Novela zákona o cestnej premávke prináša aj riziká

Od začiatku mája platí novela zákona o cestnej premávke, ktorá umožňuje držiteľom vodičského preukazu typu B riadiť ľahké motocykle s kubatúrou do 125 cm 3. Novela okrem nesporných pozitív, ako je lepšia mobilita v mestskom prostredí, prináša aj riziko zvýšenej nehodovosti, a to najmä mladých a menej skúsených vodičov.

10.05.2013 18:05
Motocykel Foto:
Novela okrem nesporných pozitív prináša aj riziko nehodovosti mladých vodičov.
debata (2)

V minulosti mohli vodiči s preukazom skupiny B riadiť motorové vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou s objemom do 50 cm3. Novelou zákona sa tento objem posunul až na 125 cm3. Zmena sa týka šoférov, ktorí sú aspoň dva roky držiteľmi vodičského oprávnenia a vzťahuje sa len na územie Slovenskej republiky. Návrh novely vychádzal z európskej smernice 2006/126 ES a podporila ho výrazná parlamentná väčšina, čo potvrdzuje jeho celospoločenský presah.

Pre motoristickú verejnosť prináša novela viacero pozitív. Podľa zahraničných skúseností sa predpokladá rozšírenie užívania tzv. ľahších motoriek, najmä skútrov. Slovensko sa tak postupne môže priblížiť ku krajinám zo západnej a najmä južnej Európy, kde tieto motocykle majú významný podiel. Sprievodným pozitívnym znakom sú environmentálne a dopravné benefity z dôvodu nižšej spotreby skútrov a zníženej vyťaženosti ciest, najmä vo veľkých mestách.

Bezpečnostné riziká u mladých či menej skúsených šoférov

Vzhľadom na nižšie obstarávacie aj prevádzkové náklady skútrov oproti osobným automobilom možno predpokladať, že ich budú využívať najmä mladší vodiči. Táto skutočnosť je dôvodom na zvýšenú opatrnosť. „Jazda na skútroch či iných malých motocykloch je výborným nástrojom na rozvíjanie vodičských zručností. Súčasne však nedostatok skúseností v kombinácii s prílišným riskovaním často vedie k závažným dopravným kolíziám,“ upozorňuje Ján Močko, špecialista Centra bezpečnej jazdy, ktoré pôsobí v areáli Slovakia Ring.

„Vítame možnosť používať skútre do 125 m3 na obyčajný vodičský preukaz. Považujem to za jeden zo spôsobov ako znížiť zápchy v našich mestách. Zároveň je však dôležité upozorniť na riziká najmä v skupine mladších neskúsených vodičov, ktorí nedokážu správne odhadnúť rozdiely medzi kubatúrou 50 a 125 cm3,“ konštatuje Milan Troška, riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

2 debata chyba
Články podľa značiek