Pokuty podľa kamery sa ignorovať neoplatí

Odkladanie platby pokút za dopravné priestupky zaslaných na základe kamerových záznamov sa neoplatí. Upozorňuje na to dopravný analytik Jozef Drahovský.

10.02.2012 09:58
Polícia Foto:
Ilustračné foto
debata

Drahovský hovorí, že aj keď na zázname nebude pokutovaný vodič, ten bude musieť svoju nevinu preukázať. V opačnom prípade sa totiž nevyhne vysokým sankciám.

Čo možno čakať od prijatej novely zákona o cestnej premávke?

To do značnej miery závisí od toho, ako bude táto novela v praxi použitá. Ak dá polícia radary na také úseky, kde je štatisticky vysoký počet nehôd, aj keď sú policajti na cestách, a zároveň takto monitorované miesto označí, je predpoklad, že na danom úseku dôjde k zvýšeniu bezpečnosti. Takto to bolo aj v iných štátoch, kde objektívnu zodpovednosť zaviedli. Avšak v prípade, že radary budú dávať na také miesta, kde nehody neboli časté, no chodieva sa tam rýchlejšie, môže to mať z hľadiska bezpečnosti nulový efekt, hoci z hľadiska rozpočtu to bude prínosom. Takéto riešenie by som však nepovažoval za vhodné, pretože účel je práve v zvyšovaní bezpečnosti, nie napĺňaní rozpočtu.

Ako bude vyzerať pokutovanie na základne objektívnej zodpovednosti v praxi?

Ak nejaké zariadenie, čo nemusí byť len kamera, zaznamená priestupok a jednoznačne identifikuje vozidlo, systém to automaticky zaznamená a následne odošle do centrály na polícii, respektíve na ministerstve vnútra. Tu sa údaje spárujú s databázou vozidiel, v ktorej je zapísaný vlastník vozidla, ktorému bude automaticky vystavený platobný rozkaz. V ňom budú musieť byť uvedené presné dôvody kedy, kde a k akému priestupku došlo a zároveň identifikačné údaje auta a jeho majiteľa, výška pokuty a tiež nejaké poučenie. Podobne ako nám dnes chodí napríklad účet mobilných operátorov, nám automaticky príde aj pokuta, ktorú odošle automat. Po jej prijatí to vlastník vozidla buď uzná a zaplatí, alebo môže podať odpor. V prípade, že za volantom v čase spáchania priestupku nesedel on, je už na ňom, či sankciu vyplatí sám, alebo si ju bude chcieť dať preplatiť niekomu inému.

Prečo musí niesť zodpovednosť za priestupky majiteľ auta, hoci za volantom ani nemusel byť on?

Dnes to funguje tak, že keď policajti šoféra odfotia, pošlú to držiteľovi vozidla. Ten môže takto vystavenú pokutu zaplatiť, no môže tiež povedať, že vie, kto šoférom na fotografii je, no je to jeho blízka osoba a jej presnú identitu neprezradí. Za to dostane len poriadkovú pokutu vo výške zhruba šesťdesiatšesť eur. Čiže nedostane pokutu za konkrétny priestupok, ale že zatajil, kto vozidlo šoféroval. To je to, čo sa zneužívalo. Ak niekto doteraz dostal pokutu nižšiu ako spomínaných šesťdesiatšesť eur, tak ju zaplatil, ak bola vyššia, využíval blízku osobu.

Čo všetko bude môcť byť pokutované na základe takýchto záznamov?

Zákon presne a taxatívne určuje, čo môže byť takýmto spôsobom postihované, hoci kamerové systémy majú oveľa širšie zaznamenávania priestupkov. Práve tu vidím najväčšie rezervy novely. Okrem toho, že nové technológie vedia automaticky vyhodnotiť napríklad to, že vozidlu nesvieti diaľkové svetlo, nebude sa prostredníctvom nich môcť pokutovať napríklad meranie odstupu, hoci je to veľmi jednoduchá vec, ktorú takmer každá kontrolná kamera má v sebe a funguje to aj v zahraničí, najmä v tuneloch. Podľa mňa by bolo treba dať do zákona všetky priestupky, ktoré sú technicky zaznamenateľné a vyhodnotiteľné. Bohužiaľ sa tam dali len tie, ktoré nutne požaduje EÚ.

Budú takto zistené pokuty vyššie?

V zákone je daná štandardná pokuta a v prípade, že bude zaplatená skôr, tak bude znížená.

Čo sa stane, ak šoféra zo Slovenska zachytia kamery v zahraničí, respektíve cudzinca zachytia naše kamery?

Pokiaľ pôjde o krajinu Európskej únie, tam je dohoda o vymáhaní pokút, ku ktorej sa pred niekoľkými mesiacmi pridalo aj Slovensko. Vymáhanie takto zaznamenaných pokút teda platí aj opačne pre všetky krajiny, ktoré sa k dohode pridali. Ak zo zahraničia niekomu dôjde fotka so zdokumentovaním jeho priestupku mimo Slovenska a ten si ho je vedomý, bude musieť zaplatiť. Neoplatí sa však nereagovať na takéto výzvy, pretože poznám taký prípad, že vodič zo Slovenska, ktorý v živote nebol v Rakúsku, bol vraj odfotený v Innsbucku. Hoci šlo o jeho ešpézetku, na fotke nebolo jeho auto ani on, a tak sa pokutami nezaoberal. Tým, že tak robil dlhší čas, však došiel k tomu, že skončil s exekúciou na krku a veľkými problémami.

Čo teda treba robiť v takomto prípade?

Ak je jednoznačne preukázateľné, že pokutovaný vodič nebol na mieste, kde tvrdí polícia, treba podať do 15 dní odpor voči tomuto rozhodnutiu. Potom sa to bude prešetrovať. Aj na Slovensku sa totiž určite nájde pár špekulantov, ktorí prelepia svoju ešpézetku inou.

debata chyba
Články podľa značiek