Nemecko dá možno dieselom zelenú. Chce zrušiť zákazy

Ešte pred pár týždňami sa zdalo, že naftovým autám zvoní v Nemecku umieračik. Už 12. marca sa však má konať stretnutie vládnych predstaviteľov, ktorí chcú prijať kroky k odstráneniu zákazov vjazdu starším dieselom do nemeckých miest.

28.02.2019 19:00
debata (5)
Už čoskoro by sa mohli stať takéto tabule v... Foto: Shutterstock
Hamburg - diesel Už čoskoro by sa mohli stať takéto tabule v nemeckých mestách minulosťou. Sprístupnili by sa aj dieselom s emisnou normou Euro 4.

Atmosféra okolo prevádzky starších naftových áut sa mení. A to nielen na úrovni spotrebiteľov, ktorí sa v posledných rokoch od dieselových áut odvracali. V januári totiž počet registrácií naftových vozidiel stúpol. Svoje zohral pravdepodobne dokument Das Diesel-Desaster (Dieselová katastrofa), ktorý nedávno odvysielala nemecká verejnoprávna televízia a ktorý poukázal na paradoxy antinaftovej horúčky. Najmä na konanie neziskovej organizácie Deutsche Umwelthilfe (Nemecká pomoc životnému prostrediu), ktorá viedla proti dieselom doslova krížovú výpravu.

Výsledkom boli súdy a následné zákazy vjazdu starších dieselových áut do centier nemeckých miest. Začalo sa to vlani v Hamburgu a Stuttgarte a v tomto roku sa mali reštrikcie proti dieselom rozšíriť v ďalších desiatkach nemeckých miest. Lenže proti DUH sa vo februári postavil Mníchov. Starosta Dieter Reiter spochybnil metódu merania emisií NOx zo strany DUH, podobne ako odvysielaný dokument, a zároveň vyhlásil, že bavorská metropola sa vyhne obmedzeniam pre prevádzku naftových áut.

Reiter zároveň argumentoval, že kým v Hamburgu došlo po zavedení antidieselových zón k zhoršeniu ovzdušia, pretože majitelia starších dieselov boli nútení zónu obchádzať dlhšou trasou, v Mníchove, kde zákazy neplatia, sa ovzdušie zlepšilo. Vyzýval tiež na preskúmanie doterajších krokov DUH s tým, že to môže viesť k zmene súčasného trendu aj k zrušeniu už existujúcich zákazov. A už je to tu.

Vodu na mlyn mu nahnal aj nemecký autoklub ADAC, ktorý otestoval nové naftové modely na emisie NOx v reálnej prevádzke a zistil, že sú hlboko pod povolenou normou. DUH pritom chcela rozšíriť v budúcnosti zákazy aj pre autá s emisnou normou Euro 6, čo sú v podstate nové vozidlá. Odvážny krok Mníchova mal úspech. Už 12. marca sa majú podľa nememckých médií stretnúť vládni predstavitelia na schôdzke, ktorej cieľom je prijať opatrenia, ktoré zabránia ďalším zákazom a čiastočne zrušia aj tie súčasné.

Metodika merania NOx sa má zmeniť tak, aby zodpovedala reálnej koncentrácii tohto plynu v ovzduší. Tým by DUH, ktorá svoje dáta zbierala v dopravných špičkách, a to na najfrekventova­nejších cestách, stratila argumenty pri súdnych sporoch. Druhým opatrením má byť prijatie zákona, ktorý povolí autám neprodukujúcim viac ako 270 mg NOx na kilometer vjazd prakticky kdekoľvek, a to aj napriek lokálnym predpisom. Obmedzenia by tak platili už len pre skutočne zastarané autá s emisnou normou Euro 3 z roku 2000 a nižšou.

Tých však nie je na nemeckých cestách veľa a obmedzenia pre ne platia v emisných zónach už dávnejšie. Nemeckí majitelia naftových áut s emisnou normou Euro 4 (od 2005) a mladších by si tak mohli vydýchnuť. A to vraj ešte tento mesiac. Uvidíme, ako dopadne schôdzka na spolkovej úrovni.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #naftové autá #dieselové autá #emisné zóny
Články podľa značiek