ADAC: Nové diesely sú čistejšie ako benzínové autá. Šokoval emisný test!

Nemecký ADAC otestoval na emisie NOx 26 nových modelov áut, zväčša s emisnou normou Euro 6D-Temp, z ktorých polovica boli diesely. A nemá dobré správy. Ale len pre odporcov nafty. Ukázalo sa, že ťaženie proti nej nemá logiku. Všetky modely podliezli limity oxidu dusíka aj na rok 2021. A naftový Mercedes-Benz C220d porazil dokonca všetkých 13 benzínových súperov.

27.02.2019 09:00
debata (42)
ADAC testoval vozidlá na NOx podľa metodiky... Foto: ADAC
ADAC - emisný test ADAC testoval vozidlá na NOx podľa metodiky RDE, teda priamo na ceste. Laboratórne ohýbanie reality sa nekonalo.

Zdá sa, že ťaženie proti naftovým motorom nemá žiaden racionálny základ. Ide o doslova o politickú hystériu. Tá má však dramatické dôsledky – nemecké zákazy vjazdu dieselov do centier miest, radikálny pokles predaja modelov so vznetovým motorom, a čo je alarmujúce, dokonca zvyšovanie priemernej spotreby áut v Európe. Diesely majú totiž vyššiu účinnosť, a teda nižšiu spotrebu a tomu úmerne nižšie emisie skleníkového CO2, ako výkonovo porovnateľné benzínové verzie. To je fakt, ktorý vedia politici aj ekologickí aktivisti. Celá naftová antikampaň sa tak nesie v znamení oxidov dusíka NOx.

Meralo sa na ceste

Nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá sa zasadzuje za ochranu životného prostredia, meria priam fanaticky emisie tohto plynu v dopravných špičkách takmer priamo pri výfukoch áut a tieto čísla používa ako argument v ťažení proti naftovým autám v súdnych sporoch. Čo je horšie, vyhráva jeden za druhým, čoho výsledkom sú spomínané zákazy. Začalo sa to vlani v Hamburgu a Stuttgarte. Tento rok sú na rane Berlín, Mníchov, Mainz, Frankfurt, Darmstadt, Bonn, Kolín či Düsseldorf. O Kiele, Halle, Dortmunde, Bochumi alebo Wiesbadene sa rozhoduje.

Všetkých trinásť nových naftových áut ukázalo,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C Všetkých trinásť nových naftových áut ukázalo, že nemá problém splniť požadované normy na produkciu NOx. A to s obrovskou rezervou. Taký Mercedes-Benz C220d neprodukuje dokonca ani miligram NOx.

Sú však naftové autá naozaj také špinavé? Je táto „poľovačka na diesely“ oprávnená? Nie, ukazuje to aj najnovší test nemeckého autoklubu ADAC, ktorý otestoval na emisie 26 nových áut, plniacich zväčša najnovšiu emisnú normu Euro 6d TEMP. Tá bude síce povinná až od 1. septembra tohto roku, ale väčšina výrobcov prišla na trh s čistejšími motormi v predstihu. A čo je zaujímavé, ADAC si vzal na mušku nielen naftové, ale aj benzínové modely. Máme tu tak bezprostredné porovnanie emisií NOx. Pritom nešlo o žiadne laboratórne merania, kde sa dajú čísla ohýbať jedna radosť.

Všetkých 13 naftových a 13 benzínových modelov overoval autoklub v reálnej premávke podľa metodiky RDE (Real Driving Emission), ktorá je súčasťou nového homologizačného cyklu WLTP. Pri tomto teste je povolený faktor konformity 2,1, čo znamená, že vozidlo môže produkovať 2,1-krát viac množstva NOx ako v laboratóriu. Pri súčasnom limite 80 mg/km je teda na ceste povolených 168 mg/km. Od budúceho roka klesne pre nové autá faktor konformity na 1,5 a od roku 2021 pre všetky autá. Povolené maximum sa tak zníži na 120 mg/km. Budú mať teda naftové autá problém podliezť nové limity?

Diesely podliezli normu bez problémov

ADAC nemá dobré správy. Ale len pre odporcov nafty. Nové modely plniace emisnú normu Euro 6d-Temp v teste dokázali vyhovieť nielen súčasným limitom, ale aj tým na roky 2020 a 2021. A to s neuveriteľnou rezervou. „Najšpinavší diesel“ z trinástich statočných emitoval 101 mg/km. Volvo XC60 D5 AWD dosiahlo 56 mg, Mercedes-Benz A 180d 40 mg a ďalšie modely išli ešte výrazne nižšie. Dokonca sa to týka aj Audi A8 50 TDI a BMW 520d, ktoré stále „fičia“ na staršej norme Euro 6c. Pritom z výfuku vypúšťali len 15, respektíve 5 mg NOx na kilometer. Neporovnateľne nižšie, ako bude norma požadovať až o dva roky.

Benzínové autá vyšli z testu lepšie, ak... Foto: ADAC
ADAC - test emisií RDE Benzínové autá vyšli z testu lepšie, ak porovnáme ich priemer NOX s trinástimi dieselmi. Lenže niektoré diesely boli čistejšie.

Rekordérom je však Mercedes-Benz C220d, kde meracie zariadenie nedokázalo nájsť ani jeden jediný miligram NOx! Len jeden miligram unikal z naftového motora BMW 520d Touring a Opelu Astra 1,6 D. To sa nepodarilo ani jednému benzínovému modelu z trinástich testovaných. Najmenej NOx, presne 3 mg/km, dosiahlo Suzuki Ignis 1,2. Maximum bolo 15 mg/km pri Renaulte Mégane TCE 140. Aby sme však boli objektívni, z toho vyplýva, že benzínové motory mali v teste predsa len v oblasti NOx náskok. Kým priemer naftových modelov bol 24,23 mg/km, tie so zážihovými motormi dosiahli 7,3 miligramu.

Lenže tiež sa ukázalo, že porovnateľné výsledky môžu mať aj autá s naftovými agregátmi, alebo dokonca môžu byť ešte nižšie. Teda že technológia je zvládnutá a že nafte okrem politikov a aktivistov nič nebráni, aby bola naďalej súčasťou európskeho autoparku bez negatívneho vplyvu na životné prostredie. Dokonca môžu byť prínosom, ak uvážime, že spotrebujú menej paliva. Uvidíme, čo na nový test povedia autority, najmä tie nemecké, kde s výnimkou Mníchova, ktorý sa rázne ohradil proti naftovým reštrikciám, zatiaľ ťahajú v dieselovom sprisahaní za dlhší koniec.

Test NOx – dieselové autá

Model Norma Teplota RDE: NOx (mg/km) CF Faktor
Audi A8 50 TDI 6c 23,4° C 15 0,19
BMW 520d Steptronic 6c 14,0° C 5 0,07
BMW 520d Touring 6d-TEMP 5,4° C 1 0,01
BMW X2 xDrive 20d 6d-TEMP 6,8° C 23 0,29
Citroën Berlingo BlueHDI 130 6d-TEMP 5,8° C 7 0,09
Honda Civic 1.6 i-DTEC 6d-TEMP 24,9° C 101 1,26
Kia Ceed 1.6 CRDi 6d-TEMP 18,8°C 22 0,28
Mercedes A 180 d 6d-TEMP 1,2° C 40 0,5
Mercedes C 220 d 6d-TEMP 19,5° C 0 0
Opel Astra 1.6 D 6d-TEMP 3,3° C 1 0,02
Peugeot 308 SW BlueHDi 180 6d-TEMP 13,3° C 30 0,37
Volvo XC60 D5 AWD 6d-TEMP 7,9° C 56 0,7
VW Golf 1.6 TDI SCR 6d-TEMP –0,4° C 14 0,17

Test NOx – benzínové autá

Model Norma Teplota RDE: NOx (mg/km) CF Faktor
BMW 218i Active Toure 6d-TEMP 23,3° C 8 0,13
BMW 230i Coupé 6c 13,4° C 10 0,16
Hyundai i20 1.0 T-GDI 6d-TEMP 23,7° C 4 0,07
Kia Ceed 1.4 T-GDI 6d-TEMP 25,0° C 10 0,16
Mercedes-Benz A 200 DCT 6d-TEMP 24,0° C 9 0,16
Renault Megane TCe140 6d-TEMP 3,8° C 15 1,25
Suzuki Ignis 1.2 6c 2,9° C 3 0,05
Suzuki Swift 1.2 AWD 6c 23,9° C 4 0,07
Suzuki Swift Sport 1.4 6d-TEMP 24,5° C 9 0,14
Volvo XC40 T5 AWD AT8 6c 20,1° C 9 0,14
VW Golf 1.5 TSI 6c 2,6° C 14 0,23

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #ADAC #emisie áut #naftové motory #diesely
Články podľa značiek