V motore 1.2 HTP meňte olej častejšie, ako predpisuje výrobca

Ak ste majiteľom Fabie 1.2 HTP, viete, že na výmenu oleja máte chodiť každých 15 000 km. Ak vám na motore záleží, doprajte mu výmenu oleja častejšie.

30.06.2010 15:58
Motor 1.2 HTP Foto:
Motor 1.2 HTP
debata

Mladoboleslavský trojvalec 1.2 HTP je s určitosťou najrozporuplnejším motorárskym počinom Škody v jej histórii. Pohádať sa kvôli nemu dokážu celé rodiny, dynamicky založení vodiči ho zatracujú a pokojnejšie povahy sa tešia z jeho nízkej spotreby.

Nech už máte na trojvalec HTP akýkoľvek názor, faktom ostáva, že sa mu nevyhlo niekoľko konštrukčných pochybení. Aby ste ich aspoň čiastočne eliminovali, musíte motoru dopriať potrebnú starostlivosť. A niekedy dokonca väčšiu, ako predpisuje samotný výrobca.

Šetrenie pri vývoji musíte dobehnúť dobrou... Foto: Škoda Auto
Šetrenie pri vývoji musíte dobehnúť dobrou starostlivosťou. Šetrenie pri vývoji musíte dobehnúť dobrou starostlivosťou.

Životodarný olej

Najzásadnejším predpokladom správneho fungovania agregátu HTP je dobrý stav jeho olejovej náplne. Motorový olej je tu totiž nesmierne tepelne zaťažovaný, čo spôsobuje jeho rýchlejšie opotrebovanie a znehodnotenie pôvodných vlastností. Vedeli ste, že pri dlhodobej jazde po diaľnici dokážete vyhnať teplotu oleja v motore HTP až na 150 °C? Pre predstavu, podobné teploty dosahujú oleje v niektorých súťažných motoroch pri plnom nasadení. Staršie škodovácke štvorvalce 1.4 MPi (44 kW/60 k a 50 kW/68 k) takto výrazne olej nezohrievali a ani pri veľkom zaťažení sa teplota ich oleja nedostala cez 120 – 125 °C.

Dôvodov vysokej teploty oleja v HTP je niekoľko. Moderná konštrukcia motora (technicky vychádza z koncernového štvorvalca 1.6i) má za následok prítomnosť väčšieho množstva pohyblivých častí (viackrát uložený kľukový hriadeľ, ventilový rozvod OHC s hydraulickým vymedzovaním ventilovej vôle, atď…), pričom nemalú úlohu tu zohráva aj pomer objemu pracovných priestorov voči ploche, na ktorej dochádza k odvodu tepla. Motor sa preto pri vysokých otáčkach zohrieva viac, ako pri doterajších mladoboleslavských motoroch.

Závažnejšou príčinou však je nešťastné umiestnenie telesa katalyzátora blízko hliníkové bloku motora. Čo je však ešte horšie, katalyzátor je uchytený akurát v mieste, kde blokom prechádza hlavný olejový kanál, takže olej je zohrievaný zvnútra aj z vonkajšej strany motora. Výsledkom je spomínaná extrémna teplotná záťaž oleja. Fabie druhej generácie síce už dostali medzi katalyzátor a blok motora ochranný tepelný štít, jeho účinnosť však nie je dostatočná a problém úplne nerieši.

Karbón ho zabíja

Pri vysokých teplotách vznikajú v oleji usadeniny karbónu, ktoré pomaly zvyšujú jeho abrazívne vlastnosti a olej celkovo vyčerpávajú. Ak je karbónu v motore veľa, okrem samotného filtra, ktorý ich zachytáva, sa ním nenápadne upchávajú aj olejové kanály v motore. Negatívny vplyv to má aj na mechanizmus hydraulického vymedzovania ventilovej vôle. S tým potom súvisí viac vecí, ako napr. nedostatočné dovieranie výfukových ventilov, ich podpaľovanie, následná strata kompresie a pod.

Olej meňte častejšie

Situácii neprospieva ani fakt, že olejová náplň má malý objem (cca 2,5 l). Treba si uvedomiť, že pri výmene oleja nedokážete z motora dostať všetok olej a čím je olejová náplň v motore menšia, tým menej oleja v pomere k celovému objemu náplne dokážete vymeniť. Ak teda vymeníte náplň, tá je prakticky okamžite „kontaminovaná“ olejom, ktorý v motore počas výmeny ostal. Tento problém sa však týka všetkých motorov, nielen agregátu HTP.

Ak vám teda záleží na dobrom stave vášho motora HTP a navyše často využívate jeho výkonový potenciál naplno, nebojte sa meniť motorový olej každých 10 000 km (Ing. Zdeněk Janda zo spoločnosti Cimbu Autosport hovorí dokonca o intervale 7500 km). Investícia do oleja nie je vzhľadom na jeho množstvo veľká a rozhodne namáhanému motoru prospeje. Defenzívni vodiči môžu zostať pri pôvodnom intervale 15 000 km, všetci ostatní však meňte skôr. Platí to najmä pri služobných autách, na ktorých väčšina mladých vodičov jazdí ako bez rozumu.

Riešením je aj používanie olejov s vyššou teplotnou odolnosťou, napr. 5W-50. Tie sú dostatočne tekuté na to, aby sa včas dostali až hore ku hlave a zároveň je ich tenký olejový film dostatočne odolný voči vysokým teplotám. Tam, kde sa film oleja 5W-30 vplyvom vysokej teploty roztrhne a prestáva mazať, olej 5W-50 fuguje bez problémov.

Podrobnejší a rozsiahlejší popis problémov motora 1.2 HTP nájdete TU.

Pridávaním aditív môžete situáciu ešte zhoršiť

Často sme masírovaní aj reklamami na aditíva zlepšujúce mazacie vlastnosti štandardných motorových olejov. Aby sa v tom človek naozaj vyznal, pravdepodobne by musel byť celý život zavretý v laboratóriách a študovať pritom chémiu. Výrobcovia olejov používanie aditív neodporúčajú, distribútori samostatne predajných aditív sa zasa bránia a argumentujú záujmami olejárskych spoločností predávať len svoje produkty. Názor viacerých odborníkov je, že čiastočnú pravdu majú obidve strany.

Pridaním aditív do oleja skutočne môžete docieliť zlepšenie mazacích schopností, no zároveň môžete nechtiac veľmi jednoducho porušiť rovnováhu aditív, ktoré do oleja pridal už jeho samotný výrobca. Výsledkom tak môže byť stav, pri ktorom olej lepšie maže a motor beží tichšie, no zároveň sa zhoršia jeho rozpúšťacie schopnosti, alebo začne olej skôr oxidovať (starnúť).

Iná situácia by bola, ak by ste dokázali kúpiť aditívum určené pre konkrétny typ motorového oleja. V tom prípade by bol veľký predpoklad, že aditívum bolo vyvíjané v spolupráci s výrobcom oleja a pri doliatí aditíva do oleja nehrozí žiadna neželaná chemická reakcia.

Vyhnite sa zmiešavaniu viacerých olejov

Pri používaní motorových olejov platí známe pravidlo o nemiešaní jednotlivých druhov motorového oleja. Mnoho vodičov nad tým kývne rukou a tvrdí, že syntetické oleje sa navzájom predsa miešať môžu. No, ako sa to vezme. Keď tak urobíte, naozaj sa nemusí nič stať a motor pobeží bez problémov až po ďalšiu výmenu celej olejovej náplne. Treba si však uvedomiť, že jednotliví výrobcovia olejov používajú na zlepšenie vlastností svojich produktov počas výroby rôzne aditíva a tie sa pri vzájomnom zmiešaní s aditívami z iného oleja nemusia dobre znášať. Výsledkom je ich vzájomná chemická reakcia a zásadná zmena pôvodných vlastností olejov. Nemusí sa tak stať, ale aj celkom jednoducho môže. Pozor na to.

Do starších motorov syntetiku nelejte

Do motora doteraz bežiaceho na minerálny olej nelejte pri výmene syntetický olej. Ten má totiž v porovnaní s minerálnym olejom výrazne lepšie rozpúšťacie schopnosti. Čo to znamená? Hoci sú dnešné minerálne oleje na vysokej úrovni a účinne zabraňujú tvorbe karbónových úsad v motore, pri častom využívaní max. výkonu alebo neustálych rýchlych jazdách na diaľnici sa v motore časom predsa len nejaký ten karbón usadí. Keď sa naň následne dostane syntetický olej, chemicky ho začne rozpúšťať tak rýchlo, že sa začne odlupovať po veľkých kusoch, ktoré môžu v olejových kanáloch motora a v hydraulickom vymedzovaní vôle ventilov (v tzv. hydrošteloch) narobiť peknú paseku. Jednoducho začnú upchávať všetko, kam sa postupne dostanú.

Zdroj: archív autora, Cimbu Motorsport, Ing. Zdeněk Janda, Údržba a opravy motoru 1.2 HTP (2006)

debata chyba
Články podľa značiek