
Elektromobily sú dnes v celku bežnou, i keď okrajovou záležitosť. Vo svete úžitkových áut sa ale zatiaľ žiadny posun k elektrifikácii neudial. Teda ak neberiem do úvahy malé elektrické dodávky ako Nissan e-NV200 či Renault Kangoo EV. Nákladné autá na elektrinu jednoducho stále nejazdia. Aj keď prvé lastovičky tu sú, napríklad v podobe elektrického modelu Mitsubishi Fuso Canter E-Cell. Osem skúšobných vozidiel už jazdí v Portugalsku. Do série ale majú stále ďaleko.
A teraz k Fuso pribudne na autosalóne úžitkových áut v Hannoveri aj koncepčný elektrický „nákladiak“ od Mercedesu-Benz. Ten sa už v predstihu predstavuje na prvých fotografiách. Síce s kamuflážou, no i tak je jasné, že ekologická úžitková novinka s názvom Urban e-Truck, bude odvodená z ľahkého rozvážkového Atega, s ktorým bude zdieľať množstvo komponentov. Stuttgart vidí jeho budúcnosť najmä v mestách, kde mu bude postačovať kratší dojazd v porovnaní s klasickými nákladnými autami a kde budú rásť „zelené zóny“.

Urban e-Truck je postavený na trojnápravovom podvozku s rázvorom 4 900 mm (prvé dve náprav). Obratnosť zlepšuje riadená tretia náprava. V porovnaní s Fusom ide teda o skutočné veľké nákladné auto s celkovou hmotnosťou až 26 ton. Výhodou je, že v takomto vozidle sa hmotnosť akumulátorov „roztopí“ ľahšie ako pri tých osobných. A verte, že ich nie je málo. Akumulátory s celkovou hmotnosťou 2 500 kg sú umiestnené v ráme v troch blokoch medzi kabínou a strednou nápravou.

Okrem toho potrebuje Urban e-Truck aj chladiaci systém akumulátorov, umiestnený na ľavej strane podvozkového rámu. Jeho teplo využíva klimatizačná sústava. K hmotnosti batérií musíme pripočítať 1 000 kg, ktoré váži elektrická náprava a 900 kg ďalšieho elektrického príslušenstva. To neznie príliš optimisticky, lenže Urban e-Truck už nepotrebuje ťažký dieselový motor, prevodovku ani kardan s diferenciálom, takže v porovnaní s konvenčným Ategom je ťažší len o 1,7 tony, čo nie je pri „užitkáči“ nič dramatické.
Podľa automobilky bude mať jej elektrické Atego dojazd až 200 km, čo má plne pokryť potreby rozvážkového mestského automobilu. Pri nabíjacom výkone 100 kW by sa mali potom batérie dobiť na 100 % za približne dve až tri hodiny. Urban e-Truck by to mohol zvládať napríklad v noci alebo počas prestávok. Otázna je cena, keďže najväčšiu položku bude tvoriť práve cena akumulátorov. Na druhej strane ušetrí elektrický „nákladiak“ náklady za palivo a umožni zvýšiť cenu dodávok tovaru do bezemisných mestských zón.