Nemci zatĺkajú ďalší klinec do dieselovej rakvy. Zakázať chcú aj Euro 6!

To, že počet zákazov vjazdu starších dieselov do nemeckých miest pribúda, je realitou. No o dva roky to môže byť oveľa horšie. Ich katom je totiž príspevková organizácia DUH, ktorá vyhráva jeden súd za druhým. A teraz sa vytasila s plánom zakázať aj naftové autá plniace aktuálnu emisnú normu Euro 6!

23.11.2018 16:00
debata (34)
Nemecká organizácia DUH má pripravených ďalších... Foto: DUH
Jurgen Resch - DUH Nemecká organizácia DUH má pripravených ďalších 50 žalôb, výsledkom ktorých má byť rozširovanie zón so zákazmi vjazdu naftových áut. Šéf Jürgen Resch plánuje tieto reštrikcie dokonca aj na prakticky nové diesely, splňujúce emisnú normu Euro 6.
Naftové autá v Nemecku nečaká nič dobré. Vojnu im vyhlásila nezisková organizácia DUH (Deutsche Umwelthilfe) pre ochranu životného prostredia, ktorej sa darí vyhrávať jeden súdny spor za druhým. Výsledkom je rast lokalít, do ktorých majú zákaz vjazdu naftové autá s emisnou normou staršou ako Euro 5. Najnovšie sa tento zákaz dotkol aj Essenu, kde sa do antidieselovej zóny dostal po prvýkrát aj úsek diaľnice, teda nielen samotná mestská komunikácia. Konkrétne ide o mimoriadne vyťaženú diaľnicu A40.

Organizácia DUH má pritom pripravených 50 ďalších žalôb a navyše sa nemieni zastaviť ani pri emisnej norme Euro 5. Zaútočila aj na naftové autá, ktoré spadajú pod stále aktuálnu normu Euro 6. „V roku 2019 zavedieme zákaz dieselov plniacich maximálne normu Euro 5, a to vo viac ako tridsiatich mestách. A tam, kde to nebude stačiť, napríklad v Stuttgarte, Berlíne či Mníchove, bude nasledovať zákaz aj pre naftové autá plniace normu Euro 6, uviedol šéf DUH Jürgen Resch. Organizácia je totiž presvedčená, že podvodný emisný softvér sa nachádza aj v nich.

To by teda znamenalo obmedzenia pre prakticky nové autá, ktoré majú len štyri roky a menej. Norma Euro 6 začala platiť totiž v roku 2014. Ak DUH uspeje, a zatiaľ vždy uspela, dotknú sa reštrikcie absolútnej väčšiny naftových áut v Nemecku. Nová norma Euro 6d Temp je povinná až od septembra 2019, hoci viaceré automobilky uviedli na trh modely v súlade s touto normou v predstihu. Tých je však na cestách minimum. Ťaženie DUH by tak mohlo dospieť až k úplnému zániku naftových motorov.

Ak sa od nich totiž odkloní Nemecko, svetová automobilová veľmoc, môžeme očakávať podobný vývoj aj v ďalších krajinách Európy, ktorá bola ešte donedávna naftovou baštou. Je síce pravda, že proti zákazom existuje oponentúra, napríklad vo Frankfurte, kde má už v septembri 2019 vstúpiť do platnosti celoplošný zákaz vjazdu dieselov s normou staršou ako Euro 5, ale nie je isté, či radní vyhrajú. Svoju žalobu postavili na tom, že takéto obmedzenie by zasiahlo do súkromných práv občanov a navyše by poškodilo nemeckú ekonomiku. DUH je však aj na to pripravená a plánuje obštrukcie.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #dieselgate #naftové autá #dieselové motory #diesely #DUH #Deutsche Umwelthilfe
Články podľa značiek