Ako vás môžu okradnúť pri kúpe ojazdeného auta

Tomáš Andrejčák | 28.06.2010 06:53
Autobazár Foto:
Autobazár
Ojazdené auto je vždy tak trochu mačkou vo vreci. Predajcovia týchto áut, najmä súkromné osoby, sa snažia svoj tovar zvyčajne trochu prikrášliť.

Pri predaji jazdených áut používajú podvodníci rôzne metódy od pretočenia tachometra, falšovania roku výroby v dokladoch až po lakovanie karosérie, ktoré má zakryť postupujúcu koróziu či opravy. Ešte horšie sú triky, prostredníctvom ktorých so do obehu dostávajú ukradnuté autá, autá s nesplateným lízingom alebo vozidlá, na ktoré je uvalené záložné právo či exekúcia. Kupujúci nemá často o týchto skutočnostiach ani tušenie. V najhoršom prípade mu potom vysnívané auto zhabú. Ponúkame vám preto prehľad najčastejších trikov predajcov ojazdených áut.

Pretáčanie tachometrov

Patrí k najčastejším spôsobom zvýšenia ceny ojazdených áut. Podľa posledných údajov spoločnosti Cebia má ročne až 130 000 z pre­dávaných ojazdených vozidiel na Slovensku upravený počet najazdených kilometrov. Bežne sa „stáča“ až polovica, takže napríklad vozidlo s deklarovanými 80 000 najazdenými kilometrami má v skutočnosti za sebou 160 000. Bohužiaľ, na Slovensku nie je manipulácia s tachometrom zatiaľ považovaná za trestný čin. Dnes nie je problém stáčať ani digitálne tachometre. Dokonca je to ešte menej nápadné ako úprava na mechanických počítačoch kilometrov. Overiť aspoň približný počet kilometrov je možné podľa výrobného čísla, takzvaného VIN čísla, keďže väčšina značkových autoservisov je v rámci Európy pospájaných vlastnou databázou. V nej sú údaje aj o vozidlách servisovaných mimo Slovenska. Pri servisných kontrolách sa, samozrejme, udáva aj počet najazdených kilometrov. Podozrenie z manipulácie vzniká najmä vtedy, ak sa zistí veľký výkyv v priemernom nájazde kilometrov v histórii vozidla alebo vtedy, ak malo auto pri niektorej z prehliadok alebo oprave záznam o väčšom počte kilometrov, ako sa uvádza. Pri modernejších autách je možné zistiť skutočný stav vďaka ukladaniu počtu najazdených kilometrov do riadiacej jednotky motora.

Dobrá rada: Preverte si vozidlo podľa kódu VIN v databáze spoločnosti Cebia, napríklad na www.zkontrolujsiauto.cz

Omladzovanie veku vozidla

Veľa vozidiel na Slovensku, zvlášť tých z dovozu, má často pozmenené hlavné identifikátory alebo nesprávne údaje v dokladoch. Podľa odhadov je to až celá štvrtina. Takéto triky sa používajú buď na legalizáciu ukradnutých áut, alebo z dôvodu omladenia automobilu. Kupujúci je tak uvedený do omylu a myslí si, že kupuje mladšie vozidlo. Skutočný dátum výroby je však možné zistiť kontrolou údajov v technickom preukaze s identifikátormi vozidla, najmä VIN číslom. Kód VIN nájdete väčšinou vyrazený v motorovom priestore, na priečke medzi motorom a kabínou auta, na podlahe alebo v batožinovom priestore. Je málo pravdepodobné, že by sa podvodníkom podarilo zmeniť VIN na všetky dielcoch. Skutočný rok výroby je možné v prípade pochybností určiť aj z iných kódov, ktoré nájdete napríklad na sklách, bezpečnostných pásoch, sedadlách, plastových dielcoch, ABS, klimatizácii, alternátore, nádobkách prevádzkových kvapalín a mnohých ďalších.

Dobrá rada: Nespoliehajte sa na vlastnú kontrolu. Najlepšie je však nechať na profesionálov a vykonať kontrolu originality.

Legalizácia ukradnutého vozidla

Existuje nespočetne veľa trikov, ako vytvoriť dojem, že vozidlo má „čistú“ históriu, no pritom je ukradnuté. Napríklad zmenou dokladov, zmenou identifikátorov, alebo vytváraním takzvaných dvojičiek. Zákernosť techniky „dvojičiek“, keď dochádza k duplicitnej registrácii, je, že tieto vozidlá pri prihlásení nejavia žiadne známky ukradnutých áut, keďže nefigurujú v pátracích evidenciách. Dovezené ukradnuté autá majú tiež zväčša pozmenenú krajinu pôvodu. Zlodej ukradne auto napríklad v Nemecku, no dokladuje, že bolo prihlásené vo Francúzsku. Pri lustrácii v nemeckej databáze ukradnutých áut však nefiguruje a vy získate klamlivý dojem, že vozidlo je v poriadku. Taktiky medzinárodných mafií dospeli do takej profesionality, že nie je šanca zistiť bežným preverením znaky, ktoré by spochybňovali legálnosť auta. Zvládnu to opäť len profesionálne spoločnosti. Našťastie kontrola originality je už pri dovoze ojazdených áut povinná. Problémom sú však stále autá, ktoré boli dovezené pred touto právnou úpravou. Je to časovaná bomba pre ich majiteľov. Ak sa zistí, že vozidlo pochádza z trestnej činnosti, polícia ho skonfiškuje.

Dobrá rada: Kontrolu originality by ste mali podstúpiť pri každej kúpe ojazdeného auta, nielen pri kúpe auta zo zahraničia! Npelatí to len vtedy ak kupujete auto v z bazáru, ktorý vám sám vydá certifikát kontroly originality.

Lízingové podvody, poistné podvody, exekúcia, záložné právo

Lízingový podvod je jednoduchý a účinný trik. Vozidlo je v lízingu, nie je splatené a je teda stále majetkom lízingovej spoločnosti. Táto skutočnosť nemusí byť z rôznych dôvodov uvedená v technickom preukaze. Jeho užívateľ alebo držiteľ vám ho teda predáva ako svoje. Výsledkom je, že ak sa vám nepodarí auto vrátiť a vysúdiť od predávajúceho sumu, za ktorú ste auto kúpili, musíte lízingovej spoločnosti zaplatiť nesplatenú časť lízingu, inak vám auto zhabú.

Poistné podvody sú pre zločincov ešte výnosnejšie. Majiteľ nahlási krádež vozidla, od poisťovne zinkasuje škodu v rámci likvidácie a druhýkrát zarobí na predaji toho istého vozidla. Situácia sa komplikuje tým, že zväčša je také vozidlo „ukradnuté“ v zharničí, prepísané ešte na ďalšieho majiteľa a ten v prípadnom súdnom spore tvrdí, že o tejto skutočnosti nevedel. Auto vám potom skonfiškujú.

Do podobnej situácie sa môžete dostať aj vtedy, keď je na vozidlo vydané záložné právo alebo je súčasťou exekúcie. Napríklad ak majiteľ autom ručí pri pôžičke alebo je jeho auto v exekúcii. Vo všetkých prípadoch vám môžu auto zhabať.

Dobrá rada: Zistiť, či je auto v lízingu, je možné obvolaním lízingových spoločností alebo na stránke www.registervozidiel.sk. Záložné právo možno preveriť na stránke www.notar.sk. Pri exekúcii je to problém.

Auto zo zahraničia bez DPH

Najnovším trikom, ako obrať kupcov áut o peniaze, je dovoz nových, prípadne mierne ojazdených áut, ktoré sú charakterizované ako nové autá (mladšie ako 6 mesiacov od prvej registrácie s max. 6000 najazdenými kilometrami) zo zahraničia. Na tento účel sa dokonca zakladajú firmy. Problém je v tom, že vozidlo zakúpia v zahraničí bez DPH a ani po dovoze nezaplatia túto daň na daňovom úrade, hoci je to ich zákonná povinnosť. Auto následne predajú novému majiteľovi, ktorý netuší, že za vozidlo nebola odvedená DPH. Následne firma zanikne a majiteľ sa z daňového úradu dozvie, že štátu dlhuje 19 percent kúpnej ceny vozidla. To znamená veľké problémy, napríklad zhabanie vozidla alebo doplatenie dane a následné dlhé súdne spory so špekulatívnym dovozcom.

Dobrá rada: Pri kúpe nového alebo mierne ojazdeného auta zo zahraničia cez dovozcu požadujte potvrdenie o zaplatení DPH.

Ako čo najvýhodnejšie kúpiť jazdené auto?

Čo si všímať pri kúpe ojazdeného vozidla

Lakovanie

Vizuálna kontrola laku môže veľa napovedať o zatajení havárie. Na dobrom svetle si preto pozrite odtiene na jednotlivých dielcoch karosérie či ich častiach a tiež ich vnútorné plochy. Odlišnosti napovedajú, že dielec karosérie nie je originálny alebo bol z dôvodu poškodenia opravený tmelením a lakovaním.

Karoséria

Dôsledne si prezrite línie karosérie, najmä strešné oblúky. Prejdite po nich rukami. Mali by byť hladké a rovnomerné. Ak sú narušené, je takmer isté, že vozidlo bolo vážne havarované. Skúška dverí a kapôt spočíva nielen v zistení, či sa dajú ľahko otvárať a zatvárať, ale aj v tom, či presne lícujú s ostatnými časťami karosérie. Všímajte si tiež rovnomernosť medzier medzi inými časťami karosérie, napríklad kapotou a blatnílmi či prednou maskou.

Interiér

Stav interiéru môže veľa napovedať o starostlivosti majiteľa o vozidlo aj o spôsobe zaobchádzania s autom. Poškodené textílie, vysedené sedadlá, zošúchaný povrch volantu a radiacej páky, ale aj poškodené alebo podozrivo nové gumené kryty pedálov majú vyššiu vypovedaciu hodnotu ako deklarovaný a často nepravdivý stav najazdených kilometrov.

Palubná doska

Poškodenie palubnej dosky v oblasti airbagov vypovedá o vážnej havárii. Akékoľvek nerovnosti či snahy po oprave jednoznačne nasvedčujú, že airbagy sú s veľkou pravdepodobnosťou nefunkčné. Na nefunkčnosť airbagov upozorňuje nesprávna činnosť kontroliek. Kontrolné svetlá musia po otočení kľúča v spínacej skrinke zhasínať postupne. Ak zhasnú súčasne, je napríklad kontrolka funkčnosti ABS alebo airbagov prepojená s iou kontrolkou.

Podvozok

Skontrolujte, či sa na podvozku nenachádzajú podozrivé zvary. Tie môžu svedčiť o tom, že vozidlo bolo zostavené z viacerých havarovaných áut. Od podvozku by sa nemali šíriť nijaké zvuky pripomínajúce nárazy kovových predmetov. Stav polosí preveríte postupným rozjazdom na kruhovej dráhe. Ak sú v poriadku, nemali by zvuky pripomínať preskakujúcu reťaz.

Tlmiče a brzdy

Funkčnosť tlmičov možno ľahko preveriť rozhojdaním auta. Po zatlačení na blatník v oblasti uchytenia tlmiča by sa vozidlo malo vracať pomalšie. Samotné tlmiče by mali byť suché, bez akýchkoľvek olejových škvŕn. Funkčnosť bŕzd preverte prudkým brzdením z vysokej rýchlosti. Akékoľvek vibrácie, neobvyklé zvuky či dokonca strata smerovej stability nasvedčujú, že niečo nie je v poriadku.

Motor a prevodovka

Motor by mal byť dokonale suchý bez známok netesností, ktoré sa prejavujú olejovými škvrnami. Mal by rýchlo naštartovať a na voľnobehu udržiavať rovnomerné otáčky. Výfukové plyny majú byť priehľadné a bez dymenia. Overte termín poslednej výmeny oleja a výmeny rozvodov. Ich zlý stav môže znamenať fatálny problém s veľkou následnou investíciou. Dráhy prevodovky majú byť presné a páka sa má pohybovať ľahko. Ťažké radenie však môže byť aj výsledkom nesprávnej činnosti spojky.

Riadenie a geometria

Skúste počas jazdy pustiť na rovnej trati volant. Ten by nemal vibrovať a vozidlo by malo pokračovať ďalej v rovnom smere, a to aj pri brzdení. Ak to tak nie je, môže ísť o zle nastavenú geometriu, zlé vyváženie kolies, poškodenie pneumatík, poškodenie náprav alebo bŕzd.

Elektrické zariadenia

Funkčnosť elektrických zariadení možno skontrolovať preverením všetkých exteriérových a interiérových svetiel, kontrolou činnosti ventilátora, prípadne centrálneho uzamykania a elektrického ovládania okien. Ak nie je batéria dostatočne dobíjaná, mala by vás o tom informovať kontrolka na prístrojovom paneli. Vozidlo by malo bez problémov štartovať.

Tucet o kúpe ojazdeného vozidla
1. Ak je to možné, vyhnite sa kúpe od anonymnej súkromnej osoby.
2. Uprednostnite kúpu cez autobazár (nie s komisionálnym predajom) alebo prostredníctvom oficiálneho dílera značky.
3. Uprednostnite vozidlo, pri ktorom je možné ľahko vystopovať históriu.
4. Uprednostnite vozidlo, ktoré malo jediného majiteľa.
5. Požadujte lehotu, počas ktorej môžete auto bez dôvodu vrátiť.
6. Lehotu využite na technickú kontrolu, kontrolu zhody identifikátorov s údajmi v technickom preukaze, a pri drahších autách investujte aj do kontroly originality, pokiaľ ju autobazár sám nevykonáva.
7. Podrobne si preštudujte kúpnu zmluvu a podmienky reklamácie.
8. Požadujete zapracovať do zmluvy zápis o technickom stave kupovaného vozidla, kde majiteľ alebo bazár musí uviesť všetky poruchy auta. Požadujte aj zápis o garantovaní pravdivého stavu najazdených kilometrov.
9. V prípade, že v technickom preukaze je ako súčasný majiteľ uvedená iná osoba, ako tá, s ktorou rokujete o kúpe auta, vyžadujte splnomocnenie na predaj auta.
10. Trvajte na tom, aby zmluva obsahovala potvrdenie o tom, že vozidlo nepochádza z trestnej činnosti, nie je po ňom vyhlásené pátranie, nebolo predmetom poisťovacieho podvodu, nie je naň exekučné ani záložné právo a nie je v čase kúpy v lízingu.
11. V prípade kúpy novšieho vozidla zo zahraničia (mladšie ako 6 mesiacov od prvého prihlásenia alebo najazdené max. 6 000 km) potvrdenie o zaplatení DPH.
12. Požadujte od predajcu kompletnú sadu kľúčov.

.