
JATO Dynamics uvádza, že v Európe bol v roku 2017 priemer CO2 na kilometer 118,1 gramu na kilometer, čo je o 0,3 viac ako rok predtým. Znamená to teda aj vyššiu spotrebu áut. Súvisí to s rastúcim záujmom o „smädnejšie“ SUV a poklesom záujmu o úsporné autá s naftovými motormi v prospech benzínových. Najnižšie emisie CO2 dosiahla Toyota s priemerom 101,2 g/km, čo je medziročný pokles o 2,7 gramu.
Druhé miesto patrí Peugeotu, ktorého priemerné emisie však vlani stúpli o 2,7 gramu na 104 g/km. Nasleduje Citroën s priemerom 105 g/km, ale s medziročným zvýšením o 2,2 gramu. U nás najpredávanejšia značka Škoda sa umiestnila až na ôsmej priečke s priemerom 111,8 g/km. Pokles emisií vozidiel Toyoty bol podľa JATO Dynamics výsledkom rastu záujmu o jej hybridy, ktoré tvorili vlani až 53 % celkového predaja značky.
Čisto benzínové autá si z koláča Toyoty „odhryzli“ 42 % a naftové len 7,5 %. Toyota je teda príkladom toho, že alternatívou k naftovým motorom budú v budúcnosti práve hybridy schopné prevádzky na elektromotor aj bez nutnosti napájania z externej elektrickej siete. Naftové motory sú síce výkonné a emitujú menej CO2 než benzínové, majú však na svedomí rast zdraviu škodlivých emisií oxidov dusíka a pevných častíc, tvrdí JATO Dynamics.
Z 23 európskych štátov zahrnutých vo výskume analytickej spoločnosti je najekologickejšou krajinou Nórsko. To za posledný rok znížilo priemerné emisie CO2 predaných nových áut o 10,1 percenta na 83,6 g/km. Žiadna iná sledovaná krajina pritom nedosiahla výsledok nižší ako 100 g/km. Týka sa to aj druhého Portugalska (104,2 g/km), tretieho Dánska (108 g/km), štvrtého Grécka (108,6 g/km) a piateho Holandska (109 g/km).
Až pätnásť krajín však zaznamenalo rast produkcie CO2. Európska komisia v súčasnosti preto navrhuje, aby výrobcovia áut povinne znížili priemerné emisie CO2 pri novoregistrovaných autách v únii o 15 % do konca roka 2025. Do roku 2030 počíta návrh so znížením až o 30 % v porovnaní s rokom 2021. Viaceré krajiny však chcú pomalšie znižovanie.