Zdá sa, že ťaženie proti naftovým motorom nemá žiaden racionálny základ. Ide o doslova o politickú hystériu. Tá má však dramatické dôsledky – nemecké zákazy vjazdu dieselov do centier miest, radikálny pokles predaja modelov so vznetovým motorom, a čo je alarmujúce, dokonca zvyšovanie priemernej spotreby áut v Európe. Diesely majú totiž vyššiu účinnosť, a teda nižšiu spotrebu a tomu úmerne nižšie emisie skleníkového CO2, ako výkonovo porovnateľné benzínové verzie. To je fakt, ktorý vedia politici aj ekologickí aktivisti. Celá naftová antikampaň sa tak nesie v znamení oxidov dusíka NOx.
Meralo sa na ceste
Nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá sa zasadzuje za ochranu životného prostredia, meria priam fanaticky emisie tohto plynu v dopravných špičkách takmer priamo pri výfukoch áut a tieto čísla používa ako argument v ťažení proti naftovým autám v súdnych sporoch. Čo je horšie, vyhráva jeden za druhým, čoho výsledkom sú spomínané zákazy. Začalo sa to vlani v Hamburgu a Stuttgarte. Tento rok sú na rane Berlín, Mníchov, Mainz, Frankfurt, Darmstadt, Bonn, Kolín či Düsseldorf. O Kiele, Halle, Dortmunde, Bochumi alebo Wiesbadene sa rozhoduje.
Sú však naftové autá naozaj také špinavé? Je táto „poľovačka na diesely“ oprávnená? Nie, ukazuje to aj najnovší test nemeckého autoklubu ADAC, ktorý otestoval na emisie 26 nových áut, plniacich zväčša najnovšiu emisnú normu Euro 6d TEMP. Tá bude síce povinná až od 1. septembra tohto roku, ale väčšina výrobcov prišla na trh s čistejšími motormi v predstihu. A čo je zaujímavé, ADAC si vzal na mušku nielen naftové, ale aj benzínové modely. Máme tu tak bezprostredné porovnanie emisií NOx. Pritom nešlo o žiadne laboratórne merania, kde sa dajú čísla ohýbať jedna radosť.
Všetkých 13 naftových a 13 benzínových modelov overoval autoklub v reálnej premávke podľa metodiky RDE (Real Driving Emission), ktorá je súčasťou nového homologizačného cyklu WLTP. Pri tomto teste je povolený faktor konformity 2,1, čo znamená, že vozidlo môže produkovať 2,1-krát viac množstva NOx ako v laboratóriu. Pri súčasnom limite 80 mg/km je teda na ceste povolených 168 mg/km. Od budúceho roka klesne pre nové autá faktor konformity na 1,5 a od roku 2021 pre všetky autá. Povolené maximum sa tak zníži na 120 mg/km. Budú mať teda naftové autá problém podliezť nové limity?
Diesely podliezli normu bez problémov
ADAC nemá dobré správy. Ale len pre odporcov nafty. Nové modely plniace emisnú normu Euro 6d-Temp v teste dokázali vyhovieť nielen súčasným limitom, ale aj tým na roky 2020 a 2021. A to s neuveriteľnou rezervou. „Najšpinavší diesel“ z trinástich statočných emitoval 101 mg/km. Volvo XC60 D5 AWD dosiahlo 56 mg, Mercedes-Benz A 180d 40 mg a ďalšie modely išli ešte výrazne nižšie. Dokonca sa to týka aj Audi A8 50 TDI a BMW 520d, ktoré stále „fičia“ na staršej norme Euro 6c. Pritom z výfuku vypúšťali len 15, respektíve 5 mg NOx na kilometer. Neporovnateľne nižšie, ako bude norma požadovať až o dva roky.
Rekordérom je však Mercedes-Benz C220d, kde meracie zariadenie nedokázalo nájsť ani jeden jediný miligram NOx! Len jeden miligram unikal z naftového motora BMW 520d Touring a Opelu Astra 1,6 D. To sa nepodarilo ani jednému benzínovému modelu z trinástich testovaných. Najmenej NOx, presne 3 mg/km, dosiahlo Suzuki Ignis 1,2. Maximum bolo 15 mg/km pri Renaulte Mégane TCE 140. Aby sme však boli objektívni, z toho vyplýva, že benzínové motory mali v teste predsa len v oblasti NOx náskok. Kým priemer naftových modelov bol 24,23 mg/km, tie so zážihovými motormi dosiahli 7,3 miligramu.
Lenže tiež sa ukázalo, že porovnateľné výsledky môžu mať aj autá s naftovými agregátmi, alebo dokonca môžu byť ešte nižšie. Teda že technológia je zvládnutá a že nafte okrem politikov a aktivistov nič nebráni, aby bola naďalej súčasťou európskeho autoparku bez negatívneho vplyvu na životné prostredie. Dokonca môžu byť prínosom, ak uvážime, že spotrebujú menej paliva. Uvidíme, čo na nový test povedia autority, najmä tie nemecké, kde s výnimkou Mníchova, ktorý sa rázne ohradil proti naftovým reštrikciám, zatiaľ ťahajú v dieselovom sprisahaní za dlhší koniec.
Test NOx – dieselové autá
Model | Norma | Teplota | RDE: NOx (mg/km) | CF Faktor |
---|---|---|---|---|
Audi A8 50 TDI | 6c | 23,4° C | 15 | 0,19 |
BMW 520d Steptronic | 6c | 14,0° C | 5 | 0,07 |
BMW 520d Touring | 6d-TEMP | 5,4° C | 1 | 0,01 |
BMW X2 xDrive 20d | 6d-TEMP | 6,8° C | 23 | 0,29 |
Citroën Berlingo BlueHDI 130 | 6d-TEMP | 5,8° C | 7 | 0,09 |
Honda Civic 1.6 i-DTEC | 6d-TEMP | 24,9° C | 101 | 1,26 |
Kia Ceed 1.6 CRDi | 6d-TEMP | 18,8°C | 22 | 0,28 |
Mercedes A 180 d | 6d-TEMP | 1,2° C | 40 | 0,5 |
Mercedes C 220 d | 6d-TEMP | 19,5° C | 0 | 0 |
Opel Astra 1.6 D | 6d-TEMP | 3,3° C | 1 | 0,02 |
Peugeot 308 SW BlueHDi 180 | 6d-TEMP | 13,3° C | 30 | 0,37 |
Volvo XC60 D5 AWD | 6d-TEMP | 7,9° C | 56 | 0,7 |
VW Golf 1.6 TDI SCR | 6d-TEMP | –0,4° C | 14 | 0,17 |
Test NOx – benzínové autá
Model | Norma | Teplota | RDE: NOx (mg/km) | CF Faktor |
---|---|---|---|---|
BMW 218i Active Toure | 6d-TEMP | 23,3° C | 8 | 0,13 |
BMW 230i Coupé | 6c | 13,4° C | 10 | 0,16 |
Hyundai i20 1.0 T-GDI | 6d-TEMP | 23,7° C | 4 | 0,07 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI | 6d-TEMP | 25,0° C | 10 | 0,16 |
Mercedes-Benz A 200 DCT | 6d-TEMP | 24,0° C | 9 | 0,16 |
Renault Megane TCe140 | 6d-TEMP | 3,8° C | 15 | 1,25 |
Suzuki Ignis 1.2 | 6c | 2,9° C | 3 | 0,05 |
Suzuki Swift 1.2 AWD | 6c | 23,9° C | 4 | 0,07 |
Suzuki Swift Sport 1.4 | 6d-TEMP | 24,5° C | 9 | 0,14 |
Volvo XC40 T5 AWD AT8 | 6c | 20,1° C | 9 | 0,14 |
VW Golf 1.5 TSI | 6c | 2,6° C | 14 | 0,23 |