Test: Renault Wind 1.6 16V - štýlová hračka
Renault mal vždy chuť experimentovať. Spomeňme si na jeho odvážny Avantime, Renault Sport Spider alebo prevratné sériové modely Espace, Scénic či Twingo. Dnes k nim pribudol aj malý kabriolet Renault Wind. Auto, ktoré, ak by neexistovalo, by asi nikomu nechýbalo, ale napriek tomu je veľkým osviežením.
Na tomto miniatúrnom formáte sa totiž dizajnérom Renaultu podarilo postaviť čarovne hravý roadster. Bacuľatými proporciami s vysokým pontónom a nízkou kabínou či prešibaným pohľadom predných svetiel vyvoláva tak trochu úsmev na tvári, no na druhej strane pyšne prezentuje dizajnérske motívy pochádzajúce z absolútnej športovej high society.
Tak napríklad otočná skladacia strecha, ktorá zmizne v priebehu dvanástich sekúnd, nezaprie inšpiráciu vo Ferrari 575 Maranello Superamerica, podobne ako plutvové zadné stĺpiky a úzke kolmé zadné okno. Nechýbajú ani bezrámové bočné okná, akoby vystrihnuté z legendárneho Enza, dva prelisy na zadnej kapote v štýle Porsche Boxter Spyder či nápadný zadný spojler a funkčný difúzor. Dosiahnuť viac pri dĺžke len 3,8 metra sa azda ani nedalo.
Interiér len pre dvoch
Wind má, ako sa na roadster patrí, iba dve sedadlá. Prístup k nim je cez relatívne široké dvere, takže väčším obmedzením pri nastupovaní je rám čelného okna a nízko situovaná strecha. To však malému športiaku iste odpustíte. Najmä ak vás privíta vynikajúco tvarovanými anatomickými sedadlami s výraznou bočnou oporou. Dvere zatvárate koženým uškom ako na tej najšportovejšej klasike.
Športovo ladený je aj prístrojový panel s trojicou tubusov a veniec volantu. Ten však, bohužiaľ, možno nastavovať len výškovo. Trochu vás zamrzí aj celkové spracovanie interiéru. Vládnu mu totiž zúfalo nudné sivé plasty. Windu by iste prospela palubná doska čiastočne čalúnená umelou kožou alebo aspoň dvojfarebné vyhotovenie. Boj o náklady napokon cítiť na viacerých miestach. Asi najväčším šokom je stredový prieduch ventilácie bez akejkoľvek možnosti regulácie. Tvorí ho len úzky perforovaný plast s centrálne umiestneným spínačom výstražných svetiel.
Miesta je tu tak akurát. S nohami nebudete mať určite problém, keďže pozdĺžny rozsah posunu sedadla je excelentný. Nerátajte však s priestorovou rezervou na hlavou. Má to na svedomí nielen nižšie situovaná strecha, ale najmä vysoká poloha sedadla aj v tej najnižšej možnej polohe. Tento nedostatok môže narobiť problémy vodičom s výškou nad 180 centimetrov aj pri otvorenej streche. Rýchlo totiž zistia, že Wind má vietor naozaj rád a že výhľad vpred je podobný ako pri Lamborghini Murciélago. To samozrejme platí aj o zadnom úzkom priezore.
Super rýchla strecha
Samotná strecha je vyriešená veľmi rafinovane. Uvoľníte rukou centrálnu poistku, zatiahnete ručnú brzdu, stlačíte tlačidlo a po dvanástich sekundách sa jednoduchým preklopením vzad skryje do puzdra tvoreného priestorom priamo v zadnej kapote. Ozve sa signál ukončenia procesu a z malého kupé je razom roadster. Zvládnete to tak rýchlo, že na križovatke nestihne naskočiť zelená. To, čo vás však zdrží viac, je namáhavé vytiahnutie neskutočne pomalých bočných okien bez automatického dorazu. Ten funguje len pri spúšťaní. Navyše sú tlačidlá ovládania umiestnené v zákryte radiacej páky a majú veľmi nepraktický tvar.
Cestujúci sú pred turbulenciami vzduchu chránení aj zadným ochranným rámom s oknom, ktorý tvorí prirodzený deflektor. Tak či tak nerátajte s neporušeným účesom práve pre nízky štít okna. Užívať si vietor je najlepšie do maximálne 100 km/h. So zavretou strechou Wind prekvapí dobrou aerodynamikou a tesnosťou.
Šarmantné riešenie strechy má okrem neuveriteľnej rýchlosti ešte jednu veľkú výhodu. Wind je totiž s výnimkou Ferrari Superamerica asi jediným roadsterom s pevnou strechou, ktorý má pri otvorenej a zatvorenej karosérii rovnaký objem batožinového priestoru. Pod zadnou kapotou je veľmi slušných 270 litrov, a to aj s plnohodnotnou rezervou. Nevýhodou je len jeho plytkosť a dve výstuhy karosérie, ktoré obmedzujú možnosti nakladania. Veľkému a ťažkému veku Windu tiež chýba poriadna vnútorná rukoväť na zatváranie. Takto si v zlom počasí určite zašpiníte ruky.
S výbavou Windu si nemusíte lámať hlavu. Na vyber je pre každú z motorizácií iba jedna úroveň a priplácať možno len za pomerne zbytočné kožené sedadlá či metalízu. Nami testovaná silnejšia jednašestka je na tom celkom dobre. Ak vychádzame z toho, že Wind je vlastne Twingo, tak potom úroveň Exception je podobná Twingu RS. V sérii sú štyri airbagy, stabilizačný systém, dažďový a svetelný senzor, automatická klimatizácia aj tempomat či audio so štyrmi reproduktormi. Zvonka ho spoznáte podľa špecifických 17-palcových diskov.
Veľa výkonu za veľa benzínu
Motor zdedil Wind z Twinga RS. Nadštandardný výkon 96 kW vyžmýkaný z atmosférickej jednašestky sľubuje pri aute s hmotnosťou necelých 1200 kg zábavu za volantom. Tej sa aj dočkáte, pretože obmedzovač otáčok zasiahne až pri údaji 7000 za minútu, a to je už v aute poriadny hluk. Motor však netočí príliš spontánne a z otáčok nemá takú radosť, akoby ste očakávali. Športovo krátka päťstupňová prevodová „skriňa“ má navyše nepriaznivý vplyv na spotrebu. Už pri 90 km/h máte na päťke takmer 3000 otáčok za minútu. Môžete s ňou teda jazdiť od päťdesiatky až po maximum 201 km/h.
Za takýchto okolností je síce Wind veľmi dynamickým spoločníkom, veď na stovku akceleruje za 9,2 sekundy, no z nádrže si pýta viac, ako sa patrí. Dosiahnuť výrobcom udávaný údaj siedmich litrov sa síce dá, ale potom zabudnite na akékoľvek pôžitky. A v meste sa ľahko vyšplháte k deviatim, čo nie je pre toto malé „čudo“ nijaký úspech. Windu skrátka chýba šiesty prevodový stupeň, ktorý by dokázal redukovať spotrebu aspoň na diaľnici. Preto považujeme za lepšiu voľbu menší a slabší preplňovaný motor 1.2 TCe s porovnateľným krútiacim momentom, ale pri podstatne nižších otáčkach.
Zákruty mu chutia
Podvozok Windu má tiež korene v malom Twingu RS. Konštruktéri si však dali záležať na jeho športovom naladení. To cítiť hneď po prvých metroch. Pruženie je citeľne tvrdšie a veľa z nerovností nezachytia ani nízkoprofilové sedemnástky. Odhliadnuc od komfortu je výsledok prekvapujúco dobrý. Zdá sa, že Wind je dobre vyvážený, pretože v zákrutách netrpí pretáčavosťou typickou pre väčší Mégane Cabriolet s ťažkým „zadkom". Aj riadenie má dobrú spätnú väzbu a nie je zbytočne preposilované. Takže v serpentínach môžete ukázať, čo vo vás je.
Pomáha vám tiež tuhosť karosérie, ktorá sa krúti len minimálne a neovplyvňuje negatívne jazdné vlastnosti. Odtrhnúť sa z reťaze vám však Wind celkom neumožní. Po vypnutí stabilizačného systému sa totiž ESP aktivuje automaticky po prekročení rýchlosti 50 km/h. Radosť z jazdy vám trošku pokazia aj nie príliš presné dráhy radenia a brzdy, ktoré sú síce účinné, ale mohli by mať predsa len prudší nástup. Ak však uvážime, že sedíme v aute nižšej triedy, je Wind jedným z mála modelov, ktoré doprajú skutočnú zábavu za volantom. Tomu zodpovedá aj sebavedomá cena 17 990 eur (základ od 15 990 eur), ktorá je jasným dôkazom, že Wind si uvedomuje svoju výnimočnosť. Tak či tak je stále najlacnejším kabrioletom na trhu.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
jedinečnosť koncepcie | cena |
výkonný motor | spotreba |
rýchla strecha | zlý výhľad |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Renault Wind 1.6 16V |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 98/6750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 160/4400 |
Prevodovka: | 5-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 3833/1700/1381 |
Rázvor náprav (mm): | 2368 |
Objem bat. priestoru (l): | 270 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 201 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,2 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 6,9 |
Cena: | 17 990 € |
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky): | |
ESP, 4× airbag, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, výšková regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, elektricky ovládaná strecha, okná a vyhrievané spätné zrkadlá, športové sedadlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, automatická klimatizácia, audio s CD + 4× repro, 17-palcové disky, chrómová koncovka výfuku. | |
Autozor: Renault Wind – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi |