JATO Dynamics: Spotreba áut má klesať. Vlani však stúpla

Nové emisné limity majú tlačiť produkciu CO2, pevných častíc či oxidov dusíka smerom nadol. Bohužiaľ, realita je iná. Podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics vlani emisie ostro sledovaného kysličníka uhličitého v Európe vzrástli. A to prvýkrát po desiatich rokoch.

25.05.2018 16:00
debata
Nárast emisií CO2 novoregistrovaných áut mala... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Nárast emisií CO2 novoregistrovaných áut mala vlani na svedomí rastúca popularita ťažších SUV a klesajúci záujem o naftové motory. Tie benzínové sú totiž "smädnejšie".

JATO Dynamics uvádza, že v Európe bol v roku 2017 priemer CO2 na kilometer 118,1 gramu na kilometer, čo je o 0,3 viac ako rok predtým. Znamená to teda aj vyššiu spotrebu áut. Súvisí to s rastúcim záujmom o „smädnejšie“ SUV a poklesom záujmu o úsporné autá s naftovými motormi v prospech benzínových. Najnižšie emisie CO2 dosiahla Toyota s priemerom 101,2 g/km, čo je medziročný pokles o 2,7 gramu.

Druhé miesto patrí Peugeotu, ktorého priemerné emisie však vlani stúpli o 2,7 gramu na 104 g/km. Nasleduje Citroën s priemerom 105 g/km, ale s medziročným zvýšením o 2,2 gramu. U nás najpredávanejšia značka Škoda sa umiestnila až na ôsmej priečke s priemerom 111,8 g/km. Pokles emisií vozidiel Toyoty bol podľa JATO Dynamics výsledkom rastu záujmu o jej hybridy, ktoré tvorili vlani až 53 % celkového predaja značky.

Čisto benzínové autá si z koláča Toyoty „odhryzli“ 42 % a naftové len 7,5 %. Toyota je teda príkladom toho, že alternatívou k naftovým motorom budú v budúcnosti práve hybridy schopné prevádzky na elektromotor aj bez nutnosti napájania z externej elektrickej siete. Naftové motory sú síce výkonné a emitujú menej CO2 než benzínové, majú však na svedomí rast zdraviu škodlivých emisií oxidov dusíka a pevných častíc, tvrdí JATO Dynamics.

Z 23 európskych štátov zahrnutých vo výskume analytickej spoločnosti je najekologickejšou krajinou Nórsko. To za posledný rok znížilo priemerné emisie CO2 predaných nových áut o 10,1 percenta na 83,6 g/km. Žiadna iná sledovaná krajina pritom nedosiahla výsledok nižší ako 100 g/km. Týka sa to aj druhého Portugalska (104,2 g/km), tretieho Dánska (108 g/km), štvrtého Grécka (108,6 g/km) a piateho Holandska (109 g/km).

Až pätnásť krajín však zaznamenalo rast produkcie CO2. Európska komisia v súčasnosti preto navrhuje, aby výrobcovia áut povinne znížili priemerné emisie CO2 pri novoregistrovaných autách v únii o 15 % do konca roka 2025. Do roku 2030 počíta návrh so znížením až o 30 % v porovnaní s rokom 2021. Viaceré krajiny však chcú pomalšie znižovanie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #emisie áut
Články podľa značiek