PSA zmeral reálnu spotrebu 1 000 áut. Nájsť môžete aj to svoje

Tomáš Andrejčák | 14.03.2017 16:00
PSA - meranie spotreby Foto:
Koncern PSA meral spotrebu áut v reálnych podmienkach a s bežnými vodičmi za volantom. Okruh obsahoval 25,5 km jazdy v meste, 39,7 km mimo neho a 31,1 km jazdy na diaľnici.
Francúzsky koncern PSA sa vlani podujal na neobyčajný krok. V reakcii na aféru Dieselgate začal so zverejňovaním skutočnej spotreby. Do konca minulého roka podstúpilo testy v reálnej premávke 28 modelov. Tie ukázali, že spotreba sa líši od 36 až do 66 percent. A teraz spustil webovú „kalkulačku“, ktorá udáva „nelaboratórnu konzumáciu“ až tisíc áut.

Koncern PSA čelí afére Dieselgate, rovnako ako Volkswagen, Opel či Renault. Aj jeho preveruje prokuratúra, či sa nedopustil manipulácie s údajmi o spotrebe, najmä v oblasti oxidov dusíka, ktoré neboli doteraz v centre pozornosti. Aspoň nie v Európe. Sympatické však je, že koncern združujúci značky Citroën, Peugeot a DS sa dobrovoľne rozhodol, že v reakcii na emisný škandál bude zákazníkov informovať o reálnej spotrebe svojich modelov. Proces odštartoval už začiatkom vlaňajšieho roka a aby boli výsledky dôveryhodné, za partnera si zobral dve nezávislé organizácie – Transport and Environment a agentúru France Nature Environment.

Prvé výsledky sme dostali vlani v marci, keď zmeral spotrebu Peugeotu 308, Citroënu C4 Grand Picasso a DS 3, všetkých s naftovým motorom 1,6 BlueHDI (88 kW). Neskôr pridal ďalšie, takže do konca roka pribudlo celkom 24 rôznych modelov s benzínovými aj naftovými motormi a to všetkých troch značiek. Rozdiely medzi papierovou a skutočnou spotrebou paliva sa pohybovali od 36 do 66 %, čo znamenalo odchýlku od 1,2 do 2,7 litra paliva na 100 km. V súčasnosti má koncern PSA zmeraných už 58 áut. Všetky podstúpili test so zariadením PEMS na trati dlhej 93 km, z toho 23 (25 %) v mestskej premávke, 40 km (43 %) na okresných cestách a 30 km (32 %) pri jazde na diaľnici.

Reálna spotreba sa od normovanej líšila... Foto: PSA
PSA - meranie spotreby Reálna spotreba sa od normovanej líšila minimálne o 30,6 %. Ani jedno z tridsiatich testovaných áut sa pod hranicu 30 percent nedostalo. Smerom nahor im to však „problém“ nerobilo.

Počas testu bola zapnutá klimatizácia a posádku simulovala nešpecifikovaná záťaž, jednoducho jazdilo sa tak, ako jazdia vodiči v bežnej premávke. Päťdesiatosem áut je nepochybne dosť, ale stále je to len zlomok zo všetkých verzií, ktoré koncern vyrába. Tých je až okolo tisíc. A keďže zmerať spotrebu tisíca vozidiel, ktoré sa odlišujú nielen motorom, prevodovkou, ale aj počtom sedadiel, použitými pneumatikami a hmotnosťou na základe vybavenia, je predsa len príliš nákladné a časovo v podstate nereálne, ostatné spotreby odvodil práve z už existujúcich údajov pomocou matematického vzorca.

Možno že nie sú až také presné, rozhodne však majú k realite neporovnateľne bližšie ako tie papierové. Odchýlky budú len minimálne. Líšiť sa môžu v promile. V súvislosti s tým už koncern spustil „kalkulačky“ spotreby pre všetky tri značky, teda Citroën, Peugeot a DS v niektorých európskych krajinách, pretože autá sa mierne líšia výbavou aj podľa ich „cieľovej stanice“. Takto už fungujú vo Francúzsku, v Nemecku a vo Veľkej Británii, teda na kľúčových európskych trhoch. Nasledovať však budú aj ďalšie verzie pre ostatné európske trhy vrátane Slovenska. My vám zatiaľ prinášame linky na nemecké stránky, kde stačí zadať špecifikáciu vášho auta a následne program vyhodnotí reálnu spotrebu. Teda ak ste majiteľom jednej z troch značiek.

Peugeot: www.peugeot.de/…rbrauch.html

Citroën: www.citroen.de/…rfahren.html

DS: www.dsautomobiles.de/…rbrauch.html

Reálna spotreba modelov Peugeot

Model Pneumatiky T&E (l/100 km) NEDC (l/100 km) Rozdiel (l) Rozdiel (%)
108 1,2 PureTech 82 štandardné 6,1 4,3 1,8 41,9
208 1,6 BlueHDi 100 BVM5 nízky odpor 4,7 3,5 1,2 34,3
208 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM5 ultra nízky odpor 4,7 3,0 1,7 56,7
2008 1,6 BlueHDi 100 BVM5 nízky odpor 5,1 3,7 1,4 37,8
2008 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 nízky odpor 5,2 3,7 1,5 40,5
2008 1,2 PureTech 82 BVM5 nízky odpor 6,4 4,9 1,5 30,6
2008 1,2 PureTech 110 S&S BVM6 nízky odpor 7,1 4,8 2,3 47,9
308 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 ultra nízky odpor 4,9 3,2 1,7 53,1
308 1,2 PureTech 130 S&S BVM6 nízky odpor 6,6 4,6 2,0 43,5
308 1,2 PureTech 110 S&S BVM6 ultra nízky odpor 6,3 4,0 2,3 57,5
3008 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 nízky odpor 6,1 4,1 2,0 48,8
3008 1,2 OureTech 130 S&S BVM6 ultra nízky odpor 7,6 4,9 2,7 55,1
508 2,0 BlueHDi 180 S&S EAT6 ultra nízky odpor 6,3 4,0 2,3 57,5
Partner 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM5 nízky odpor 6,1 4,3 1,8 41,9

Reálna spotreba modelov Citroën

Model Pneumatiky T&E (l/100 km) NEDC (l/100 km) Rozdiel (l) Rozdiel (%)
C1 1,2 PureTech 82 BVM5 štandardné 6,1 4,3 1,8 41,9
C3 1,2 PureTech 82 BVM5 nízky odpor 6,3 4,6 1,7 37,0
C3 1,6 BlueHDi 75 BVM5 ultra nízky 4,9 3,0 1,9 63,3
C3 Picasso 1,6 BlueHDi 100 BVM5 nízky odpor 5,7 3,8 1,9 50,0
C4 1,6 BlueHDi 100 BVM5 nízky odpor 5,1 3,6 1,5 41,7
C4 Cactus Blue Hdi 100 BVM5 nízky odpor 5,1 3,6 1,5 41,7
C4 Cactus 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 nízky odpor 6,1 4,3 1,8 41,9
C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&s EAT6 nízky odpor 6,5 3,9 2,6 66,7
Grand C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&s BVM6 ultra nízky 5,0 5,7 4,0 1,7 42,5
Grand C4 Picasso 1,2 PureTech 130 S&S BVM6 nízky odpor 7,4 5,0 2,4 48,0
Berlingo 1,6 BlueHDi 100 BVM5 nízky odpor 6,1 4,3 1,8 41,9

Reálna spotreba modelov DS

Model Pneumatiky T&E (l/100 km) NEDC (l/100 km) Rozdiel (l) Rozdiel (%)
DS 3 1,6 BlueHDi 120 S&S BVN6 neuvedené 5,0 3,6 1,4 38,90%
DS 3 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 neuvedené 6,0 4,3 1,7 39,5
DS4 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 neuvedené 5,4 3,8 1,6 42,1%
PSA - meranie spotreby
PSA - meranie spotreby
+3PSA - meranie spotreby

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ