WHO: Koľko ľudí zomrie ročne na cestách? Viac ako na AIDS alebo tuberkulózu

Svetová zdravotnícka organizácia WHO zverejnila štúdiu fatálnych nehôd na cestách. Aj tento rok budú stáť za približne 1,35 milióna zmarenými životmi. Pritom by na nápravu stačilo málo.

14.12.2018 12:00
debata (4)
Najviac ohrození na cestách sú motocyklisti,... Foto: Facebook Prezídia Hasičského a záchranného zboru
nehoda, tunel Sitina, autá, most Lafranconi Najviac ohrození na cestách sú motocyklisti, chodci a cyklisti. V niektorých krajinách na nich pripadá aj viac ako 50 % zo všetkých mŕtvych, ktorí skonajú na cestách.

Automobilky stále zvyšujú bezpečnosť áut. To však nestačí. Štúdia Svetovej zdravotníckej organizácie WHO tvrdí, že zmeniť sa toho musí oveľa viac. Ohrození sú totiž najviac tí, ktorých nechráni interiér auta ani jeho bezpečnostné systémy. Podľa najnovších štatistík, ktoré sumarizujú údaje zo 175 sledovaných krajín, umiera ročne na cestách až 1,35 milióna ľudí. V roku 2016 to bolo napríklad 1,28 milióna, čo je viac ako dvojnásobok obyvateľov Bratislavy. Až štvrtina z mŕtvych pripadá na motocyklistov a 26 % na cyklistov a chodcov.

Samozrejme, v rôznych častiach sveta, je situácia iná. V Afrike pripadá na chodcov a cyklistov až 44 % úmrtí. Štúdia si tiež všíma, že havárie sú najčastejšou príčinou úmrtia ľudí vo veku od päť do 29 rokov. Z celej populácie je to ôsmy najčastejší dôvod smrti. To znamená, že na následky havárie zomrie ročne viac ľudí ako na AIDS alebo tuberkulózu. „Tieto úmrtia sú neprijateľnou cenou za mobilitu a neexistuje ospravedlnenie za nečinnosť,“ tvrdí šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Organizácia preto vyzýva vlády, aby prijali viac opatrení na zvýšenie bezpečnosti. Týka sa to najmä menej rozvinutých krajín, kde v rokoch 2013 až 2016 počet smrteľných nehôd vzrástol. Riziko úmrtia na cestách v krajinách s nízkym príjmom je až trikrát väčšie ako v bohatších regiónoch sveta. Ako príklad uvádza WHO opäť Afriku, kde na 100 000 obyvateľov pripadá ročne 26,6 úmrtí na cestách. V Európe je to 9,3 úmrtia na ten istý počet obyvateľov, čo je takmer trikrát menej.

V rozvinutejších krajinách je pritom trend opačný. V porovnaní so staršími štúdiami WHO sa ukazuje, že počet smrteľných dopravných nehôd klesá. Aj preto je pomer úmrtí z globálneho hľadiska relatívne stabilizovaný, hoci v 104 zo 175 sledovaných krajín v posledných štyroch rokoch počet smrteľných nehôd vzrástol. „Bezpečnosti na cestách sa nedostáva náležitej pozornosti v mnohých krajinách sveta. Pritom je to jedna zo skvelých príležitostí, ako na Zemi zachraňovať životy,“ komentuje situáciu Michael R. Bloomberg, veľvyslanec WHO.

Organizácia tvrdí, že riešenia na zvýšenie bezpečnosti už existujú. Napríklad budovanie bezpečnejšej infraštruktúry s oddelenými cestami pre chodcov a cyklistov. Pomôcť však môžu aj lacnejšie postupy – prijatie prísnejšej legislatívy alebo organizovanie kampaní, ktoré zvýšia povedomie ľudí o rizikách na cestách. Ak by chudobné krajiny zaviedli postupy bežné v Európe alebo v USA, v nasledujúcich rokoch by to podľa WHO zachránilo milióny životov.

Je až neuveriteľné, že len 49 krajín v ktorých žije 2,7 miliardy, ľudí má prijaté povinné používanie helmy na motocykli a 46 krajín, ktoré reprezentujú tri miliardy ľudí, má zákony, ktoré upravujú rýchlosť jazdy v súlade s osvedčenými pravidlami. Fungujúce núdzové číslo pre prípad havárie má len 62 % zo sledovaných štátov. WHO však konštatuje, že 105 krajín, kde žije 5,3 miliardy obyvateľov, má schválené povinné používanie bezpečnostných pá­sov.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #WHO #dopravné nehody
Články podľa značiek