Toyota RAV4 II (2000 - 2005)

Toyota RAV4 pôvodne vznikla ako nástroj pre chatárov a lesníkov, ktorí nepotrebujú ťažké terénne auto, no nejakej tej lesnej ceste sa predsa len nevyhnú. Neskôr sa však jej poslanie radikálne zmenilo.

26.08.2009 14:41
Toyota RAV4 Foto:
Toyota RAV4
debata

Toyota RAV4 sa u nás objavila v roku 1994. Jej prvá generácia priniesla koncept auta s vyššou svetlou výškou, stálym pohonom všetkých kolies a vzhľadom na cestnú konštrukciu podvozka aj s veľmi slušnými schopnosťami v ľahkom teréne. Malé previsy a skromnejší rázvor náprav jej zabezpečovali obratnosť a minimalizovali strety podvozka so zemou. Auto bolo pôvodne určené pre ľudí prioritne zameraných na jazdu ľahším terénom, jazdné vlastnosti na ceste boli len akýmsi bonusom. S určitým nadhľadom možno povedať, že RAV4 tu prišla preto, aby aspoň čiastočne nahradila Ladu Nivu. Ako to však dopadlo, dnes vieme všetci. Toyota Nivu nikdy nenahradila.

Existovala s troj aj päťdverovou karosériou. Foto: Toyota
Toyota RAV4 Existovala s troj aj päťdverovou karosériou.

Prvým faktorom je skutočnosť, že schopnosti Nivy ostali nedotknuté a na tvrdú prácu je predsa len vhodnejšia ako pretechnizovaná Toyota. To samo však nestačilo, Toyota nielenže neprebrala zákazníkoV Lady, ale začala si získavať priaznivcov z úplne iného tábora. Jej sebavedomý vzhľad a vyšší postoj sa zapáčil ľuďom, ktorí jej terénne schopnosti v skutočnosti nepotrebovali, no prahli po pocite, že keby chceli, môžu. Toyota RAV4 tak u nás chtiac-nechtiac založila segment moderných SUV.

Jej riadenie má klasický hydraulický posilňovač. Foto: Toyota
Toyota RAV4 Jej riadenie má klasický hydraulický posilňovač.

Jej druhá generácia preto prišla s úpravami, ktoré ju predurčovali predovšetkým na jazdu po asfalte. V jej konštrukcii sa tak objavila sendvičová podlaha tlmiaca nízkofrekvenčné hluky od pohonného mechanizmu, kilogramy tlmiacich, zvukovo izolačných materiálov a interiér s honosnejšími materiálmi a väčším vnútorným priestorom.

Mnoho majiteľov ju používa len na asfaltových... Foto: Toyota
Toyota RAV4 Mnoho majiteľov ju používa len na asfaltových cestách.

Našťastie tým neutrpeli ani jej pôvodné terénne schopnosti. Stály pohon všetkých kolies zabezpečoval medzinápravový diferenciál doplnený o viskóznu lamelovú spojku, ktorá suplovala samočinnú uzávierku. Zadný diferenciál sa uzatvárať nedal, ale Toyota za príplatok ponúkala jeho verziu so zvýšenou svornosťou (LSD). Exemplárov s týmto typom diferenciálu na trhu však veľa nie je. Pre úplnosť dodávam, že zadný diferenciál si vyžaduje každých 30 000 km výmenu oleja.

V teréne prídu vhod malý predný aj zadný previs. Foto: Toyota
Toyota RAV4 V teréne prídu vhod malý predný aj zadný previs.

Veľmi dobrá je aj ochrana spodku vozidla pred poškodením, konkrétne slušne dimenzovaný ochranný rám motora a prevodovky.

Predná náprava používa konštrukciu spodných priečnych ramien a vzpier McPherson s negatívnym polomerom zatáčania. Skloňte sa k zadným kolesám a objavíte sadu troch ramien pri každom z kolies (jedno priečne a dve pozdĺžne). Celé to vyzerá veľmi subtílne, dokonca máte pocit, že to nemôže vydržať ani rýchlejšiu jazdu po poľnej ceste. Opak je však pravdou. Toyota je známa kvalitou práce a pravdepodobne tá stojí za tým, že nápravy RAV4 vydržia naozaj mnoho. Z veľmi kvalitných materiálov sú aj samotné silentbloky náprav.

Interiér je omnoho kvalitnejší ako v prvej... Foto: Toyota
Toyota RAV4 Interiér je omnoho kvalitnejší ako v prvej generácii.

Druhou stranou mince je cena spomínaných komponentov. Kvalita niečo stojí a pri Toyote to platí vrchovatou mierou. Niekoľko dielcov dokážete zohnať aj v druhovýrobe, ale pokiaľ chcete mať istotu, musíte si priplatiť za originálne súčiastky.

Slušné motory

Na vybraných trhoch Toyota ponúkala svoje SUV s motorom 1.8 VVTi. Tieto verzie však mali poháňané len predné kolesá, takže ich je na trhu ako šafranu. Ďalšou príčinou je skutočnosť, že tieto štvorvalce boli od výroby osadzované stieracími piestnymi krúžkami s malou odolnosťou voči oteru a rýchlo sa opotrebovali. Výsledkom bola spotreba motorového oleja, ktorá sa v extrémnych prípadoch dostala až k hodnote 0,5 – 0,7 l/1000 km.

Omnoho lepším motorom je preto väčší 2.0 VVTi. Má celohliníkovú konštrukciu so suchými oceľovými vložkami, vačkové hriadele poháňané bezúdržbovou reťazou a variabilné časovanie nasávacích ventilov znižujúce spotrebu a emisie v rôznych prevádzkových režimoch.

Jej mechanická odolnosť je výborná. Foto: Toyota
Toyota RAV4 Jej mechanická odolnosť je výborná.

Pôvodný systém VVT prišiel v roku 1991 a ponúkal len dvojstupňové časovanie, systém VVTi však umožňuje plynulé nastavovanie časovania pomocou lopatkového variátora umiestneného na konci vačkového hriadeľa sacích ventilov. V Toyote však systém skutočne nedvíha výkon, ale znižuje spotrebu a emisie.

Benzínový dvojliter ponúka pomerne slušný ťah už zo spodných otáčok, pričom sa nebojí ani tých vyšších. Podmienkou jeho spoľahlivého fungovania sú len pravidelné výmeny motorového oleja.

Rozšíreným motorom je aj naftový 2.0 D-4D. Má liatinovú konštrukciu s hliníkovou hlavou (16-ventilový rozvod), priame vstrekovanie common-rail Denso a čerpadlo citlivé na kvalitu nafty. Slabinou tohto agregátu je aj dvojhmotový zotrvačník, ktorý pri necitlivom zaobchádzaní často kapituluje skôr ako pri konkurenčných motoroch. Porucha sa prejavuje výraznými vibráciami pod 2500 otáčkami.

Do roku 2003 „odchádzalo“ aj spojkové obloženie. Po tomto dátume výrobca modifikoval prítlačný kotúč spojky (silnejšie pružiny) a spojka zrazu spoľahlivo fungovala dlhé roky. Rozvody naftového motora poháňa ozubený remeň, ktorý musíte meniť po 105 000 km. Od roku 2003 Toyota servisný interval predĺžila na 150 000 km.

Toyota RAV4 je veľmi spoľahlivé auto, ktoré určite nie je hanbou značky. Jej mechanika znesie veľa, problematická zostáva len protikorózna ochrana spodku vozidla. Ramená, výfuk, či kardanové hriadele kvitnú jedna báseň, ale to je pri japonských autách takmer pravidlom. Nie je to však fatálny problém, pretože ide len o povrchovú koróziu, ktorá zásadným spôsobom neovplyvňuje funkciu jednotlivých komponentov.

História modelu
2000 Predstavenie druhej generácie modelu RAV4, troj a päťdverová karoséria, benzínové motory 1.8 VVTi (92 kW/125 k), 2.0 VVTi (110 kW/150 k).
2001 Naftový štvorvalec 2.0 D-4D (85 kW (115 k).
2003 Mierna modernizácia.
2005 Predstavenie tretej generácie.
Výhody Nevýhody
 mechanická odolnosť  obmedzený výber jazdených exemplárov
 kvalitné spracovanie  komfort pruženia
 spoľahlivosť  pomerne vysoké ceny
Časté poruchy:
Vysoká spotreba motorového oleja (1.8 VVTi), poruchy palubného počítača, pískajúci plochý remeň (z dôvodu vyosenej napínacej kladky), opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, predčasne opotrebované spojkové obloženie, nepravidelný voľnobeh motora 2.0 VVTi.
Naše odporúčanie:
Najmenej náročným motorom z hľadiska servisu je určite benzínový štvorvalec 2.0 VVTi. Je veľmi spoľahlivý, neprekvapí vás žiadnou zákernosťou, má dostatok výkonu a z jeho spotreby neomdliete. Keď si zvyknete na jeho slabší ťah z nízkych otáčok (v porovnaní s naftovým agregátom), bude vám ideálnym partnerom.
Vyslovene zlý nie je ani naftový dvojliter, ale jeho servis je o niečo náročnejší a udržiavanie vstrekovacieho čerpadla Denso pri živote je v našich podmienkach (nekvalitná nafta) pomerne náročným procesom. Keď sa už rozhodnete pre naftovú verziu, určite používajte aditíva do nafty, v tomto prípade je to viac než len užitočná rada.
debata chyba
Články podľa značiek