Vyššia rýchlosť znamená menej nehôd! Tvrdia to Dáni

Dva roky prebiehajúci dánsky výskum o vplyve rýchlosti jazdy na počet dopravných nehôd má šokujúci výsledok. Vyššie rýchlostné limity znamenajú menej nehôd a menej smrteľných zranení.

25.03.2014 06:00
debata (29)
Dáni tvrdia, že vyššie rýchlostné limity... Foto: Renault
Rýchlosť Dáni tvrdia, že vyššie rýchlostné limity prispievajú paradoxne k zníženiu vzájomnej rýchlosti medzi najpomalšími a najrýchlejšími vodičmi. Preto je menej predchádzaní a menej nehôd.

Vysoká rýchlosť jazdy sa všeobecne považuje za nebezpečnú. Je to takmer mantra o ktorej sa nediskutuje. Dvojročná štúdia dánskeho cestného riaditeľstva však tvrdí opak. Zvýšením najväčšej povolenej rýchlosti sa počet nehôd znížil. Výskum sa zameral na dvojprúdové okresné cesty všetkých tried , kde dánske cestné riaditeľstvo zvýšilo maximálnu povolenú rýchlosť z 80 na 90 km/h.

Tým sa vraj zároveň znížili rozdiely medzi najrýchlejšie a najpomalšie idúcimi vozidlami. Pätnásť percent najrýchlejších jazdilo priemere o 1 km/h pomalšie, zatiaľ čo najpomalšia časť vodičov zrýchlila. Štúdia však neuvádza o koľko. V dôsledku toho klesol počet predchádzaní, čo v konečnom dôsledku znamenalo menej nehôd.

Pre Dánov to však nie je nič prekvapujúce. Pred deviatimi rokmi malo totiž podobný efekt zvýšenie rýchlostného limitu na dánskych diaľniciach zo 110 na 130 km/h, ktoré sa prejavilo menším počtom smrteľných dopravných nehôd. Samozrejme, takéto konštatovania vyvolávajú kontroverzné reakcie. Hovorca Aliancie britských šoférov sa diplomaticky vyjadril, že ide o veľmi zlý smer vývoja.

Naopak, predstaviteľ britského Laboratória dopravného výskumu konštatoval, že kľúčovým elementom nie je len riziko nehody, ale riziko zranenia v prípade nehody. A dodal, že by bolo dobré vedieť, ako dánska štúdia zohľadnila ďalšie faktory. Podľa toho by potom bolo možné zistiť, či je podobná schéma aplikovateľná aj v iných krajinách. Príklady z iných štátov, podporujúce dánsku prax, tu však už sú dávno.

Na približne 60 % dĺžky nemeckých diaľnic... Foto: Deutsche Autobahn
V Na približne 60 % dĺžky nemeckých diaľnic neplatí žiadne rýchlostné obmedzenie, nehodovosť je pritom nižšia ako v Rakúsku alebo Belgicku.

Napríklad v Austrálii prinieslo roku 2006 zavedenie limitu maximálnej povolenej rýchlosti na 130 km/h v severnej časti Stuartovej diaľnice (spája juh a sever krajiny v dĺžke asi 2 800 km), ktorá bola predtým bez rýchlostného obmedzenia, zvýšenie počtu smrteľných nehôd. Kým v rokoch 2000 až 2006 tu zomrelo 292 ľudí, od zavedenia limitu v ďalších šiestich rokoch o 15 viac. Prínos obmedzenia rýchlosti na bezpečnosť sa teda nepreukázal. Od januára tohto roka preto Austrálčania limit opäť zrušili.

A nemusíme chodiť ani tak ďaleko do sveta. Nemecko je jednou z posledných bášt neobmedzenej rýchlosti. Približne na 60 % dĺžky nemeckých diaľnic, ktoré majú 12 800 km, neplatí totiž žiaden limit. A hoci sa debaty o obmedzení vedú s prestávkami už asi dvadsať rokov, nik nedisponuje relevantnými číslami, ktoré by preukázali jednoznačnú súvislosť medzi neobmedzenou rýchlosťou a negatívnym vplyvom na počet dopravných nehôd. Práve naopak, nehodovosť v Nemecku je nižšia ako v Rakúsku alebo Belgicku.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť cestnej premávky #rýchlostné limity #povolená rýchlosť
Články podľa značiek