Toto monštrum stavia v Číne mosty. Ako z lega a za pár hodín

04.11.2017 12:00

Čína je veľká a potrebuje veľké stavby. A na veľké stavby zas potrebuje veľké stroje. Napríklad gigantický „žeriav“ schopný neuveriteľnou rýchlosťou predlžovať mosty.

Čínsky žeriav je dlhý neskutočných 91,8 metra a...
Čínsky žeriav je dlhý neskutočných 91,8 metra a váži 580 ton. Unesie betónové mostovky s hmotnosťou až 950 ton. Autor: Beijing Wowjoint Machinery

Čínska ekonomika rastie raketovým tempom a spolu s ňou aj cestná či železničná infraštruktúra. Tá potrebuje množstvo mostov, a tak Číňania vyvinuli metódu, ktorou dokážu stavať trámové mosty rekordnou rýchlosťou. Pomáha im pritom monštrum s prostým názvom SLJ900/32. V podstate ide o žeriav, ktorý síce nefascinuje výškou deväť metrov, zato dĺžkou 91,8 metra a hmotnosťou 580 ton určite áno. Je dielom pekinskej spoločnosti Beijing Wowjoint Machinery.

Pri kladení ďalšej mostovky vysunie žeriav...
Pri kladení ďalšej mostovky vysunie žeriav horizontálne rameno a oprie ho o ďalší pilier. Autor: Beijing Wowjoint Machinery

Pri stavbe mosta využíva princíp podobný kladeniu koľajníc. Lenže tento stroj namiesto koľajníc ukladá betónové mostovky. To, čo pri svojej práci potrebuje, sú hotové pylóny, ktoré už stavbári v teréne vybudovali. Stroj sa na kolesovom podvozku priblíži k prvému pylónu, vysunie obrovské horizontálne rameno a oprie ho o ďalší pylón. V tomto štádiu sa už jedna časť podvozku vznáša vo voľnom priestore. Následne na ramene posunie nový betónový diel mosta a spustí ho na piliere. Vážiť môže až 950 ton!

Nakladanie mostoviek uľahčuje krabí podvozok.
Nakladanie mostoviek uľahčuje krabí podvozok. Autor: Beijing Wowjoint Machinery

Robotníci mostovku upevnia k pilierom. Potom sa rameno stiahne a táto mašina sa vyberie po ďalší trám. Aj tu ukazuje SLJ900/32 svoju genialitu. V priestore, kde sú uskladnené prefabrikované mostovky, nadíde ako krab nad ďalšiu. Pomáhajú mu v tom kolesá, ktoré sa dokážu otáčať okolo vertikálnej osi. Mostovka je k žeriavu uchytená obrovskými maticami, ktoré sa po doprave na ďalší úsek mosta uvoľnia. A proces sa môže opakovať až kým nie je dokončená pokládka v celej plánovanej dĺžke.

Priložené video je síce zrýchlené, ale stavba touto metódou prebieha naozaj expresným tempom. Výhodou je, že takýto stroj môže byť použitý na viacerých stavbách. Doteraz sa totiž podobné stroje stavali špeciálne pre daný most. Unifikácia konštrukčných častí mostov, ktorá urýchľuje výstavbu, však umožnila aby SLJ900/32 pracoval niekoľko rokov na rôznych stavbách. Stroj je konštruovaný tak, aby za svoju životnosť položil takmer osemsto mostoviek.

Za posledných 15 rokov si od Beijing Wowjoint Machinery objednali čínske stavebné spoločnosti približne 100 takýchto žeriavov. Aj z toho možno usudzovať, akou rýchlosťou sa rozrastá a modernizuje čínska infraštruktúra.

Čína -
		žeriav na
		mosty
Čína -
		žeriav na
		mosty
+3Čína - žeriav na
		mosty

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#žeriav #mosty #Čína
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk