Nemecko chce upraviť až 1,3 milióna starších dieselových áut! Kto to zaplatí?

Kauza Dieselgate pokračuje. Nemecko stále hľadá spôsob, ako znížiť emisie starších naftových áut. V pláne je úprava hardvéru v cene 3 000 eur na jedno vozidlo. Jednoznačná odpoveď na otázku, kto bude hradiť tieto náklady, však zatiaľ nepadla.

27.09.2018 19:00
debata (2)
Úprava emisného systému dieselových áut by... Foto: Twintec
Naftové motory - emisie Úprava emisného systému dieselových áut by mohla viesť k obmedzeniu zavádzania ich zákazov vjazdu do nemeckých miest. Náklady na úpravu jedného auta sa však odhadujú až na 3 000 eur.

Úpravy hardvéru, ktorý by znížil škodlivé emisie starších naftových vozidiel, by sa v Nemecku mohli dotknúť až 1,3 milióna áut s emisnou normou Euro 4 a Euro 5. Reálne by však podľa odhadu vlády malo ísť o pätinu z tohto počtu. Celkové náklady na tento projekt sa odhadujú na 66 miliónov eur. Pôvodný návrh ministra Andreasa Scheuera rátal s tým, že by majitelia týchto áut prispeli na konverziu, ktorá bude stáť asi 3 000 eur na vozidlo, dvadsiatimi percentami. Podľa posledných informácií však Scheuer od tohto plánu ustúpil a vyhlásil, že cieľom je, aby vlastníci vozidiel nič neplatili.

Vláda počíta s tím, že by sa hardvérové úpravy, najmä montáž nových katalyzátorov, dotkli najmä majiteľov dieselov s emisnou normou Euro 4 a Euro 5, žijúcich v okolí desiatich najviac znečistených regiónov Nemecka. Títo majitelia by mali tri možnosti – odpredať vozidlo automobilke, vymeniť ho za výhodných podmienok za nové alebo si nechať nainštalovať účinnejší katalyzátor. Pre tretiu možnosť by sa podľa odhadov mohlo rozhodnúť asi 260 000 ľudí. Či budú náklady za úpravy hradiť nemecké automobilky, zatiaľ nie je jasné. Doteraz totiž takýto postup odmietali. Naopak, požadujú to ochrancovia spotrebiteľov.

Koalícia má o tom definitívne rozhodnúť v pondelok. Tlak na politikov, aby predišli zákazom vjazdov naftových áut do nemeckých miest, ktoré môžu dopadnúť na milióny nemeckých motoristov, znovu stúpol začiatkom septembra, keď súd vo Wiesbadene rozhodol o zákazoch dieselov vo Frankfurte nad Mohanom. Od februára budúceho roku budú kvôli zvýšenej koncentrácii oxidu uhličitého v tejto metropole, platiť pre dieselové autá s emisnou normou Euro 4 a staršie, ako aj pre benzínové autá s normou Euro 1 a Euro 2. Od prvého septembra 2019 sa zákaz v tejto zóne rozšíri aj na naftové vozidlá s emisnou normou Euro 5.

Frankfurt pritom nie je jediným nemeckým mestom, ktoré musí riešiť podobný problém. Čistota ovzdušia sa síce v Nemecku postupne zlepšuje, ale viac ako 60 miest ešte stále prekračuje povolené limity koncentrácie NO2. Čiastočný zákaz vjazdu starších dieselov, ktoré k prekračovaniu noriem prispievajú najviac, už platia v Hamburgu a nevyhne sa zrejme ani ďalším veľkomestám, akými sú Mníchov či Stuttgart. Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie v Nemecku ročne asi 6 000 ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané škodlivým NO2. Už v malých koncentráciách môže oxid dusičný viesť k ťažkým následkom.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #dieselgate
Články podľa značiek