu to robí jedno z vôbec najľahších sériových áut.

Interiér má dizajnovo bližšie k Vitare ako k... Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2017 Interiér má dizajnovo bližšie k Vitare ako k Balenu. Počítať môžeme aj s multimediálnym rozhraním so 7-palcovou obrazovkou.

Interiér ponúkne viac priestoru. Napriek zníženiu strechy majú cestujúci rovnakú priestorovú rezervu nad hlavou. Suzuki to dosiahlo znížením polohy sedadiel. Navyše pribudlo vzadu na nohy 23 mm a viac miesta je aj v šírke ramien. Veď Swift má o štyri centimetre širšiu karosériu. Takže napríklad predné sedadlá sú od seba o 20 mm ďalej. Kabína pôsobí omnoho kvalitnejšie ako v minulosti. Palubná doska je úplne nová. V jej centre nájdeme 7-palcový displej rozhrania SLDA (Smartphone Linkage Display Audio), podobný Balenu či Vitare. To znamená kompatibilitu so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto, navigáciu či cúvaciu kameru.

Rozmery sa prakticky nemenia. Swift je dokonca... Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2017 Rozmery sa prakticky nemenia. Swift je dokonca o 10 mm kratší. Zato rázvor náprav sa natiahol o 20.

Ďalší, 4,2-palcový, farebný TFT displej nájdeme na novom prístrojovom paneli. Má funkciu palubného počítača, ale zobrazuje napríklad aj údaje o bočnom preťažení. Multifunkčný volant dostal veniec s prierezom písmena „D“ a ergonomicky optimalizované sú aj sedadlá s lepšou bočnou oporou. Za príplatok si môžete dopriať automatickú klimatizáciu, ale aj nové asistenčné systémy, ktoré len tak ľahko v tejto triede nenájdete. A nehovoríme len o autonómnych brzdách a monitorovaní jazdných prúdov, ale najmä o automatickom prepínaní diaľkových svetiel a dokonca o adaptívnom tempomate!

Základom Swiftu je nová platforma Heartect,... Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2017 Základom Swiftu je nová platforma Heartect, ktorá mu pomohla schudnúť až o neuveriteľných 129 kg.

Rovnako pokroková je ponuka motorov. Základom je atmosférický 4-valec 1,2 DualJet (66 kW, 120 Nm) s dvojicou vstrekovačov pre každý valec a nad ním litrový preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet s priamym vstrekovaním paliva (82 kW, 170 Nm). Diesel od Fiatu už pod kapotou nenájdete. Náhradou je mikrohybridná sústava SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), využívajúca reverzibilný alternátor s výkonom približne 2,3 kW, poháňaný remeňom. Pri brzdení odovzdáva rekuperovanú energiu malej li-ion batérii a následne ju využíva na štart-stop systém alebo sa podieľa aj na samotnom pohone vozidla, čím zlepšuje akceleráciu, alebo šetrí palivo.

Pod kapotou sa objaví nielen preplňovaný... Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2017 Pod kapotou sa objaví nielen preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet, ale aj mikrohybridná sústava SHVS s reverzibilným alternátorom a malým li-ion akumulátorom.

Celé zariadenie váži len 6,2 kg a je ho možné kombinovať nielen s atmosférickým agregátom, ale po prvýkrát aj s motorom 1,0 BoosterJet. V tomto prípade je systém schopný znížiť normovanú spotrebu z pôvodných 4,6 na 4,2 litra benzínu, čo sa už podobá na ekonomiku naftových motorov. V oboch prípadoch je základom 5-stupňopvá manuálna prevodovka. S motorom 1,2 DualJet môžete voliť kontinuálnu prevodovku CVT a v prípade turba zas 6-stupňový automat s hydrodynamickým meničom, čo je v tejto triede tiež rarita. Podobne ako pohon oboch náprav 4WD AllGrip s viskóznou spojkou, kombinovaný s atmosférickým 4-valcom.

Jazdné vlastnosti ťažia najmä z väčšieho rázvoru a rozchodu, nižšej hmotnosti a tiež nastavenia podvozka na európskych cestách. Suzuki testovalo až 90 predprodukčných prototypov s odlišným naladením a absolvovalo viac ako 10 000 kilometrov na cestách vo Veľkej Británii a v Nemecku. Výrobu zabezpečí produkčný závod automobilky v maďarskom Ostrihome. Slovenskú premiéru absolvuje Swift v apríli na autosalóne v Bratislave. Ceny by mali začínať pod 10 000 eurami s tým, že spustenie predaja je naplánované na máj.

Technické údaje

Dĺžka (mm) 3 840
Šírka (mm) 1 735
Výška (mm) 1 495
Rázvor náprav (mm) 2 450
Objem kufra (l) 254
Hmotnosť (kg) od 890

Technické údaje

Motor 1,2 DualJet 1,2 DuelJet SHVS 1,0 BoosterJet 1,0 BoosterJet SHVS
Zdvihový objem (ccm) 1 242 1 242 998 998
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 3/12 3/12
Max. výkon (kW/ot.) 66/6 000 66/6 000 82/5 500 82/5 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 120/4 400 120/4 400 170/2 000 170/2 000
Prevodovka 5M/CVT 5M/CVT 5M/6A 5M
0 – 100 km (s) 11,9/11,0 11,9/11,0 10,6/10,0 10,6
Max. rýchlosť (km/h) 180/175 180/175 195/190 195
Spotreba na 100 km (l) 4,3/4,6 4,0/4,5 4,6/5,0 4,3
Suzuki Swift - 2017
Suzuki Swift - 2017
+15Suzuki Swift - 2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ