Projekt Zero and Near Zero-Emission Freight Facilities (prepravné služby s nulovými alebo takmer nulovými emisiami) je spoločná iniciatíva prístavu v Los Angeles a spoločností Toyota, Kenworth a Shell. Cieľom je transport tovaru v prístave s využitím vodíkovej technológie. Celkové náklady na počiatočnú fázu programu sa vyšplhajú na 82,6 milióna dolárov, pričom 41 miliónov poskytne štátna agentúra CARB (California Air Resources Board). V prvej etape dodá Toyota desať veľkých bezemisných nákladných vozidiel s elektromotorom, poháňaných vodíkovými palivovými článkami (FCV).
Toyota Project Portal: Desať vodíkových Kenworthov nastupuje do služby
V Los Angeles odštartuje Toyota, Kenworth, Shell a vládna organizácia CARB prevádzku vodíkových kamiónov. Premávať budú po celej Kalifornii, najmä však v prístavoch.
Foto: Toyota
Foto: Toyota
Vzniknú na platforme amerického ťahača Kenworth T680. Vodíková technológia pochádza zo sériového modelu Toyota Mirai. Dve súpravy článkov dodávajú pomocou fúzie vodíka s kyslíkom elektrickú energiu elektromotorom s výkonom 493 kW a krútiacim momentom 1 790 Nm. Kamióny budú prevážať tovar z prístavu po celom Los Angeles, do susedných prístavov a tiež do severnej Kalifornie a budú zaradené do flotily spoločnosti Toyota Logistics Services, ktorá už má skúsenosti s využívaním takýchto vozidiel v prístave v Long Beach, ako aj spoločností United Parcel Services, Total Transportation Services Inc. a Southern Counties Express.
„Prístav Los Angeles ukazuje svetu, že si nemusíme vyberať medzi ochranou životného prostredia a hospodárskym rastom,” povedal starosta Los Angeles, Eric Garcetti. Na podporu nových vozidiel vybuduje spoločnosť Shell dve veľké vodíkové čerpacie stanice prispôsobené potrebám nákladných áut v mestách Wilmington a Ontario. Doplnia tri už jestvujúce stanice pri objektoch spoločnosti Toyota v Los Angeles a vytvoria integrovanú sieť vodíkových čerpacích staníc pre nákladné automobily. Nové stanice budú schopné dodať viac ako tonu vodíka denne, generovanú z obnoviteľných zdrojov.
© Autorské práva vyhradené