Stav hlavných ciest sa zhoršuje pre zanedbanú údržbu

Stav ciest prvej triedy, na ktoré pripadá okolo 50 % cestnej dopravy, sa stále zhoršuje pre nedostatočné financovanie ich údržby.

08.12.2011 14:41
Cesta Foto:
Chýbajúce peniaze na údržbu sa prejavujú neustálym zhoršovaním kvality ciest.
debata

V rokoch 2005 až 2010 štát vynaložil na údržbu hlavných ciest spolu 223,66 mil. eur, čo bolo ročne priemerne 37,28 mil. eur. Vyplýva to z Programu prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2011 až 2014. Pokiaľ v roku 2005 išlo na údržbu ciest 28,52 mil. eur a ďalší rok 39,95 mil. eur, v rokoch 2006 a 2007 dosiahli tieto výdavky po 34,52 mil. eur. V roku 2009 vzrástli na 54,13 mil. eur, ale vlani predstavovali už len vyše 32 mil. eur.

Slovenská správa ciest má na starosti 3 184 kilometrov ciest prvej triedy. Ich celková dĺžka dosahuje 3 318 kilometrov, z toho štát vlastní 3 186 kilometrov. Z hlavných ciest, za ktoré zodpovedá Slovenská správa ciest, je podľa materiálu v nevyhovujúcom stave 1 136 kilometrov ciest, čo je 36 % z ich celkovej dĺžky. Havarijný stav je na 186 kilometroch ciest, čiže okolo 6 % siete. Vo veľmi dobrom stave je 42 % ciest v dĺžke 1 337 kilometrov a dobrý stav je na 37 kilometroch, alebo 1,2 % ciest. Vyhovujúci stav je na 487 kilometroch ciest, čo je 15 % ich dĺžky. Zaťaženie ciest prvej triedy sa podľa očakávania ešte zvýši v dôsledku obmedzenia prejazdu nákladných vozidiel nad 12 ton na vybraných úsekoch ciest druhej a tretej triedy. Pre platenie mýta sa totiž kamióny často vyhýbali hlavným cestám.

„Tieto cesty sú z hľadiska stavebného stavu degradované z dôvodu nevyhovujúcej únosnosti alebo rozpadu povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu vyžaduje úplnú rekonštrukciu cestného telesa. Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek," upozorňuje ministerstvo dopravy na zanedbaný stav ciest prvej triedy. Meranie únosnosti vozoviek na týchto cestách preukázalo, že 8 až 10 % z nich potrebuje zosilnenie.

Základným predpokladom pre zabezpečenie prevádzkovej spôsobilosti cestnej siete je podľa rezortu vykonávanie pravidelnej údržby a opráv ciest. Množstvo, rozsah a výskyt porúch vozovky je zisťovaný pri hlavných prehliadkach ciest, tie je správca povinný vykonávať každoročne. „Vysoký deficit v údržbe vozoviek je úzko previazaný s nedostatočným financovaním opráv ciest prvej triedy v minulom období," dodal rezort dopravy.

Slovenská správa ciest zodpovedá aj za 1733 mostov, z toho na hlavných cestách je 1718 mostov. V zlom stave je 50 mostov a havarijnom jeden most. Uspokojivý je stav na 513 mostoch, dobrý na 725, veľmi dobrý na 216 a výborný na 87 mostoch.

„Narastá počet mostov s nízkou zaťažiteľnosťou, čo postupne môže viesť k obmedzovaniu dopravy. Tento stav začína byť kritický aj vzhľadom na nárast ťažkej kamiónovej dopravy a nárast počtu nadmerných prepráv v ostatných rokoch," pokračuje ministerstvo dopravy. So zhoršovaním stavu mostov súvisí ich vek. Viac ako 900 mostov má nad 50 rokov, z nich okolo 45 mostov je starších ako sto rokov. Mosty vo veľmi zlom a havarijnom stave si vyžadujú rekonštrukciu alebo úplnú prestavbu.

Prípustná intenzita dopravy bola už v roku 2006 prekročená na 283 kilometroch ciest prvej triedy. Je to takmer 10 % z ich celkovej dĺžky mimo miest a obcí. Rezort dopravy predpokladá, že intenzita dopravy do roku 2014 presiahne prípustnú úroveň na 381 kilometroch hlavných ciest, čiže vyše 13 % ich dĺžky v extraviláne. Na jeden osobný automobil vlani pripadalo 3,26 ľudí a na jedno motorové vozidlo 2,75 osôb. Tento pomer sa oproti roku 1990 znížil o 2,8 a 1,84 ľudí. Podiel osobných automobilov v doprave od roku 1990 do vlaňajška sa zvýšil zo 65 na takmer 80 %, podiel nákladných vozidiel sa znížil z vyše 35 na 20 %. Na cestách prvej triedy sa vlani stalo 4 698 dopravných nehôd, čo bolo 52 % z celkového počtu. Spoločenské straty z následkov dopravných nehôd na týchto cestách dosiahli okolo 111 mil. eur a na celkových stratách mali podiel 53,5 %.

debata chyba
Články podľa značiek